Få jobb gjort fast du inte orkar
Alla har vi ibland dåliga dagar och någon gång kanske man kan göra som jag gjorde i måndags och ta ledigt. Men det är ju inte möjligt jämt och då kan en behöva prestera även om man inte har ork till det - vilket stämmer skrämmande väl in på mig dessa dagar. Är så trött och segstartad om dagarna att den här artikeln från HBR kändes väldigt läglig med sina tips om hur du kan få jobb gjort fast du inte orkar.
Få jobb gjort fast du inte orkar
Fokusera på något du kan
Ett sätt att kicka igång sig själv på kan vara att börja med en arbetsuppgift som du kan och känner till väl. Då behöver det inte bli så stor ansträngning att göra den eftersom den nästan går på autopilot vilket i sin tur kan få igång ditt jobbflow. Än bättre om uppgiften kan göras klart rätt snabbt eftersom den då kryddas av känslan av att ha åstadkommit något!
Ta dig an en ny arbetsuppgift som du har undvikit
Ibland kan det förstnämnda tipset funka fint - men risken finns också att du gör saker som det inte är särskilt bråttom med. Då kan det vara värt att kika in att-göra-listan och se: finns det något här som jag har undvikit och egentligen behöver göra? Genom att ta tag i den kan produktiviteten boostas även en dag då man inte riktigt orkar göra någonting eftersom du får fokusera på något som är nytt och lite krävande.
Ett annat tips på det ämnet är också att testa att göra något som du i vanliga fall har en tendens att "över-tänka" istället för att bara göra det. Så i stället för att låta dig bromsas av att du känner dig trött, låg och i dålig form: gör något som om du hade all självkänsla och självförtroende på plats utan att tänka efter före mycket före. Boka in det mötet eller mejla personen som du annars har dragit dig lite för att höra av dig till. Det kan hjälpa dig att bryta den negativa spiralen.
Minska arbetsbördan till hälften
Ofta så kan arbetet dra igång oss så att vi blir produktiva även om vi har en dålig dag. Men en vanlig tendens är att vi, i stället för att acceptera vår dag i diket, försöker sätta upp superduperhöga krav på allt vi ska producera och leverera extra mycket av. Risken med att överkompensera din dåliga form är dock att du 1. inte gör en rimlig uppskattning av allt du ska hinna med 2. inte lyckas med allt du vill vilket leder till att du känner dig sämre i stället. För att undvika den fällan - påminn dig om att ingen måste leverera max på jobbet varendaste timme eller arbetsdag. Sänk kraven på din leverans och. om du kan, minska arbetsbördan för dagen till hälften så att den blir rimligare.
Erkänn att du har en kass dag
Känslan av ensamhet ökar ofta stress vilket i sin tur gör oss mindre produktiva. Så var inte rädd för att erkänna högt att du har en kass dag - inte ens som chef. Det kommer inte bara att hjälpa dig sätta ord på känslan du bär men också visa att du är människa och bidra till en sundare arbetsplatskultur. Ofta kan det också hjälpa att bara säga saker högt för att det ska kännas lite bättre och det behöver inte vara mer avancerat eller detaljerat än "idag är en dålig dag".
Använd dina känslor som bränsle
Istället för att vara rädd för negativa känslor och försöka ignorera dem kan du också testa att använda dem som bränsle och anpassa ditt arbetstempo efter dem. Är du arg? Använd då ilskan till arbetsuppgifter som kanske kräver ett rappare tempot där du kan jobba ifred. Känner du dig ledsen och låg kanske mer kreativa och lättsamma uppgifter kan passa. Till exempel.
Bonustips: Testa dig fram bland olika knep
Sist men absolut inte minst, testa dig fram mellan olika saker som kan funka. Känns en extra god fika som en sjyst belöning? Ge dig själv det efter att du har gjort något av det som du behöver. Att byta miljö brukar alltid funka för mig. Bara det att sätta sig någon annanstans kan liksom få en att byta perspektiv och bli mer produktiv. Att lyssna på musik som kan distrahera dig medan du jobbar är också en vinnare i min bok och saken är den att alla knep som funkar är bra! Hitta de strategier som funkar bäst för dig i din vardag.
Det viktigaste att komma ihåg är att det är okej att inte leverera maximalt alltid på jobbet. Vi får ha både dåliga dagar och dåliga veckor och det är både normalt och okej. Har du något knep som du brukar använda dig av? Dela gärna med dig så vi kan inspirera varandra!