S som i Styrka
Styrka är en viktig egenskap att ha som ledare - klyshigt? Ja. Rätt så sant? Absolut. Kanske aningens förenklat? Jajemän! Faktum kvarstår dock: att vara en stark ledare är eftersträvansvärt eftersom det motsatta oftast bara skapar osäkerhet, oro och oordning i organisationen.

S som i Styrka
En spännande sak är att det ofta finns lite olika uppfattningar om hur en stark ledare ska vara. Någon tänker på den auktoritära ledarstilen. Andra förknippar det med bilden av en tyst och stoisk man som agerar i det dolda. Och så vidare… Här kommer de tre saker som jag förknippar extra mycket med ett starkt ledarskap.
Kunna vara tyst och iaktta men prata när det behövs
Vissa anser att den starkaste ledaren är den som är tyst och syns minst. Andra att det är den som pratar och syns mest. Vad som är rätt och fel? Det beror på och, skulle jag vilja påstå, det beror på vad situationen kräver. En verkligt stark ledare tränar sig i konsten att läsa av läget och vara tyst och iaktta och sedan känna av om och när det är dags att öppna munnen.
Leda även i motvind
När vi har medvind och allt fungerar är det ofta rätt trevligt och bekvämt att vara chef men det är när vinden tilltar i styrka eller rent utav blåser oss rakt i ansiktet som ledarskapet verkligen ställs på prov. De stunderna när du behöver vara den som dyker upp. Ska ni fortsätta framåt vinden till trots? Ska ni pausa lite och vänta ut den? Ska ni välja en annan väg? Ledarskapet är också en av de sakerna som spelar mest roll för medarbetarna. Hur du reagerar och beter dig som ledare kommer att sända signaler till medarbetarna om hur de ska reagera och bete sig.
Göra det som är obekvämt
En stark ledare vågar också göra de saker man helst hade låtit bli att göra eftersom de är obekväma, ansträngande eller bara asjobbiga. Ibland är det att vara den som fattar tuffa beslut. Ibland att ta de svåra samtalen. Säga ifrån eller ställa följdfrågor. Och det spelar mindre roll vad det är som är obekvämt eller varför - det viktiga är att kunna se sitt motstånd och leda detta till trots.
Vad säger du som läser? Vad betyder det att vara stark som ledare för dig?
Vardagsnjut i världsklass
En av mina styrkor här i livet är att jag är en jäkel på att glädjas åt det lilla och njuta i vardagen. Exempelvis...
Den kvardröjande smaken av gott kaffe i munnen
Värmen av solsken
Första tuggan när man är riktigt hungrig
Känslan av flow i jobbet
När familjen hjälps åt tillsammans i olika små projekt hemma
Vara ute och gå i varmt sommarregn
Ligga nedbäddad i sängen och lyssna på regnet, helst tillsammans med hela familjen
Känslan av att be kroppen om lite mer och känna ett positivt gensvar
När man får ta del av roligt skvaller
Nystädat hem, say no more!
Att nyduschad få gå och lägga sig i en renbäddad säng
Bebisgos, att få känna en liten, varm och mätt kropp lita på en nog att sova djupt
Flörtande med sitt livs kärlek
Doften av skog
Kroppskontakt med mjuk och varm päls
Äventyrslystna adrenalinkickar. Du vet, när det pirrar i hela kroppen av nerv och närvaro på samma gång
Att få sträcka ut sin stela kropp som formats av och utifrån en liten bebis hela natten
Dricka ett stort glas kallt vatten
Fuldans
En varm dusch. Det spelar ingen roll hur dåligt en mår eller hur sjuk man är, allt blir alltid bättre av att duscha
Lukten av solvarm häst

Skummet på en havrecappucino, där har vi också bra grejer!
För att nämna några saker! Vad är vardagsnjut för dig?
Störande medarbetare
Läsarfrågan:
Hej! Jag har ett problem som du kanske kan lyfta i bloggen någon gång. Jag arbetar som ledare och har en medarbetare som stör i kontorslandskapet. Vi är på jobbet tre dagar i veckan och man hör på lång väg att han är inne, det skojas och bullras och nästan vrålas i telefonen när det ringer. Alla får höra hur vädret är, vad han gjorde i helgen eller hur det gick i den senaste matchen. Hade kanske varit en sak om han bara vara högljudd när han väl pratar men han är nästan aldrig tyst? Ingen annan får en syl i vädret, han kastar sig in i andras samtal och pådyvlar andra sin åsikt eller uppskattar skämten som ska dras om och om igen. Han pratar bara om sig själv och det har hänt flera gånger att han har på högtalartelefonen fast vi har som regel att inte använda den. Har pratat om vett och etikett när vi har personalmöten med samtalsvolym, att respektera varandras arbetsro etcetera men allt vi kommit överens om där verkar rinna av honom som vatten på en gås för det funkar inte länge. Vad ska jag göra åt detta? Vad kan jag göra? Det börjar kännas som ett arbetsmiljöproblem och jag har märkt att hans kollegor pratar om honom när han inte är där. Typ att “man får njuta av lugnet medan det varar” eller att “företaget borde bjuda på öronproppar” och det känns inte heller bra. Har du några tips??
