Lyckas med arbetsintervjun
En genom åren återkommande fråga är det här med att gå på arbetsintervjuer. Vad ska man tänka på? Finns det något en kan göra för att göra ett extra gott intryck? Hur kan en förbereda sig mentalt såväl som praktiskt? Ja, det fick vi önskemålet om att prata om i podden och det har redan hunnit bli ett av våra mest lyssnade avsnitt. Varför? Jo, för att arbetsintervjuer ofta känns. Kanske för att vi verkligen behöver jobbet, vill bort därifrån vi är eller har hittat drömjobbet som vi så gärna, gärna vill ha. Oavsett anledning kommer det att underlätta om du preppar dig så väl som möjligt!
Lyssna även på: Konsten att nätverka
Lyckas med arbetsintervjun
Som vanligt avhandlar vi rätt mycket matnyttigheter i själva poddavsnittet men några saker som jag vill lyfta fram extra mycket är:
Var kräsen
Kom ihåg att intervjun är din möjlighet att se om det här 1. är ett jobb du verkligen vill ha och 2. om detta är en chef och arbetsgivare som du vill jobba för. Det är inte alltid vi kan välja vilka arbeten vi tackar ja respektive nej till men om du har den chansen - var kräsen och välj framförallt din chef med omsorg!
Se den första intervjun som ett rekognoseringsuppdrag
Ha som målbild att du efter intervjun ska ha fått en så tydlig bild som möjligt av chefens ledarskap, hur arbetsplatsen fungerar och både vad du kan förvänta dig av uppdraget men också vilka förväntningar som finns på dig när du lämnar intervjun. Du behöver såklart inte ha full koll på alla detaljer redan vid första intervjun - med en övergripande sådan är viktig för att du ska kunna fatta beslutet om du vill fortsätta vara med i rekryteringsprocessen eller inte.
Ställ inte bra frågor, lyssna in vilka som ställs
Förutom att förbereda och ställa så många frågor som möjligt, försök också lyssna in vilka frågor som rekryteraren/chefen ställer under själva intervjun. Jag var, för länge sedan, på en intervju för ett uppdrag där det var så tydligt att uppdragsgivarens intervjufrågor baserades på de rädslor/farhågor som personen hade utifrån att ha läst min ansökan och CV. Tyvärr insåg jag inte det förrän efter intervjun (men jag kände under tiden att det var något som kändes lite off i själva samtalet) och det har jag tagit med mig efter det: hade jag råkat ut för samma sak idag så hade jag troligen tagit upp det direkt.
Exempelvis genom att fråga: vad för bild fick du av mig efter att ha läst min ansökan? Ser du några risker/svagheter/utmaningar med mig och min person för denna tjänst? Då kan du kanske få chansen att bemöta och reda ut dem direkt i samtalet istället för att uppleva det jag gjorde efter min intervju då, en skavande känsla av att jag inte skulle få uppdraget som visade sig stämma.
Nog om det här och nu (men säg till om du vill att jag skriver än mer om detta roliga ämne). Här hittar du själva poddavsnittet:
Som vanligt finns det också på Podbean, Spotify, Acast eller iTunes och du får såklart gärna gå med i vår LinkedIn-grupp. Och, har du något bra knep att dela med dig av inför arbetsintervjuer? Dela gärna med dig!