Samarbeten och PR Clara, Bossbloggen Samarbeten och PR Clara, Bossbloggen

Drivkraft, påhittighet och innovation

I betalt samarbete med Höörs Kommun och Sparbanken Skåne

I det tredje avsnittet av Hööretagarpodden tittar vi närmare den framåtanda som jag sett lysa igenom så starkt hos mina företagskollegor och får träffa tre av dem! Vad driver dem? Varför är företagandet deras grej och hur? Är de innovativa och om ja, hur? Och jag vill verkligen rekommendera det här avsnittet till alla er som också är intresserade av ledarskap för i detta avsnitt bjuds det på riktigt intressant innehåll kring detta. Bara en sådan sak: hade du som företagsledare tagit en förlust på 1,7 miljoner för att du, på riktigt, leder i linje med dina värderingar?

Klippning och omslagsbild är gjord av Höörkanalen

Drivkraft, påhittighet och innovation

I det här avsnittet får vi träffa:

Fredrik Andersson från Ringsjö Bygg som gjort en resa från en person till att bli 22 anställda och ha ytterligare 10 inhyrda och dessutom bygga hus utanför Sveriges gränser. Han delar med sig av bergochdalbanan och utvecklingskurvan som företagarlivet och ledaruppdraget innebär!

Sedan ringer vi också till Julia Bonde Cherp på Bosjökloster som inte bara vann pris som årets kvinnliga ledare på den lokala Guldfesten i år utan också delar med sig av hur en idé kanske inte alltid går som tänkt. Och hur nästa inte heller funkar. Vad gör man då?

Sist, men absolut inte minst, får vi träffa en megatalang inom service och sälj som tillsammans med familjen tog över och nu driver Billingska Bokhandeln - Herman Laursen. Hur har det varit att få till sig en verksamhet som funnits i över hundra år och anpassa den efter dagens behov och marknad?

Det och mycket mer, ja - det finns här på Spotify! Lyssna in det och berätta gärna, vad väcker detta för tankar hos dig?


Detta inlägg är skrivet i reklamsamarbete med Höörs Kommun och Sparbanken Skåne. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy

Read More
Vardag Clara, Bossbloggen Vardag Clara, Bossbloggen

Maj 2026

Okej! Tur för mig att jag har en blogg där jag skriver den här månadslistan för annars hade risken varit stor att jag gått vilse i vad jag tror hänt varje månad utan att faktiskt ha koll på det. Det blev lugnare när lettiskakursen avslutades där i april men det har hänt jättemycket ändå och jag fick faktiskt en nyttig påminnelse om en gammal insikt. Vilken? Jo, den om att jag lever ett händelserikt liv och att det är så jag vill ha det. Annars hade jag jobbat med något annat, bott någon annanstans eller haft det annorlunda och det vill jag verkligen inte. Så maj blev helt enkelt: work hard, play harder. Bra balans ändå!

YSB

Lyxig stund på ett grymt lyxigt rum.

Månadens sedda:

Förutom att titta på Pokemons visade jag brorsan Godless och fortsatte sedan titta på den själv. Gillar den fortfarande skarpt!

Månadens musik:

Har haft fem hjärndöda danslåtar som alltid pumpar igång tempot och får upp mitt humör. De har gått på repeat typ. Men också Hööretagarpodden såklart! Både i form av korrlyssnande och att lyssna igenom dem när de gick live. Lika roligt varje gång när ett projekt en jobbat med under längre tid får se dagens ljus och gå live.

Månadens spel:

Har bara spelat Pokopia som andningshål när jag använder hjärnan maxat om dagarna. Det har varit ett skönt utlopp och en pysventil i att gå runt och få saker att hända utan att anstränga sig.

Månadens godaste dryck:

Lätt bubblet som inledde spatrippen på Ystad Saltsjöbad i början på månaden! Men jag gjorde också rabarbersaft för första gången någonsin som blev najs.

Webinar

Körde terminens sista webinar och ska ta en funderare sedan i augusti om jag ska fortsätta köra dem i höst eller om jag ska styra om dessa lite. Blir kul att upptäcka!