/”Bekymrad chef”
Svar:
Hej du bekymrade chef! Jag förstår att detta är ett bekymmer och det på flera nivåer samtidigt, både med den enskilda medarbetaren och med arbetsgruppen.
Att vissa hörs och syns mer i kontorslandskapet än andra kanske inte kan hjälpas men det är såklart skillnad på det och att bete sig gränslöst eller att störa sina kollegor. Bild: Ilo från Pixabay
Störande medarbetare
Vi kan såklart bara spekulera varför medarbetaren beter sig på detta sätt. Handlar det om hans sätt att föra sig och kommunicera? Är det en grandios självbild och blindhet för privilegier där medarbetaren bara tänker på sig själv? Kan det röra sig om en osäkerhet och ett behov att hävda sig? Kanske kan det röra sig om en intränad jargong och tro på att det är såhär man ska bete sig på jobbet? Är beteendet en sätt att dämpa känslan av ensamhet? Eller något helt annat? Vi har ingen aning, kommer troligtvis aldrig att få reda på det och behöver det inte heller som ledare. Det vi däremot behöver göra är hantera situationen för jag håller med din iakttagelse om att situationen (inte medarbetaren personligen) kan klassas som ett arbetsmiljöproblem.
Börja med arbetsgruppen
Mitt förslag på första åtgärd verkar du redan ha gjort och det är att prata om teamets spelregler i kontorslandskapet. Hur ska ni bete er mot varandra? Vad är er uppförandekod? Och så vidare. När vi har detta blir det nämligen mycket lättare att prata med medarbetare när spelreglerna inte efterlevs. Hur du går vidare i nästa steg kan såklart variera lite men jag tror att du skulle tjäna på att börja med att granska arbetsgruppen närmare, deras beteende är nämligen inte heller okej.
Hur mår teamet?
En bra fråga att ta avstamp i är hur teamet mår generellt? Välmående arbetsgrupper brukar nämligen inte utse syndabockar i samma utsträckning som dysfunktionella arbetsgrupper gör. I de senare är det vanligt att man har syndabockar i form av “problempersoner” eller “problemprocesser” där all skuld för allt dåligt som händer läggs men nio gånger av tio är det hos gruppen felet ligger - inte på den utpekade syndabocken. Detta brukar synas extra tydligt om syndabocken försvinner för då ersätts den i princip alltid med en ny.
Är medarbetaren så jobbig som han upplevs eller är det något som tillskrivs honom? Eller är det lite av båda delar?
Denna fråga kanske kan hjälpa dig i att sortera vad som är medarbetarens negativa beteende respektive vad som upplevs av er i omgivningen. Tyvärr är det också en risk att omgivningens gensvar på medarbetarens beteende i sin tur kan förstärka det. Ett exempel är medarbetare som pratar mycket, märker att personerna omkring hen inte lyssnar och då börjar prata ännu mer och söka ännu mer kontakt och möts då bara av mer irritation och stängda öron och så är den tråkiga spiralen igång.
Hur pratar ni om varandra generellt?
Kommentarerna som du ger exempel på är inte de trevligaste. Brukar ni skoja om varandra på det här sättet generellt eller är det bara om denna kollega det sker? Detta kan påverkar hur du behöver lyfta frågan med arbetsgruppen framåt. Gäller det bara för denna medarbetare är det viktigt att du punktmarkerar direkt när du hör kommentarerna och säger något i stil med “jag förstår att det inte är illa ment, men såhär pratar vi inte om varandra i den här arbetsgruppen/på den här arbetsplatsen”. Om det däremot är en del av er jargong så behöver du ta ett större grepp och jobba med er internkommunikation.
Nio gånger av tio är det hos arbetsgruppen problemet ligger när enstaka medarbetare pekas ut som syndabockar och får skulden för lite allt möjligt - något vi behöver ha i åtanke och eventuellt hantera som chef. Bild: Pexels från Pixabay
Kartlägga och sedan prata med medarbetaren
Nästa steg i din kartläggning är att granska medarbetaren lite närmare. Vilka beteenden är det som stör? Vad får de för effekter? Händer detta hela tiden eller varierar det?
