Fem anledningar till att sätta spelregler som chef
Jag skrev på både Instagram och LinkedIn igår om det här med att sätta spelregler som chef vilket fick mig att vilja utveckla det även här. Vi har tidigare pratat om hur du håller en workshop om teamets spelregler och nu tänkte jag ge dig lite extra ammunition till varför du ska göra det med just din arbetsgrupp.
Fem anledningar till att sätta spelregler
Viktigt att minnas att detta är inget som man bara kan göra när arbetsgruppen är ny eller när du kliver in som ny chef. Tvärtom! Det är sällan “för sent” att göra detta utan även befintliga arbetsgrupper kan må bra av att sätta sina normer och (informella) sociala koder på pränt. Varför? Ja, det finns flera anledningar till det:
När vi har uttalade spelregler blir det tydligare vad som gäller för oss som ingår i gruppen. När vi vet vad som förväntas av oss ökar känslan av trygghet, vilket är positivt för de allra flesta av oss och det får oss att må och prestera bättre på jobbet.
Vi förebygger konflikter och missförstånd. Inte alla såklart men desto tydligare spelplanen och riktlinjerna är desto enklare och bättre blir förutsättningarna för att ni ska hålla sams och lyckas nå era mål
Ni bidrar till att sätta tonen för er del av organisationskulturen genom att faktiskt sätta er ner och prata om hur ni vill ha det i er arbetsgrupp. Här har du också möjlighet att vara med och påverka samtalen som ledare med: hur vill du att stämningen ska vara?
Du som chef kommer att få det lättare att korrigera beteenden som avviker från det ni har kommit överens om på ett mer odramatiskt sätt. Förr eller senare kommer någon att glömma spelreglerna eller gränser att testas och har ni på förhand bestämt hur ni ska bete er har ni något att förhålla er till.
Du stärker förtroendet för dig som ledare och blir tydligare i ditt ledarskap. Se bara till att du själv också följer spelreglerna, annars kommer inte medarbetarna att vilja göra det.
Jag rekommenderar alltså alla ledare och chefer att göra detta - även om det kanske känns lite fånigt eller överflödigt. Det kommer att göra det lättare för er att arbeta tillsammans!
Vad säger du som läser? Är detta något nytt eller har du testat att ha nedskrivna spelregler för teamet sedan innan? Dela gärna med dig!