Konkreta saker som gör dig bättre som ledare
Allas våra ledarskapsresor är olika med varierande utmaningar och förutsättningar beroende på vem du är, vad för organisation du arbetar inom, hur du är som ledare och vad för grupp och medarbetare som du leder. Men det finns några universella verktyg och konkreta saker som gör dig bättre som ledare om du använder dig av dem. Dessa punkter tar avstamp i denna artikel från INC.com men som vanligt har jag inte bara översatt dem utan också vässat dem lite utifrån mina år som ledarskapsutvecklare.
Konkreta saker som gör dig bättre som ledare
Du behöver arbeta med dig själv
Även om du separerar ditt privata jag från ditt jobb-jag så påverkas vi alla av våra tidigare erfarenheter, upplevelser och hur vi vuxit upp. Som ledare kan du tjäna på att jobba med dig själv, antingen med hjälp av terapi, coaching eller självreflektion för att reda ut hur du fungerar och varför. När du känner dig själv ökar självinsikten vilket i sin tur gör det lättare att både leda dig själv och andra.
Hur du kan arbeta med detta till vardags: Varje fredag kör vi en fredagsreflektion i Bossbrudar oh det är ett stående inslag för nästan alla mina klienter som vill stärkas som ledare. Du kan göra det hur ofta du vill men minst en gång i veckan. Själv gör jag det efter varje större arbetsmoment under en arbetsdag och numera sker denna reflektion automatiserat eftersom jag är så van att göra det löpande. Stanna upp och tänk till nu: hur dagen varit? Vad du har gjort bra? Vad du har lärt dig eller påmind om? Vad kunde du gjort annorlunda eller bättre? Genom att svara på dessa frågor så kommer du att vässa ditt eget ledarskap.
Skapa en trygg psykosocial arbetsmiljö
Att jobba med hälsa och säkerhet på arbetsplatsen är ett av våra viktiga uppdrag som ledare men det minst lika viktigt att medarbetarna, och vi som ledare, känner oss psykosocialt trygga. Här finns det mycket du kan bidra med som ledare! Alltifrån hur du rekryterar, leder möten, till hur du bemöter dina medarbetare och, inte minst, hur du hanterar motgångar. Om du som chef reagerar starkt negativt varje gång något går galet eller någon gör fel så kommer det förr snarare än senare att påverka medarbetarnas sätt att hantera misstag och risken är stor att du i stället bidrar till att skapa en no blaim- eller tystnadskultur. Motsatsen, en trygg psykosocial arbetsmiljö, är tillåtande och inkluderande och gör det mer okej att säga eller göra fel vilket i sin tur får medarbetarna att känna sig tryggare och därmed prestera bättre.
Hur du kan arbeta med detta till vardags: Analysera ditt beteende till vardags. Hur agerar du idag? Hur trygga verkar medarbetarna vara? Finns det något i ditt sätt att kommunicera och bete dig som skulle kunna vara annorlunda eller förbättras? Hur reagerar du när något dåligt händer? Genom att bli medveten om det kan du också göra förbättringar om det behövs.
Kunna ta feedback och lyssna in medarbetarna
Det fanns en tid när chefen berättade för medarbetarna skulle göra och hur det skulle gå till. Så är det inte längre! Nu behöver vi som ledare både kunna ta feedback och använda aktivt lyssnande som vekrtyg i den vardagliga kommunikationen med våra medarbetare. Att göra det gör inte bara dig mer grundad i nuet utan får också medarbetarna att känna sig hörda och bekräftade och när du dessutom visar att du tar till av det som sägs - då ökar både deras förtroende och lojalitet till dig som ledare.
Hur du kan arbeta med detta till vardags: Steg ett är att träna upp din förmåga att kunna lyssna aktivt utan att samtidigt tänka på en massa andra saker samtidigt. Välj ett eller två samtal under dagen där du bara fösöker lyssna aktivt. Hellre korta små träningspass än ett långt. Desto mer du övar, desto lättare kommer det att bli!
Fokusera mer på styrkor än på svagheter
Ingen är fullkomlig och ibland behöver vi såklart korrigera både våra egna och medarbetares svagheter om de påverkar arbetet vi gör negativt. Men eftersom alla svagheter är en nödvändig del av vardagen tjänar vi oftast mer på att fokusera mer på styrkorna som vi själva och medarbetarna har. Uppmuntra det som är och går bra så ska du se att det ger positiva bieffekter även på andra områden!
Hur du kan arbeta med detta till vardags: Träna upp din förmåga att se det som är positivt i dig och människorna omkring i vardagen. Våra hjärnor är programmerade att se det mosatta enklare vilket gör att vi kan behöva träna lite på att göra tvärtom.
Ha ett “growth mindset”
Skillnaden mellan det som kallas för “growth mindset” och dess motsats ett “closed mindset” är att det sistnämnda är slutet och därmed har ett försämrat lärande, svårare för att se olika perspektiv och risken för oss som ledare då är att vi 1. tänker att vi vet och kan allt som vi behöver och 2. bara kör vårt rejs och förväntar oss att omvärlden ska anpassa sig efter det. Growth mindset är mer öppensinnat, en medvetenhet om att vi alltid kan lära oss något nytt men också att ta möjligheten till att faktiskt göra det.
Hur du kan arbeta med detta till vardags: Att ha ett growth mindset är ibland enklare sagt än gjort men börjar ofta med att faktiskt fatta ett beslut om hur du vill vara som ledare och hur du vill utvecklas vidare som person. Det är ingen annan som kan göra jobbet åt dig utan du kommer att behöva göra det själv med eventuell hjälp från någon sakkunnig som kan hjälpa dig på vägen!
Bubblare: Ha en mentor
Att ha en person som sparringpartner där du kan utbyta förtroenden, erfarenheter och få både rådgivning och hjälp med ditt ledarskap är otroligt värdefullt och en timme av den typen av samtalstid i månaden räcker ofta väldigt långt. Så har du möjligheten - ge dig själv det och du kommer, med rätt mentor, också att få resultat snabbare än om du hade gjort det själv! Och ja, jag är såklart färgad av att jag anlitas som mentor och genom åren har sett vilka fantastiska resultat det ger.
Vad säger du som läser? Arbetar du aktivt med ditt ledarskap i vardagen och i så fall hur?