Organisationslegendernas betydelse
Historieberättandet har var en central del av mänskligheten i urminnes tider och arbetslivet är inte ett undantag. Alla organisationer har sina legender och historier som berättas genom åren och fyller flera viktiga funktioner beroende på vad och vilka de handlar om. Hur du kan hörsamma och använda dem som verktyg i ditt ledarskap? Låt oss kika på det!
Organisationslegendernas betydelse
Du känner säker igen fenomenet med att våra arbetsplatser är fyllda av historier. Vem som jobbat där förut, anekdoter om konstiga saker som hänt, misslyckanden eller framgångssagor av olika slag. De delas ofta i lunch- och fikarummet men även på möten och i kontorslandskapet. Och dessa historier spelar roll av flera olika anledningar, exempelvis:
Bidrar de till att påverka känslan av gemenskap och delas ofta för att skapa samhörighet. Samtidigt kan de såklart, beroende på hur de delas, både stärka och minska den.
Det varierar ofta hur medvetet eller omedvetet de berättas och används
De kan ha väldigt olika syften. Ibland har de en uppfostrande funktion, att man delar med sig av saker som medarbetare och kollegor uppmuntras ta efter eller göra. Det kan också handla om motsatsen, att något ska sluta göras, förminskas eller dumförklaras eller handlar om beteenden eller värderingar som organisationens medlemmar vill ta avstånd ifrån. De kan vara ett sätt att bevara och överföra kunskaper på men också användas som del av makt- och politiska spel för att påverka relationerna som finns eller håller på att skapas i organisationen.
Utgör de både en del av organisationskulturen samtidigt som vi också kan lära känna organisationskulturen genom att lyssna på dess olika legender. Exempelvis kan maktstrukturer och likheter och olikheter mellan den formella organisationen och den informella bli tydligare genom dessa historier.
Berättelserna som verktyg i ditt ledarskap
Genom att lyssna till en organisations, eller teams, historieberättande finns det ofta något att lära sig som ledare. Det kan signalera hur gruppen mår, vilka som interagerar med varandra och hur de mellanmänskliga relationerna ser ut. Allt detta kan innebära bra information att ha som ledare vilket gör organisationslegenderna till ett verktyg att använda dig av då och då. Samtidigt får vi som ledare sällan höra allt. Det du däremot kan göra är att vara närvarande där mer informella samtal hålls och lyssna in:
Vilka olika historier hör du andra berätta på er arbetsplats?
Vilka historier och anekdoter delar du själv?
Vad handlar historierna om?
Vem/vilka ingår i den?
Vad verkar historiens syfte vara?
Vad för den för reaktioner och effekter?
Historielyssnandet i sig kanske inte ger några ledtrådar till vad som pågår i organisationen varje dag men genom att ta för vana att göra detta till vardags så kommer du inte bara göra dig mer närvarande som ledare utan också lära känna den mer. Kom bara ihåg att vi som ledare har en stor påverkansmakt och att våra reaktioner på det som berättas kommer att göra avtryck - så var omsorgsfull med dina reaktioner.
Vad säger du som läser? Kan du relatera detta till de olika historierna som delas på din arbetsplats?