Månadens grönsak:

Har inte haft någon designerad grönsak utan hållit det på nivån att jag är glad över att få i mig dem överhuvudtaget. Haha, ibland får man prioritera och detta var en av sakerna som fick åka väck.

Månadens godaste mat:

Svårt val! Men vinner gör faktiskt maten på Stiftsgården efter ost- och vinprovningen som Johnny från Frosta Deli höll i där. Otroligt lyxig grej att göra en helt vanlig onsdag och det var så intressant att både få utmana och glädja smaklökarna med nyheter. Jag är (tyvärr) ingen större vindrickare eftersom jag får migrän av rött vin och tyvärr blir allergisk av vitt vin men de vi drack här var väldigt goda. Sedan var desserten på YSB fenomenal med.

Månadens sysselsättning:

Jobb: Hehe, har sprungit ett halvt steg efter min att-göra-lista mellan varven men allt har fallit hyfsat på plats. Hööretagarpodden lanserades, jag har pushat alla mina klienter vidare på sina utvecklingsresor, styrelsearbetet med Företagarna tog fart, rekryteringsarbete för en kund har tuffat på som tåget samtidigt som jag också jobbat extra för Innovationscenter. Vi hade en väldigt mysig avslutningsträff för Bossbokklubben med. Har också lärt mig massor i mitt egna ledarskap och fått jättefin återkoppling i det som jag märker att jag har vuxit av.

Privat: Vansinneslyx i form av spatripp till Ystad Saltsjöbad, annat njut och fylla på med återhämtning, massa trädgårdsarbete (har grävt och grävt och grävt) och umgåtts massor med familjen.

Månadens oväntade:

Fick en - på ett positivt sätt - ny väg att förhålla mig till framåt i mitt bolag och jag ser verkligen fram emot att få träffa en av mina mentorer nu i juni för att bolla hur jag ska förhålla mig till den. En av verkligheterna som företagare är att om du är bra på det du gör och det uppskattas, då får man lättare andra förfrågningar som är asroliga men du behöver ständigt väga av - är detta något jag vill och ska göra i mitt bolag? Tycker alltid det är klurigt för jag tillhör definitivt skaran som hellre säger ja, ja, ja än nej.

Out

Har knappt hunnit använda journal-delarna av min kalender den här månaden men så får det vara.

Månadens höjdpunkter:

Hööretagarpodden släpptes och jag är fortfarande fånleendes av all uppskattning och uppmuntran den har fått! Bokningar för utbildningshösten har börjat trilla in och det är ju alltid en fröjd. Ska äntligen få återvända till Göteborgstrakten igen.

Månadens bottennapp:

Har jag haft något? Säkerligen men jag kommer inte ihåg det, haha. Eller okej! Jag har varit ganska trött och grinig mellan varven. Energin har inte räckt till riktigt hela vägen alla dagar.

Månadens bästa beslut:



Månadens bästa inköp:



May

Blommor, blommor, blommor. Blir så glad av allt grönt och färgsprakande ute nu.

Månadens påminnelse:

Utöver den jag redan nämnt så blev jag påmind om kärleken till vår trädgård och att pyssla om den. Tycker att vi alltid ligger alltid mil efter i dess skötsel och har sedan länge resignerat inför vardagsstöket både ute och inne och nu under maj har vi gjort roliga projekt som gjort skillnad. Det var härligt eftersom hela familjen älskar att vara ute och röja.

Månadens klädesplagg:

Har köpt kläder, nya kläder, för första gången på jag vet inte när men så fick det bli när vi skulle in på Lager157 och jag gick förbi ett set i mjuk grön nyans.

Månadens bok:

Har läst Tacksamhet = lönsamhet i Bossbokklubben och det var väl okej läsning. Intressant men ja, inte så mycket mer dessvärre.

Månadens favoritinlägg:

Plättlätt artikeln om att bli intervjuad som chef där Jennie Zetterström delade med sig av så bra tips och råd.

