Hälsningar på jobbet
Idag är det dags för ännu en premiär i bloggen och det är avsnittet Do’s and Dont’s. Jag personligen avskyr pekpinnar och kommer hålla sådana så långt borta från den här bloggen som möjligt. Men det finns situationer som är mer svartvita än andra så därför kommer jag lyfta dem under denna vinjett. Du kommer inte bara få konkreta tips på hur du kan göra i de olika situationerna, vi kommer också att prata om varför vissa alternativ är bättre än andra. Och vi kickstartar den med något som kan kännas banalt men är galet viktigt: hälsningar på jobbet.
Don't
Så situationen är när du som chef kommer till jobbet. Vad du inte ska göra är att gå raka vägen in på ditt kontor och endast ge en kort nick till de medarbetare och kollegor som du möter på vägen. Det kan låta självklart men det är så lätt hänt att stress och tidspress får en att springa in på kontoret för att sätta tänderna i att-göra-listan och hoppa över momentet att gå runt och hälsa på alla. Jag har själv erfarenhet av den känslan och vet hur övertygande den kan vara – men fastna inte i den fällan.
Det fundamentala attributionsfelet
En av anledningarna till varför den är dålig är teorin det fundamentala attributionsfelet. Den innebär att personer som träffar dig när du har en dålig dag kan tolka dina korta, snäsiga svar på frågor som att du är otrevlig som person. Detta gäller framförallt om de inte vet vad ditt dåliga humör beror på.─ Amygdalan har en central roll i hjärnans känslocentra. Från det att du ser något, till exempel ett ansiktsuttryck, så tar det 0,4 sekunder tills din hjärna har tolkat vad den här ansiktsuttrycket innebär. Du hinner alltså inte ens tänka på det själv, säger beteendevetaren Paulina Gunnardo.Det spelar alltså ingen roll om det är tidspress eller en dålig morgon som gör att du inte hinner säga hej. I samspelet med andra människor så ingår det att våra kroppar skickar ut tusentals signaler och att allas våra hjärnor tolkar intrycken som vi tar emot med alla våra sinnen.─ Allas hjärnor vill förstå varför och hitta förklaringar till det den ser och uppfattar. Så om du som chef går förbi utan att hälsa så kommer du inte bara att lämna fritt för medarbetarnas hjärnor att tolka och spekulera kring varför du gjorde så. Risken är också stor att de drar slutsatser om hur du är som person och som chef, säger Paulina Gunnardo.Ytterligare en aspekt i detta är våra mänskliga och grundläggande sociala behov. Människor behöver sociala kontakter för att må bra och det räcker inte med att de behoven tillgodoses på hemmaplan. Hur du som chef kan hjälpa till med det finner du nedan.
Do
Vad du istället ska göra när du kommer till jobbet är alltså att hälsa på alla medarbetare och kollegor som du möter. Med ögonkontakt och allra helst ett leende. Medarbetarna i din arbetsgrupp bör du dessutom aktivt söka upp för att säga hej. Och när du gör det – ställ samtidigt en fråga i stil med ”hur är det?”.Anledningarna till varför du bör göra ovan scenario till din morgonrutin är flera. För det första så kickar positiva sociala kontakter igång vår hjärnas belöningssystem. En annan sak som händer när vi får ögonkontakt och frågan om hur det är - det är att vi får möjlighet att svara på frågan.─ Det ger känslan av att du får påverka din situation. Vilket är enormt hälsobefrämjande på en arbetsplats och grunden för att få till det är såna här enkla möten. Det finns ett klart samband mellan bra hälsa på jobbet och bra resultat i forskningen, säger Paulina Gunnardo.
Mer lyhördhet = bättre resultat
Som exempel nämner hon en studie gjord på 15 000 ledare i 300 företag i 18 länder visar att de ledare som hälsar på sina medarbetare, visar att de menar väl och lyssnar på deras svar i dessa samtal inte bara är mer omtyckta av personalen - deras verksamheter presterar 40% bättre.Så som chef ska du vara allt annat än sparsam med dina hälsningar på jobbet. Framförallt eftersom det är i enkla möten likt dessa som du bygger relationer och det är ingenting som du gör på personalfesten en gång om året.─ Om personalen ser att chefen tar sig tid till att möta deras blick och hälsa varje dag signalerar det att chefen tycker att personalen är viktig. Att hälsa det behöver inte ta så mycket tid om det är inte har hänt något. Men ibland händer det och då kommer personalen känna sig trygg nog att berätta det för dig, säger Paulina Gunnardo.Så. Jag hoppas du som läsare känner att du har fått lite mer kunskaper om varför det är bättre att ta sig tiden till den här enkla sociala kontakten varje dag. Men jag har också några frågor till dig. Har du någon gång upplevt att en chef inte hälsar? Eller har du som chef befunnit dig i sitsen att du känt att du inte hinner med att vara social med dina medarbetare?