Fem gyllene regler för frågande ledare
Att ställa frågor kan vara ett av dina bästa verktyg i din ledarskapslåda om du håller förmågan skarp. Bästa sättet att göra det på? Här är fem gyllene regler för frågande ledare som vill vässa sitt ledarskap ytterligare med hjälp av frågor!
Fem gyllene regler för ledare med frågor
Ställ öppna frågor
I samtalsmetodik skiljer man på "öppna" respektive "stängda" frågor. Så kallade stängda frågor kan besvaras med ja, nej eller något annat enstavigt ord. Öppna frågor syftar till att få den du pratar med att besvara frågan med en eller flera meningar.
Frågan "är det här bra?" kommer förmodligen ge dig ett ja eller ett nej till svar medan frågan "vad tycker du om detta?" blir mer inbjudande och uppmuntrar den du talar med att uttrycka sig.
Lyssna på svaren
Detta kan låta självklart: likväl är det många frågor ställs utan att någon lyssnar in svaren på dem. För dig som chef är det extra viktigt att lyssna till vad det är som sägs eftersom det kan ge dig information eller kunskaper som du kan behöva för att fatta beslut, planera för framtiden eller få ett statusuppdatering om hur medarbetarna och organisationen mår.
Våga ställa följdfrågor
När vi lyssnar på det andra berättar så dyker det alltid upp möjligheter till följdfrågor: använd de möjligheterna. Det kommer förmodligen ge dig en mer nyanserad bild av situationen och personen än vad du fick av det första svaret.
Fråga när du inte förstår
Om du står i ett samtal och inser att du inte alls förstår vad den andra personen menar, vad som har hänt eller vad något ord betyder: fråga! Får du frågan om du hänger med och du inte alls fattar galoppen: erkänn att du inte gör det. Det kanske kan kännas pinsamt men det kommer både spara er tid men också påvisa att du bryr dig om din samtalspart och ämnet som ni diskuterar.
Fråga med kroppen också
Kom ihåg ditt kroppsspråk när du pratar med andra. Det hjälper inte ett dugg om du ställer nyfikna och öppna frågor med rösten om ditt kroppsspråk är slutet och stängt. Då ger du dels mixade budskap men kan också så en känsla av tvivel eller brist på engagemang hos den du pratar med.
Bubblare: Svara på frågor med frågor
Ett effektivt verktyg för att skapa ett mer umbärligt ledarskap är en chefs förmåga att kunna svara på frågor. När en medarbetare kommer med en fråga så svarar de allra flesta av oss på den. I exemplet nedan där en medarbetare har ett problem med en kund är det lätt hänt att man som chef berättar för medarbetaren hur hen ska lösa situationen.
Exempel #1
Medarbetare: Jag har problem med den här kunden, vad ska jag göra?Chefen: Vad för typ av problem är det?Medarbetare: Vi har problem med detta och detta.
Chefen: Kontakta den och den, ta reda på det och säg såhär till kunden.Medarbetaren: OK!
Om chefen i den här situationen fokuserar på att svara med öppna frågor skulle det kunna se ut såhär i stället:
Exempel #2
Medarbetare: Jag har problem med den här kunden, vad ska jag göra?
Chefen: Vad för typ av problem är det?
Medarbetare: Vi har problem med detta och detta.
Chefen: Hur skulle du vilja lösa det?
Medarbetaren: Vi skulle kunna göra såhär...
Chefen: Vad får det för effekter? Vilka andra alternativ finns?... och så vidare ...
Det är frågor som "hur skulle du vilja lösa det?" som gör skillnaden. Den ger medarbetaren utrymme att använda sin kompetens till att lösa problemet själv. Det är däremot viktigt att du som chef är stöttande och bollar medarbetarens tankegångar fram till en lösning. Om du får en bra balans i detta så kommer det att innebära att medarbetarna på sikt får bättre tilltro till sin egen kompetens och möjlighet att mer självständigt fatta beslut.
Fördelarna med att svara med frågor är flera: dels får medarbetarna ta större ansvar och du kan över tid bli mer umbärlig som chef eftersom medarbetarna blir mer vana att själva lösa problemen som de står inför. Det kan också vara väldigt effektivt för att du som chef ska få reda på om det är någon kunskap eller kompetens som behöver förstärkas eller förbättras i arbetsgruppen. Nackdelen är förstås att du måste motstå frestelsen och tillfredsställelsen att vara den som sitter inne med svaren.
Vad säger du som läsare: hjälpte denna artikel dig på något vis? Om ja, hur? Om nej, varför inte?