Modell för lära känna samtal

Ny som chef oavsett om det är första gången eller för en ny organisation? Grattis! När du kliver in som ny chef i en organisation eller för en arbetsgrupp är så kallade lära känna-samtal ofta en bra sak att börja med. Varför? Jo, för att du 1. Vill lära känna personerna som ska arbeta med och leda och 2. Det är ett bra sätt att visa att du är intresserad av att göra det.  Du kan också få nyttig information om organisationen och teamet du ska leda.

Idag skriver Bossbloggen om sin modell för lära känna samtal som nya chefer kan använda för att lära känna sina medarbetare

Lära känna samtal är ett bra sätt att få börja lära känna sin personal på. Bild: Photo by Christina @ wocintechchat.com on Unsplash

Modell för lära känna samtal

Ni som har läst Bossbloggen ett jag vet att jag gillar både struktur och samtalsmetodik eftersom jag upplever, både personligt samt i arbetet med klienter, att dessa saker ofta gör det lättare att genomföra bra samtal. Jag har därför en modell för hur en kan genomföra lära känna samtal som du kan lösa nedan. Men, jag vill samtidigt poängtera att formen inte är det viktigaste här utan form trumfas alltid av innehållet. Använd alltså denna mer som en lathund att utgå ifrån snarare som ett facit. De olika stegen kan och får ta olika lång tid och varje samtal är unikt beroende på vem du pratar med.

Presentation

Berätta kort om varför ni ses, om formen för samtalet och om dig själv.

Syfte: Sätter tonen för samtalet och hur formellt/informellt det ska vara

Lära känna

Ställ öppna frågor om personens bakgrund inom företaget, kompetens, tidigare erfarenheter. Frågor om hens roll i teamet och arbetsuppgifterna kanske kan passa men också framåtblickande! Vad för ambitioner har personen med sin roll och karriär framåt? Vad har hen för intressen? Vad är roligast med jobbet och vad är tråkigast? Kanske något litet om privatlivet med för att öppna upp att prata om det om medarbetaren vill.

Försök låta medarbetaren styra samtalet och dela det hen vill och dela något om dig själv om det känns lämpligt. Dialoger fungerar ofta bättre än monologer eller fråga-svar-”samtal”

Syfte: Att lägga grunden för er kommande arbetsrelation

Förväntningar och behov

Börja kartlägga förväntningar och behov. Bra frågor att använda sig av kan vara:

  • Vilka förväntningar har du på mig som din nya chef?

  • Vad behöver du från mig?

  • Är det något som är bra att jag känner till om dig på jobbet?

Dela också gärna om du har några särskilda förväntningar eller om det är något som du kan se att du skulle vilja ha medarbetarens hjälp med.

Syfte: Alla har vi olika förväntningar och behov även om vi är mer eller mindre medvetna om det. Genom att prata om dem så kan du både lära dig mer om medarbetarna men även underlätta för dig själv. Samtidigt

Framåtblick

Vad kommer hända framåt? Blir det några förändringar eller kommer ditt fokus vara att lära känna verksamheten? Många av oss känner ofta oro när en ny chef kliver in på kontoret eftersom vi vet vad vi hade men inte vad vi kommer att få. Genom att dela en sammanfattning av din plan och agenda så att medarbetaren får ta del av den och mer förståelse för vad du tänker ska hända kan du påverka den oron. Förhoppningsvis till det bättre bara genom att vara transparent med det. Be gärna om råd och input om det känns lämpligt för att skapa en känsla av delaktighet och dela hur du kommer att arbeta eller vara närvarande på kontoret för att bringa än mer tydlighet.

Syfte: Eftersom vi som chefer har en stor påverkan för våra team är tydlighet ett viktigt verktyg att använda sig av och eftersom ovisshet ofta upplevs som jobbigt kan vi som ledare försöka förekomma det så gott det går. Svara på de frågor som medarbetaren har och finns det något du inte vet än - erkänn det och be om att få återkomma när du kan eller har svaren.

Avslut

Tacka för samtalet och be gärna om feedback och stäm hur det känns för medarbetaren innan ni säger hej då.

Syfte: Stämma av medarbetarens känsla kring samtalet. Hur det upplevs kommer nämligen att bidra till er arbetsrelation framåt.

Och ja, det är min modell för lära känna samtal det. Jag hoppas den kan vara till nytta. Har du som läsare någon erfarenhet kring lära känna samtal som du vil dela med dig av, bra som dålig, gör gärna det bland kommentarerna!

Previous
Previous

Halvvägs genom graviditeten

Next
Next

Stockholmsfläng