Vi behöver kunna förhålla oss till varandras olikheter i en arbetsgrupp och samtidigt är det viktigt att vi inte tillåter gränslöshet och vissa av de beteenden som du beskriver att medarbetaren gör kan absolut ses som gränslösa, exempelvis om han inte läser av situationen eller använder högtalartelefonen. Det är därför du behöver göra en kartläggning och sedan prata med medarbetaren om det du har sett.
Här är det viktigt att du förhåller dig lugn och neutral och att du, om listan med saker han behöver ändra på känns lång, väljer ut två eller max tre saker som ni fokuserar på detta samtal. Ingen blir särskilt förändringsbenägen av att få en roman med fel man gör dumpad på bordet framför sig.
En inledningsfras jag rekommenderar i situationer som denna är:
Jag vet inte om du är medveten om detta men…
Sedan kan du kanske fylla på med något i sitl med:
“Jag vet inte om du är medveten om detta men… en sak jag har noterat är [XXX]. Jag förstår att det kanske inte är din avsikt men när du gör så får det [YYY] som resultat. Vad tänker du om detta?”
Då blir du tydlig och konkret men ger också möjligheten till medarbetaren att tala för sig. Baserat på hur medarbetaren reagerar kan du sedan leda samtalet vidare och tillsammans undersöka om det finns det något medarbetaren eller ni tillsammans kan förändra eller göra annorlunda. Se till att skriva ner de saker ni kommer överens om och att ni båda signerar det både för tydlighetens skull, att det blir lättare att följa upp eller om uti fall att medarbetarens beteende inte skulle förändras och andra åtgärder behöva aktiveras.
Förhoppningsvis kommer detta att hjälpa dig hantera situationen - vill du bolla än mer är det bara att du hör av dig på clara@bossbloggen.se! Och du som läser får gärna bidra med dina erfarenheter, har du upplevt något liknande någon gång i ert kontorslandskap?
Here we go again!
God morgon! Hur är läget? Själv hade jag en lång startsträcka hit idag. En tidig morgon med V, mer saker att packa med till kontoret och sedan lyckades jag ta M’s nycklar så har fått köra hit två gånger idag. Börjar dessutom redan bli hungrig fastän klockan bara är elva... Okej! Ska fixa en macka…
Done! 1. Jag fungerar verkligen inte när jag är hungrig och 2. Fröknäcke är något jag skulle kunna äta så det sprutar ut ur öronen - det är så gott.
Nåväl, tillbaka till vad vi håller på med. Blogg! Veckans planer! Vad händer?

Blir lika glad varje gång jag kommer hit men som jag börjar längta efter att få lite möbler på plats så att jag få lite ordning och reda här.
Det är i vanlig ordning en salig blandning som står på agendan. Har ett par olika chefsrådgivningar inbokade redan, ska skriva fler ledarskapsutbildningar och blogga. Bokföringen för det tredje kvartalet ska fixas och så ska jag vara jättesocial vilket min extroverta sida jublar över! En mindre rolig sak är att Totoro ska till veterinären och att det är lite ångestladdat för hur det ska gå.
Men nu är det snart dags för UF-rådgivning och sedan lunch. Ser fram emot båda delar, haha!
Och mer spännande än så blir det nog inte just nu. Denna vecka tänker jag är en sådan klassisk sak som det i-n-t-e pratas särskilt ofta om när det gäller entreprenörskap. Alla de där dagarna när man bara kavlar upp ärmarna och gör jobbet om och om och om igen. Here we go again liksom. Vad har du för planer i veckan?
Ruset
Så flög ännu en vecka förbi och jag känner mig helt rusig av både fartvinden och stormbyarna som dragit sönder vår vackra ek.
Jag var i Stockholm och utbildade och har fått hjälpa mentorsklienter som befinner sig i helt olika situationer.
Några tårar av bebislängt kompenserades upp av varma kramar och skratt när jag kom hem igen.
Min dator blev kvar hemma en dag så telefon fick jobba extra. Framtidsplaner bokades in och idéer bollades.
En tramsdans genom hela huset.
Nya utbildningsplaner har börjat smidas och jag sitter just nu med det roligaste i förarbetet: pusslandet. Vilka pusselbitar måste finnas med? Hur ska de se ut? Hur kan man lägga upp den på bästa möjliga sätt? Du hör, det är så roligt jobb.
Hur liten ständigt upptäcker nya kvadratcentimeter och färdigheter.
Världens djupa orättvisor och allt vidrigt lidande som både barn och vuxna utsätts för. Alla borde få vagga sin trygga, mätta och nöjda unge till sömns och veta att det är lika tryggt och säkert även i morgon. Eller bara mötas av en leksaksmus i sin toffla - inte träffas av bomber.

Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016