Sju år som företagare
Den första april var en stor dag för mig. Inte att jag var ledig (även om det var supernajs) utan för att jag firade sju år som företagare! Innebär detta att jag är veteran på riktigt nu? Börjar kännas som att jag gjort detta i evigheter samtidigt som jag är lika taggad nu som jag var när jag började.
Nu har jag faktiskt uppfyllt de där allra första milstolparna som jag satte upp för mitt företag när jag började: kunna fakturera heltidslön året runt, ha ett eget kontor, starta AB och lägga grunden för ett nytt utbildningsbolag. Ja, det tog längre tid än vad jag trodde men strunt i det. Jag gjorde det!
Hur förberedde du dig inför starten?
Lång historia kort! Jag ägnande nio månader åt att förbereda mig för att lansera Bossbloggen eftersom jag fortfarande var på väg tillbaka från att vara sjukskriven på grund av utmattning. Den startsträckan gjorde att allt i form av hemsida, logga, grafiska material och en hel del bloggartiklar var fix färdiga från början. Jag ägnade också ett par månader åt att prata om att jag skulle börja blogga vilket i kombination med spridningen som de första intervjupersonerna bidrog med gjorde att bloggen fick en kickstart. På det sättet hade jag ändå väldigt mycket klart när jag sedan startade företaget där jag helt sonika lade till föreläsningar, utbildningar och rådgivning som tjänster när jag skrev min affärsplan för att söka starta eget-bidrag som jag också fick.
Såklart behövs det en del praktiska saker inför att starta företag - som att registrera bolaget och ha en skattesedel. Men baserat på vad jag sett under dessa år är typ det viktigaste att:
1. Ha något att sälja - oavsett om det är ett erbjudande eller en produkt. Kanske ha någon referens, prototyp eller portfolioexempel att visa upp vad det är du säljer.
2. Nätverka, nätverka, nätverka. Det varierar såklart beroende på vad du ska göra i din business hur du närmar dig din marknad men att ha och bygga ett nätverk är A och O
3. Budgetera tidigt för att ta in en mentor som kan hjälpa dig i din nya roll, både med att fokusera på och prioritera rätt saker men också bidra med råd och hjälpa till att öppna dörrar och se möjligheter
Highlights och misstag som blivit lärdomar!
Highlightsen är m-å-n-g-a. Alltifrån att Bosskartan fick se dagens ljus (glömmer aldrig den föreläsningen), komma på och lansera Become a Boss-programmet eller alla gånger jag formulerat olika modeller som gör olika ledarskapsmoment lättare för de som får ta del av dem oavsett om det gäller svåra samtal, konflikthantering eller något annat. Olika jobbuppdrag, alla klienter jag har jobbat eller jobbar med och alla fantastiska människor jag har lärt känna. Att hitta och flytta in på kontoret. Erkännanden av olika slag.
Misstag som blivit lärdomar är också ett gäng. Hade säkert kunnat bli ett eget blogginlägg. Men om jag ska försöka sammanfatta några av dem:
Ät ordentligt före föreläsningar och utbildningar. En liten detalj som är superdupermegaviktig. Missade det en gång före en kvällsdragning och var helt snurrig av hunger. Det är en av de två gånger under dessa år som jag själv gett mig tre av fem i betyg för min insats, presterade okej men det var verkligen inte mer än okej.
Ta in olika råd och perspektiv men gå din egen väg. Jag har inget konkret exempel på när det varit ett misstag men det har hänt flera gånger att jag har fått råd baserade på personen som gett dem snarare än mig som får dem och det blir sällan givande. Samtidigt går det inte att omge sig bara med ja-sägare eller folk som klappar en mothårs. Genom att höra andra tankar och andras erfarenheter är det lättare att mejsla ut sin egen väg och strategi. Det är också en viktig aspekt att välja mentor utifrån! Hjälper din mentor dig hitta din väg eller vill hen att du ska göra som hen gjort? Erbjuder hen ett (dvs sitt föredragna) alternativ eller olika potentiella att välja utifrån?
Vänta inte med att söka vård om du blir sjuk. När jag gjorde illa armbågarna för ett par år sedan gick jag förvisso till en arbetsterapeut men… Med facit i hand skulle jag ha varit sjukskriven och jag skulle ha sökt hjälp med rehab direkt. Det var en viktig läxa för mig att man inte ska vänta om man har ont någonstans. Kolla. Upp. Det. Och. Sök. Vård. Direkt. Vänta. Inte. Okej?
Företagarlivet kan vara skört men jag är faktiskt väldigt optimistisk på vad som komma skall och det ska bli så spännande att se vad som kommer att hända nu när jag växlar upp bolaget ytterligare.
Bästa tipsen för mig som just startat?