YSB

En dag ska jag ha badkar hemma och under tiden fortsätter jag att bada maximalt antal gånger varje gång jag bor på hotell med badkar på rummet, haha.

Månaden i en mening:

Igen: work hard, play harder.

Känslan nu när den är över?

Nu är sommaren här!

Vad tar jag med mig?

Jag fortsätter luta mig in i mitt värderod för året, totalitet. Det är både roligt och nyttigt att ge sig hän utan att fokusera på mer än nuet.

Vad tar du med dig?

Read More
Samarbeten och PR Clara, Bossbloggen Samarbeten och PR Clara, Bossbloggen

Med naturen i centrum

I betalt samarbete med Höörs Kommun och Sparbanken Skåne

En sak som utmärker Höör är vår otroliga närmiljö. Skogar, sjöar, ängar och åkermark. Det är så vackert här och det är det flera företagare som inte bara njuter av det på fritiden utan också, med hållbara metoder och, använder naturen som en del av sitt företag för att påverka människors liv på olika sätt. Hur? Och vad är viktigt då? Vad får det för effekter på omvärlden? Låt oss undersöka det!

Klippning och omslagsbild är gjord av Höörkanalen.

Med naturen i centrum

I det andra avsnittet av Hööretagarpodden får vi träffa och höra mer om:

Camilla Jönsson delar med sig av hur en koppkaffe blev till Nyrups Naturhotell och hur deras ambitioner om att få att uppleva skogen var långt före sin tid och idag är en blomstrande verksamhet som vuxit fram över tid. Vad ser hon för magi hända hos deras besökare? Hur har de lyckats bygga en fysiskt plats som gör ett positivt miljöavtryck?

Tips om vad du kan och borde njuta av när det kommer till Höörs natur får du av Johnny Ammer som driver Frosta Deli och var den som uppfann Svamphuset.

Vi möter även Anna Roslund från Jannagården som inte bara fann en magisk plats att bo på utan på den också har byggt upp en trädgård och plats för läkning och helande. Hur fungerar det?

Det och mer bjuds det på i poddavsnittet som du hittar här på Spotify - där du också hittar de andra två avsnitten och - om du gillar det du hör - gärna får ge den ditt betyg!

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Sköna snubbar på jobbet

En typ på jobbet det sällan pratas om högt men som, uppenbarligen, fler kvinnor än jag själv har identifierat är de “sköna snubbarna” på jobbet. Jag har genom åren mött ett par stycken (inte minst under min tid i transportbranschen) och fascinerats av hur de som, flyter genom arbetslivet och har nu - med mycket grym input från 925-gruppen på Facebook - fått ihop en lista med kännetecken på sköna snubbar. Hur känner du igen en och… Finns det något vi kan lära oss av sköna snubbar på jobbet?

Ett återkommande kännetecken på en skön snubbe tycks vara mycket snack och lite hockey. Bild: Canva

Sköna snubbar på jobbet

Okej, här har vi några kännetecken på en skön snubbe baserad på mina egna och andra 925:ors spaningar och erfarenheter:

  • En skön snubbe är trevlig kille som ofta snackar snyggt och/eller mycket men inte får särskilt mycket gjort...

  • ... men som trots detta ändå klättrar lätt genom karriären

  • Helst hänger med andra sköna snubbar

  • Är duktig på att nätverka och enkelt knyter nya kontakter

  • Golfar (eller äter lunch med) andra kollegor där viktiga saker “råkar” diskuteras

  • Har ofta långa svar på frågor som ställs utan att svara på dem

  • Snackar generellt mycket men det händer inget och saker tas inte tag i

  • De tenderar också att ha starkare LinkedIn-närvaro än leveransförmåga

  • Undviker ofta konflikter och svåra samtal för att inte sabba stämningen och/eller det är obehagligt

  • Låter andra städa upp efter misstagen han ofta gör eftersom han själv står som handfallen

  • Uttalar sig tvärsäkert om högt som lågt, inkluderat om saker han inte jobbar med eller har utbildning eller kompetens inom och…

  • Gärna ”hjälper till” och ”generöst delar med sig” av denna så kallade kunskap till andra runt omkring (om än inte till de han smörar för, mot dem är han “ödmjuk”)

  • Är den som på, samma eller nästkommande möte, upprepar ett förslag från en kvinnlig kollega som att det var hans och sen får all cred. Genomföra det får dock en kvinnlig medarbetare göra.