Satsa långsiktigt på riktigt, minst en tre eller fem års plan och hur du kan hålla en hållbar takt under dina uppstartsår. Har mött så många genom åren som har en superbra idé men kört på i för hårt tempo och sedan inte har kapaciteten att hålla i och hålla ut. Att dra in pengar så snabbt som möjligt är också en viktig del av att uppstartsfasen.
Blev det som du trodde?
Till allra största del blev det bättre än vad jag trodde förutom att allt har tagit mycket längre tid än vad jag först tänkte att det skulle göra. Och nej, pandemin hjälpte inte till på den fronten men det finns så mycket mer jag vill hitta på framåt att det på sätt och vis känns som jag bara har börjat? Men jag är stolt som tusan över det jag har gjort hitintills trots att det varit långtifrån lätt jämt. En nära vän påpekade häromdagen att tre av mina sju företagsår har innehållit IVF-behandlingar, följt av ytterligare år med graviditet och föräldraledighet - det känns starkt såhär i retroperspektiv. Men jag har hela tiden varit enormt tacksam för att jag vågade satsa, det är det bästa jag gjort för min karriär och mig själv som människa.
Vad blev inte som du trodde?
Jag hade både hoppats på och trott att jag skulle ha skrivit flera böcker vid det här laget. Har flera manusidéer som jag ser fram emot att förverkliga men eftersom jag inte vill ge ut dem på egen hand så håller jag kvar dem i frysen (där jag lägger alla mina bra idéer tills rätt tillfälle uppstår).
Grattis! Vad är bäst respektive sämst med företagarlivet?
Tack! Bäst är att jag får jobba med det jag tycker är allra, allra roligast och är mest kompetent inom. Variationen som jobbet innebär och att jag är ständigt stimulerad plus får använda både mitt sinnelag för affärer och min kreativitet. Jag säger jämt och ständigt att jag har världens bästa jobb men det är verkligen så! Jag är lycklig och lyckligt lottad att få arbeta med detta. Sämst är att jag, just nu, är oumbärlig för verksamheten. Något jag inte gillar och avser att förändra pö om pö i framtiden.
Hur ser du på framtiden? Är det inte svåra tider?
Jo, det är svårare tider överlag nu och min bransch är inget undantag från det. Men! Jag är faktiskt jätteoptimistisk detta till trots. Dels på grund av Become a Boss-programmet och responsen kring det. Dels för att jag har fler spännande idéer för framtiden men mest av allt för att jag (de flesta dagarna, haha) har en väldigt stark tilltro till mig själv och vad jag gör. Allt löser sig. Allt blir bra. I follow the force and the force is with me! Typ.
Är det något annat du undrar över eller vill veta mer om kring företagandet? Mitt eller vad jag lärt mig under åren? Fråga på i så fall!
Joharis fönster
Det är dags att kika på en av klassikernas klassiker inom ledarskapsmodeller och det är Joharis fönster, på engelska Joharis Window. Modellen togs fram av psykologerna Joseph Luft och Harrington Ingham i mitten på 1950-talet och är en av dem som fortfarande används flitigt. Varför? Troligtvis för att den enkelt och tydligt illustrerar människors självkännedom och syftar till att lära känna sig själv bättre. Ursprungligen har den använts genom att man som deltagare kan utgå från en lista av adjektiv och sedan placera in dem i ett av de olika fälten.
Men det jag uppskattar mest med den i rollen som ledarskapsutvecklare är just tydliggörandet hur vi kan se på oss själva i förhållande till eller i samspel med andra i vår omgivning. Det gör det nyttig att känna till och ha med sig som ledare och chef - både för vår egen del men också när vi leder våra medarbetare.
Joharis fönster
Joharis fönster består av fyra olika fönster inom vilka vi kan sortera in saker som vi själva och/eller andra vet och känner till om oss själva. Låt oss börja högst upp till vänster!
Öppen
Det öppna fältets karaktär är vad som är känt båda för oss själva och för vår omgivning (vilket såklart kan variera från person till person i vår omgivning).
Ur ett ledarskapsperspektiv: Här skulle vi kunna säga att det som vi säger om oss själva som ledare (eller medarbetare) som stämmer överens med omgivningens uppfattning ryms. Det som ryms här kan användas för att bekräfta medarbetares egen självbild, självkänsla och självförtroende.
Blind
Det blinda fältet rymmer de saker som andra vet om oss men som är okänt för oss själva. Vare sig vi gillar det eller ej har vi alla minst en, troligtvis flera blinda fläckar när det kommer till hur vi är som personer eller hur vi beter oss.
Ur ett ledarskapsperspektiv: I bland kan detta fält ställa till det för dig som chef, exempelvis om du befinner dig i en situation med en medarbetare där du ser ett beteende som är problematiskt för hen i sin arbetsroll som hen inte känner till. Finns lite olika sätt att agera i den situationen beroende på problemet men i bland behöver vi uppmärksamma medarbetaren om detta och bidra till att informationen vi har flyttas från det blinda fönstret till det öppna. Ibland kan beteenden korrigeras utan att någon flytt sker alls.
Dold
Väldigt få av oss delar allt som har hänt eller sker i våra liv på jobbet och den typen av information och erfarenheter samlas här i det dolda fönstret. I bland väljer vi att dela med oss av det, ibland inte.
Ur ett ledarskapsperspektiv: Det händer då och då att medarbetare, eller vi själva för den delen, påverkas av saker som händer i det dolda fönstret och det är alltid en klurig balansgång. För som chef varken kan, ska eller behöver du kräva hundra procent transparens från dina medarbetare och du behöver kunna leda utifrån faktumet att du inte vet allt om dina medarbetare.
Okänd
Vi kan resonera, vi kan spekulera men ingen av oss kan veta hur vi är eller hur vi agerar i alla situationer och lägen. En del av våra egenskaper är dolda både för oss själva och vår omgivningen och kanske aldrig någonsin blir kända eller blir det den dagen vi försätts i en situation där vi aldrig varit förut.
Ur ett ledarskapsperspektiv: Detta fönster är faktiskt viktigare än vad man kan tro som ledare! Inte för att du ska försöka ta reda på vad som ryms här utan för att du kan bära med dig denna som påminnelse om två saker. 1. Alla är vi ständigt föränderliga över tid hur väl vi än känner varandra eller hur länge vi har känt varandra samt 2. att du som chef aldrig någonsin för förutsätta att du vet hur medarbetare fungerar. Du kan såklart göra antaganden som visar sig stämma - både om dig själv och andra - men det är inte förrän vi är väl inne situationen som vi får reda på hur den påverkar oss eller hur vi beter oss i den.
Så! Där har vi den, Joharis fönster, kryddad med mina perspektiv kring hur du kan använda den som chef. Vad tycker du om den? Är den användbar eller har du någon annan syn på modellen? Dela gärna med dig!
Livets tvära kast
Även om man vet att en sväng ska komma i livet så kan den dyka upp snabbare än vad man trodde och ja, just en sådan är anledningen till radioskuggan här sedan förra torsdagen igen. Behövde prioritera familjelivet helt enkelt. Jobbade lite grand förra veckan men mest då med kund- och utbildningsgrejer och bara med det allra viktigaste. Nu har jag precis landat på kontoret efter att ha hunnit uträtta (vad som kändes som) femtielvatusen ärenden och försöker bli klok på vad jag behöver göra. Livets tvära kast helt enkelt. Må vara lite skörare än vanligt men det känns samtidigt bra att sätta igång igen.
Det är ju ingen sport om inte allt händer samtidigt så nu har även kontoret fått ytterligare en pusselbit på plats: en mycket efterlängtad liten soffa! Ska fixa lite mer men sen kommer ett inlägg men det nya som hänt här.
Annars kommer den här veckan - som vanligt - innehålla lite allt möjligt. Fakturering och betala räkningar står först på listan eftersom jag äntligen fått min FA-skatt godkänt för det nya bolaget. Sedan ska det bokföras. Träffa mentorsklient. Ha chefsrådgivning. Skriva utbildningsmaterial och på fredag ska det första Become a Boss-gänget göra modulen Arbetsgruppen vilket innehåller en massa spännande grejer, exempelvis grupputveckling, dysfunktionella team, rekrytering och ja, mer därtill. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta upp tråden igen och börja blogga som vanligt också men jag håller den lite lös för marginalens skull. Blir det så är det jättekul men blir det färre inlägg är det lika så bra. Det får bli planen för veckan! Hur har du det där du är?
Interimsledarskap: det tillfälliga ledarskapets balansgång
Vad innebär interimledarskap? Och vilka likheter respektive skillnader är det mellan att vara anställd linjechef och interimchef? Och varför är det en så stark balansgång i att vara en tillfällig ledare? Det ska vi titta närmare på här tillsammans med Karina Dyrsborg, konsultchef på Randstad Care med egen bakgrund som interim ledare.
Hej Karina! Vad gör en interimchef?
̶ Hej! Som interimchef är du en tillfällig ledare under en förutbestämd och begränsad tid, vanligtvis börjar man med tre månader men sex till nio månader händer också och det kan förlängas, säger Karina Dyrsborg och fortsätter:
̶ Anledningarna till att en interimchef behövs kan vara flera. Ibland har den tidigare chefen slutat och man har inte hittat rätt ersättare än och behöver någon som leder arbetet under rekryteringstiden. Ibland beror det på en sjukskrivning eller att man ska göra omorganiseringar och därför vil ha en tillfällig ledare som verkställer förändringarna och när det är klart kan en ny chef kliva in i det nya. Det är inte ett vanligt chefsjobb – du ska leverera ett vanligt ledarskap på ett ovanligt sätt.
Vad är det som gör interimledarskapet så speciellt?
̶ Det är speciellt av flera anledningar! Dels behöver du ha erfarenheten för att kunna hantera alla möjliga sorters händelser. Dels ska du kunna gå in i verksamheten, snabbt och effektivt, och få en överblick som du gör en analys och bedömning på. Vad behöver jag fokusera på här? Vilka trådar är lösa? Vilka måste knytas ihop? Vad får verksamheten att flyta på? På max fjorton dagar ska du ha koll på verksamheten, inte till hundra procent men tillräckligt för att veta det du behöver för att kunna börja jobba.
̶ Du behöver också kunna prioritera. Vad behöver göras nu? Vad kan vänta? Vad ska vänta? Vissa saker kan behöva göras på en gång och andra kanske ska vänta till den nya chefen kommer. Att göra de avvägningarna är viktiga för du kan inte vara rädd för att köra i gång saker men samtidigt kan du inte starta upp för många saker eftersom någon annan ska ta över sen. Detta är inte bara något man lär sig med erfarenhet utan det är också en personlig förmåga att se, sortera och sedan agera och det du gör beror på hur länge ditt uppdrag varar.
Vad är viktigt att tänka på?
̶ Om uppdraget är runt sex månader eller längre ska gäller det att vara uppmärksam, då fördjupas ofta relationerna vi har på jobbet. Eftersom du i ditt uppdrag ska kratta för den kommande ledarens väg in i organisationen kan det bli svårare i onödan om du själv är för populär och omtyckt!
Spännande! Finns det någon vanlig utmaning?
̶ Att hålla en rimlig energinivå! Som interimchef kommer du in med ny energi och där behöver du se upp för det måste vara en bra balans mellan insatsen som du gör och tiden du har på dig. Å ena sidan måste du gå in kraftfullt men du kan inte heller gå in, vända upp och ner på allt och sedan inte orka ta hand om det. Det gäller att gå in i uppdraget och verksamheten på en hållbar nivå.
Nämn några gemensamma nämnare för bra interimsledare!
̶ Interimchefer är ofta personer som har mycket kraft och energi, de är ganska orädda vilket är bra för man har ofta ingen aning om vad som väntar när man kliver in i uppdraget. Du får en version när du går in i uppdraget och sedan kommer du se mer än så väl på plats. Sedan kan du inte hänga upp dig på småsaker och måste ha hög kapacitet för att klara av saker som dyker upp.
̶ Du behöver skapa relationer för annars får du inte resultat - men du får inte bli för omtyckt heller. Du ska inte ha så stort behov av att glänsa själv för det ska din efterträdare göra!
Har du några viktiga tips att tänka på som interimchef?
̶ Ja! Planera för din exit från dag ett, börja samla in material och underlag till den nya chefen redan första dagen du börjar.
Bra råd! Vad säger du som läser? Hur ser dina erfarenheter av interimledarskap ut?
I de lugnaste vatten glittrar det
Hejsan! Hur är det med dig? Med mig är det fint! Hade en förträfflig påskhelg med familjehäng, träning och egentid varvat om vartannat och jag är så glad för i fredags simmade jag för första gången på länge och igår red jag en (kortare) ridlektion. Jag må fortfarande vara rätt klen men det är ljuvligt att få känna att en har blivit starkare och att jag, framförallt, inte får migrän lika lätt! Ser fram emot morgondagens sjukgymnastikpass så att jag kan få skryta om mina bravader och prata ihop oss om nästa upptrappning och hur den ska se ut.
Det bästa idag har faktiskt varit mötet med min eminenta redovisningsbyrå för att gå igenom allt för 2023 och sedan snacka om Bossverkets framtid. Är verkligen fantastiskt att ta in hjälp av personer som kan sin grej - vilken sinnesro det ger.
Veckan i övrigt? Å ena sidan är det jättelugn. Har inte mycket inbokat mer än klientsamtal och enstaka möten. Å andra sidan så kommer fredagen bli social deluxe. Dels för att Become a Boss-programmet ska ha sin tredje utbildningsträff men också för att det är Guldnatten - en lokal företagarfest som är utlovad att bli hejdundrandes festlig. Ska styra lite förmingel här på kontoret också så det blir jättekul. Så även i det lugnaste vatten glittrar det! Den här veckan kommer förhoppningsvis också att de sista avtalen och administrativa grejerna landa för det nya bolaget. Så det blir en mix av allt möjligt precis som vanligt. Hur ser din plan för veckan ut?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016