  • Sitter och kastar ur sig ”sköna idéer” på möte och bara räknar med att någon (tjej) för anteckningar för han minns såklart ingenting två minuter senare

  • Säger ”nu killgissar jag” och räknar med att få pluspoäng och ses som jämställd för att han kan uttrycket

Plus: De inser ofta att ojämställdhet typ är en grej och börjar prata om den när de får döttrar (fruarna? De tenderar att glömmas bort i de sammanhangen)

Vad kan vi lära oss av dem?

Okej, även om de sköna snubbarna oftast mest väcker frustration så finns det såklart saker en kan lära sig av dem. Mina topp tre?

  1. Prestera lagom snarare än att överarbeta. Jag personligen har behövt jobba ganska mycket med detta genom åren och genom att i stället ha en hög lägsta-nivå på jobbet tycker jag det lättare att inte överarbeta eller fastna i perfektionsfällan.

  2. Prata om det du levererar! Det räcker inte att göra ett bra jobb på jobbet om inget vet om att det är du som har gjort det.

  3. Nätverkandets kraft - att knyta kontakter är något alla behöver göra och ett starkt nätverk är alltid viktigt att ha

Hur du som ledare bör hantera en skön snubbe

Hur hanterar du som chef en skön snubbe i din arbetsgrupp? Ja, det beror såklart på hans beteende och vad han gör eller inte gör. Först och främst behöver du som ledare vara närvarande nog i vardagen för att kunna identifiera den sköna snubben, sedan gäller det att både ställa leveranskrav och följa upp leveransen. Annars det räcker inte med att snacka om det som ska göras. Är det en medarbetare som använder sig av strategisk inkompetens behöver du hantera det. Att verifiera och motivera vems arbetsinsatser du lufter fram och belönar är också viktigt eftersom det signalerar till övriga arbetsgruppen vad för beteenden som lönar sig och inte.

Vad säger du som läser? Har du stött på någon skön snubbe tidigare?

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Vill du vara oumbärlig eller umbärlig?

Skillnader mellan att vara oumbärlig (🙁) respektive umbärlig (😌) som ledare?

🙁: Jobbar du jämt, fysiskt och/eller mentalt för att "stället klarar sig inte utan dig"

😌: Har du pauser, lediga stunder varje dag, varje vecka och tar semester eftersom det finns en plan som funkar när du inte är där

🙁: Sjuk? Semester? Omöjligt!

😌: Inte bara möjligt, det enda rätta om det inte är något extremt akut som dyker upp

🙁: Du är den som bestämmer och fattar alla beslut, stora som små i verksamheten

😌: Du fattar besluten som exempelvis gäller stora verksamhetskritiska frågor och personalärenden men de som gäller det dagliga operativa arbetet är det medarbetarna som har mandat kring

🙁: Du gör allt "för annars blir det inte gjort"

😌: Du har kompetent och kunnig personal och låter de göra det de är bäst på

🙁: Du fastnar att ständigt släcka bränder, springa fortare och ta det som dyker upp

😌: Du leder både proaktivt och reaktivt så det du gör kortsiktigt faktiskt förverkligar det ni ska göra långsiktigt

🙁: Hinner aldrig stanna upp och tänka och njuta av vyer som den på bilden? Det har du för bråttom för

😌: Reflekterandet är något du gör löpande utifrån hur det passar din vardag och du prioriterar att göra det som får dig att må bra

Så, vad säger du? Vill du vara oumbärlig eller umbärlig som ledare? Är svaret det senare - hör av dig på clara@bossverket.se när du bestämt dig för att lyckas med det så hjälper jag dig på vägen.

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna