Vanliga utmaningar vid konflikthantering
Konflikthantering är ett stort och, tycker jag, intressant ämne inom ledarskap just för att det snabbt tenderar att bli komplext med många lager och faktorer som spelar in och spelar roll. Och när jag utbildar inom detta så finns det några vanliga utmaningar vid konflikthantering som tenderar att återkomma. Vilka? Låt oss kika närmare på dem!
Vanliga utmaningar vid konflikthantering
Det kanske går över av sig självt?
Visst vore det enkelt om det vore så och ja, det bästa är om medarbetarna som är osams kan lösa konflikten själva. Om de har kunskaperna, förmågan och intresset gör de förhoppningsvis det - men konflikten kommer inte att gå över av sig självt utan kräver en aktiv ansträngning för att lösas. Om medarbetarna inte kan lösa det själva? Då behöver du som chef hjälpa dem att göra det, annars är risken stor att den blir värre och får negativa konsekvenser för de som träter och arbetsgruppen.
En, eller ingen, av parterna vill lösa konflikten
En del konflikter låser sig för att den ena inblandade, ibland båda, inte vill lösa den. Anledningarna kan variera. Ibland är det konflikträdsla som ligger bakom. Ibland är det stolthet eller skam som stoppar upp. Ibland är det konflikten i sig, vad den består av och beror på. Ibland får du som chef veta vad motståndet består av, ibland får du inte det eller så göms den verkliga anledningen i skenargument som “det är inte lönt”, “varför ska jag göra det?” eller att man tycker den andra personen är ansvarig för att lösa situationen.
Dina åtgärder som chef behöver givetvis anpassas efter anledningen. Grundar det sig i rädsla eller obehag inför konflikten behöver du vara extra mån om att skapa ett tryggare klimat i konflikthanteringen. Beror det på stolthet eller skam kan du behöva fokusera mer på vad konflikthanteringen ska resultera i snarare än vad som hänt. Ibland behöver man som ledare vara tydlig och markera att detta är något som ska och behöver hanteras oavsett om personen vill det eller inte.
Att konflikthanteraren väljer sida
Vissa konflikter kräver att du som chef väljer sida och stöttar den ena parten mer än den andra. Men oftast är det viktigt att du låter bli och förhåller dig neutral även om det kan kännas lockande och bekvämt att bekräfta en person som, direkt och/eller indirekt, ber dig att göra det. Att vara neutral kan vara svårt men min upplevelse är att det blir lättare om en 1. har kunskapen om vad rollen som konflikthanterare innebär och 2. är tydlig och informerar de inblandade om vad ens roll innefattar eftersom tystnad annars lätt kan tolkas som medhåll. Och börjar du som chef välja sida, då är risken stor att du spär på och fördjupar konflikten i stället för att stötta medarbetarna till att lösa den!
Det finns såklart fler vanliga utmaningar vid konflikthantering men vi får pausa här och jag skulle absolut säga att dessa är med på topplistan. Känner du igen någon av dem eller skulle du vilja lägga till någon mer?
Vill du lära dig mer om konflikthantering och få kunskaper och verktyg som du kan använda som chef? Mejla till clara@bossverket.se för att få förhandsinformation om kommande utbildningstillfällen.
Lindra irritation som chef
Det har säkerligen hänt och lär hända igen - stunden när droppen rinner över och du blir riktigt irriterad, fast du är chef. Jag har ännu inte mött någon som är helt immun mot det och såklart finns det saker du kan göra för att lindra irritation som chef, både direkt när det händer och ur ett lite mer långsiktigt perspektiv!
Inte bara av ondo
Innan vi går vidare vill jag också slå fast att det inte bara är av ondo att visa känslor som chef - inkluderat att bli irriterad, frustrerad eller arg. Det vara en del av att kommunicera tydligt så att medarbetare och kollegor kanske förstår allvaret i situationen eller ge dem en förståelse för var dina gränser går. Men, och det är ett stort men, det beror på hur din irritation pyser ut, varför du är irriterad och situationen ni befinner er i. Ett humörstyrt ledarskap leder sällan till en trygg och välmående arbetsmiljö - tvärtom - därför spelar det roll hur du beter dig på jobbet som chef.
Lindra irritation som chef
Ställ fler frågor först
Det är lätt hänt att anta saker eller dra förhastade slutsatser och att det leder till irritation i onödan. Så om du befinner dig i ett samtal där du märker att irritationen börja krypa i kroppen: testa att ställa fler frågor. Hur menar du? Vad innebär det? Förstår jag dig rätt om [XXX]?
Det kan hjälpa dig stävja irritationen och förhoppningsvis få bättre förståelse för vad den andra personen menar och vill. Ibland kan det leda till insikten att irritationen inte behövs alls, ibland till att den är berättigad och då har du ett bättre utgångsläge att formulera dig från.
Klassikerna: tre djupa andetag eller räkna till tio
Poängen med att ta några djupa andetag eller räkna till tio är att ge dig själv både fysisk och mental distans från det emotionella läget du befinner dig i och tre djupa andetag eller att räkna till tio är två klassiska alternativ eftersom de ofta fungerar. Här finns fler tips på tekniker för att ha emotionell distans som ledare alternativt om du kan ta en paus eller bensträckare från mötet? Gör det! Det viktigaste är inte vilken metod du använder, utan att den du använder fungerar så du kan kliva ur den värsta känsloloopen och börja hantera situationen.
Sätta ord på det
Att sätta ord på våra känslor brukar underlätta situationen eftersom du tar dina egna känslor på allvar och tar ansvar för dem. Och det behöver inte blir mer dramatiskt än att du säger något i stil med:
“Förlåt för att jag låter irriterad nu. Jag blir frustrerad när [XXX] och behöver att [XXX].”
En annan fördel är att vi då också hjälper omgivningen att tolka vad de ser i vårt kroppsspråk. Om vi inte gör det kommer personerna runt omkring troligtvis dra sina egna slutsatser - vilket kan landa i vilka slutsatser som helst och det är långtifrån alltid som de stämmer.
Se över ditt mående, din arbetsmiljö och livsstil
Kanske var det en isolerad händelse som triggade irritationen? Kanske är det dags att köra en intervention med dig själv eftersom kort stubin och dåligt humör är ett vanligt symptom på stress? Hur mår du? Är det mycket nu eller har det varit det ett tag? Hur står det till med pauserna och återhämtningen?
Om du arbetar och leder hållbart som chef minskar risken för att du tappar humöret eftersom du blir mer grundad i dig själv som ledare och människa men också att du får mer marginal över till att hantera de där sakerna som dyker upp på vägen i vardagen.
Om klaveret är trampat i
Skulle det vara så att irritationen ändå råka rinna över på alla håll och kanter? Ja, då är det bästa att äga det och ta ansvar för det. Erkänn att det inte blev bra, be om ursäkt, berätta vad du hade velat göra annorlunda. Kanske kan FASSTA-regeln vara till nytta, kanske behöver du använda en pysventil för att få ur dig resterna av irritationen så att du inte bär med dig dem vidare in i arbetsveckan.
Vad säger du? Har du något knep du brukar använda dig av när du blir irriterad på jobbet?
För- och nackdelar med att bli chef internt
Ett ämne som återkommer när jag utbildar blivande chefer men också i Bossbrudsgruppen eller andra forum är frågan: vad ska man tänka på när man befordras till sitt första chefsjobb internt och blir chef för kollegor? Är det så svårt som det verkar? Är det sämre än att rekryteras externt? Så jag tänkte att det är dags att lyfta detta ämne även här, häng med!
Rekryteras internt
Först och främst spelar det ingen roll om du blir chef internt eller externt. Inget av tillvägagångssätten är bättre eller sämre än det andra. Däremot är de olika och kan ha sina olika styrkor och svagheter och här tänker jag att vi fokuserar på den interna chefsresan och så får den externa bli en egen artikel framöver. För även om det inte spelar någon roll vilket av sätten du blir chef på så kommer det samtidigt att ha påverkan för och på din första tid som chef vilken väg du tar in i chefsrollen!
För- och nackdelar med att bli chef internt
Fördelar med att rekryteras internt
Låt oss börja med några av de vanligaste fördelarna med att rekryteras internt in i chefsrollen:
Du vet historiken (om än från din gamla roll)
Såhär, du måste inte ha all information som ledare men det kan såklart underlätta desto mer av arbetsgruppens och medarbetarnas bakgrund som du känner till. Hur ser relationerna ut mellan olika medarbetare? Hur har det tidigare ledarskapet varit och påverkat gruppen? Hur har gruppen mått tidigare och hur mår den idag?
Du känner redan den formella och den informella organisationen
Som ny ledare är bland det första, och viktigaste, du behöver göra att lära känna organisationen, verksamheten, arbetsgruppen och medarbetarna. Blir du rekryterad internt har du alltså en fördel av att redan kunna mycket vilket också kan förkorta upplärningstiden.
Relationerna är redan upparbetade
Detta kan vara både en fördel och en nackdel beroende på hur relationerna ser ut nu när du blivit chef! Kikar vi på det positiva så har du förhoppningsvis bra relationer med dina nya medarbetare redan dag ett – något som i sin tur kan medföra att de stöttar och uppmuntrar dig som ny chef. Framför allt om de är glada för att få dig som chef.
Medarbetarperspektivet
En annan viktig fördel är att du har både första- och andrahandskunskap om medarbetarperspektivet med dig in i chefsrollen. Det är inte ovanligt att mer erfarna chefer tappar det över tid (beroende på vem man är, hur man leder och vilken relation en har som chef till sina medarbetare/arbetsgruppen man leder) så medarbetarperspektivet kan vara värdefull kunskap du bidrar med som ny internrekryterad chef.
Potentiella nackdelar
De vanligaste nackdelarna som en kan riskera att hamn i när man blir chef över kollegor är exempelvis:
Hemmablindhet
Ingen av oss är helt immuna mot hemmablindhet och har du jobbat längre inom organisationen är chansen att du har superbra koll på hur den och dina nya medarbetare mår – men risken finns också att du har blinda fläckar som du tar med dig in i chefsuppdraget.
Hanteras exempelvis: Genom att vara medveten om risken och framför allt genom att skilja på din gamla ”medarbetarglasögon” och dina nya ”chefsglasögon” och vara medveten om när du bär vilket par!
Svårare att anpassa sig till sin nya roll
Att bli chef, än mer när du blir det första gången, innebär en transformationsprocess som förändrar dig som person och din identitet. Ibland kan den resan upplevas som svårare om du som ny chef håller ett för hårt tag i ditt gamla jag och inte vill omfamna det nya. Ibland ser jag nya chefer som gör det motsatta och förändras helt jättefort på grund av en missuppfattning om hur en chef ska vara, den manliga chefssjukan, eller för att självförtroendet svajar lite.
Hanteras exempelvis: Genom att arbeta med din ledarskapsfilosofi! Att du genomgår en transformationsprocess och förändras när du blir chef betyder det inte att du som person måste bli någon annan, ny människa. Du är fortfarande du men du som chef kommer addera ytterligare ett lager av dig som människa och det kommer att påverka dig.
Att gruppen eller enskilda medarbetare har svårt att ändra sin bild av dig som ny chef
Ibland är det så att du som ny chef upplever att det är lätt att finna dig i din nya roll men upplever i stället att arbetsgruppen och/eller enskilda medarbetare inte gör det. Kanske har de svårt att acceptera att du är den nya chefen. Ibland tycker någon att ”du har förändrats och inte till det bättre” och i sämsta fall motsätter sig eller motarbetar dig i din nya roll eftersom de hellre vill fortsätta se dig som en kollega.
Hanteras exempelvis: Lite olika beroende på situation men utöver att ha gjort grundarbetet med din ledarskapsfilosofi är lära-känna-samtal och tid två viktiga verktyg att använda sig av som tillsammans löser situationen.
Utmaning i att förhålla sig till arbetsgruppen
En annan potentiell nackdel med att bli chef internt kan också vara att det kan upplevas som klurigare att hitta sin nya positionering i förhållande till arbetsgruppen. Det är inte ovanligt att man antingen blir för mycket kompis eller för mycket chef även om det går att vara båda delar.
Hanteras exempelvis: Genom att ta hjälp av en ledarskapsutvecklare och/eller mentor som kan hjälpa dig navigera hur du vill positionera dig gentemot gruppen utifrån vad den behöver. Men också genom att ge dig själv tid att landa i din nya ledarroll!
Vad säger du som läser? Har du sett eller har du erfarenhet av några andra för- respektive nackdelar med att bli chef internt?
Hålla uppe humöret som chef - hur gör man?
Läsarfråga:
Kort fråga som jag verkligen vill höra ditt svar kring. Hur håller jag uppe humöret som chef när det bara är den ena utmaningen efter den andra? Hur ska jag orka?
Mvh Trött, tröttare, tröttaste chefen
Svar:
Hej! Åh, din trötthet skar nästan genom dessa tre ynka meningar och utan att nu ha en aning om vad det är som händer och sker hos dig vill jag börja mitt svar med att säga: det är ibland vansinnigt tröttsamt att vara chef. Framförallt i tider av många eller stor motgångar. När orken är knapp. Eller det varit intensivt länge. Om det stormar och möjligheten till paus är liten. Och vet du vad? Det är okej att få bli trött. Frusterad. Less. Det är ansträngande att leda! Det är en del av jobbet och (förhoppningsvis) det du får betalt för.
Hålla uppe humöret som chef - hur gör man?
Det jobbiga är såklart att du som chef inte bara kan säga “tack och hejdå” hur som helst. Det ingår i ledaruppdraget att vara lugn när kriser uppstår, vara den som andra kan luta sig mot och fungera som ett fyrtorn som påminner om riktningen när allt är mörkt och jobbigt. På något vis behöver du fungera fastän du är less och mitt förslag är att du tänker på det i följande moment i den ordning som passar dig bäst:
Acceptera
Analysera
Perspektivera
Hantera
Ventilera
Plus: arbeta så hållbart som möjligt under tiden. Låt oss utveckla dem närmare!
Acceptera: Se situationen/situationerna för vad de är
När det är utmanande är det lätt hänt att fastna i tankar som “tänk om jag hade sluppit detta”. Men desto snabbare du som chef accepterar läget du befinner dig i, desto snabbare kan du kliva ut ur känslorna som triggats och se situationen för vad den är. Du måste inte gilla läget men att önska att du fanns någon annanstans kommer tyvärr inte att underlätta situationen.
Analysera: Vad är det för utmaningar och vad uppstår de i?
Alla har vi nog upplevt någon gång att allt skiter sig samtidigt. Men det kan ändå finnas en poäng i att försöka ta ett djupt andetag, ta ett mentalt kliv åt sidan och titta på alla olika händelser och se om det finns:
1. några samband (utöver att ha dig som minsta gemensamma nämnare)? och/eller…
2. någon eller några gemensamma lösningar?
Kanske gör det inte det men oavsett vilket har du då börjat distansera dig mer från vad som händer, se mer logiskt på det och det i sin tur kan bidra till att du blir mer motståndskraftig och får det lättare att hålla humöret uppe.
Perspektivera: justera ditt förhållningssätt
Ja, perspektivera är ett ord och handlar i detta fall om att se ditt jobb ur olika perspektiv och påminna dig om att det är ett jobb.
Hur emotionellt investerad är du egentligen i ditt arbete?
Måste du vara så emotionellt investerad som du kanske är just nu?
Är det egentligen på så blodigt allvar som det känns?
Svaren på dessa frågor har bara du men kanske kan de bidra med att se lite annorlunda på situationen.
Hantera: Gör det som behövs
En av de trista sakerna med att vara chef? Ibland behöver man vara den som kavlar upp ärmarna och tar tag i saker fastän de är jobbiga och obekväma.
Ventilera: Använd dina pysventiler
En annan viktig, men ofta underskattad, sak som gör skillnad i ens mående som ledare är att ha en eller flera personer som du litar på och som du kan gnälla av dig till med vetskapen om att det som du säger stannar mellan er. Bäst är det om de befinner sig utanför organisationen där du jobbar och jag brukar kalla dessa personer för pysventiler eftersom det än så länge är den bästa beskrivningen över funktionen de fyller. Genom att tömma ur dig lite frustration och gnäll och irritation då och då minskar nämligen risken för att du blir en överfull tryckkokare som exploderar den dagen som måttet är rågat.
Två andra perspektiv som kan hjälpa
Fake it until you make it
När jag hjälper klienter formulera sin ledarskapsfilosi är visionen hur du vill vara som ledare ett stående inslag. Ibland kan man luta sig mot den för att hålla i och hålla ut fastän man egentligen inte orkar eller vill hålla humöret uppe som chef och med andra ord: fake it until you make it.
Tänk för dig själv: hur hade den bästa versionen av mig själv som chef varit och betett mig nu? Och där finner du troligen svaret kring hur du ska agera.
Jag säger inte att det är en vattentät metod men den kan absolut fungera över kortare tid för att stålsätta sig.
Arbeta så hållbart som möjligt
Sist men absolut inte minst så vill jag slå ett slag för att arbeta så hållbart som möjligt. Stress är nämligen ett av de snabbaste sätten att eliminera vårt tålamod (oavsett hur mycket av den varan du har från början) så genom att leva och arbeta i ett rimligt och sunt tempo kommer du att hjälpa dig själv hålla humöret uppe. Med andra ord: ta hand om dig och din hälsa!
I medvind är det enkelt att vara chef. Det är i motvinden du som ledare och dina förmågor testas på riktigt och du faktiskt får se om du kan flyga eller inte. Med det sagt är det inte heller hela världen om du ruttnar och tappat humöret som chef alldeles, alla får ha dåliga dagar och det inkluderar dig som ledare. Samtidigt är kraven på dig större och ditt humör kommer att sätta tonen för hur resten av teamet mår. Jag önskar dig innerligt lycka till och hoppas allt går bra - tveka inte att återkomma om du behöver hjälp!
Vad säger du som läser? Har du några knep att dela med dig av som du använder?
Joharis fönster
Det är dags att kika på en av klassikernas klassiker inom ledarskapsmodeller och det är Joharis fönster, på engelska Joharis Window. Modellen togs fram av psykologerna Joseph Luft och Harrington Ingham i mitten på 1950-talet och är en av dem som fortfarande används flitigt. Varför? Troligtvis för att den enkelt och tydligt illustrerar människors självkännedom och syftar till att lära känna sig själv bättre. Ursprungligen har den använts genom att man som deltagare kan utgå från en lista av adjektiv och sedan placera in dem i ett av de olika fälten.
Men det jag uppskattar mest med den i rollen som ledarskapsutvecklare är just tydliggörandet hur vi kan se på oss själva i förhållande till eller i samspel med andra i vår omgivning. Det gör det nyttig att känna till och ha med sig som ledare och chef - både för vår egen del men också när vi leder våra medarbetare.
Joharis fönster
Joharis fönster består av fyra olika fönster inom vilka vi kan sortera in saker som vi själva och/eller andra vet och känner till om oss själva. Låt oss börja högst upp till vänster!
Öppen
Det öppna fältets karaktär är vad som är känt båda för oss själva och för vår omgivning (vilket såklart kan variera från person till person i vår omgivning).
Ur ett ledarskapsperspektiv: Här skulle vi kunna säga att det som vi säger om oss själva som ledare (eller medarbetare) som stämmer överens med omgivningens uppfattning ryms. Det som ryms här kan användas för att bekräfta medarbetares egen självbild, självkänsla och självförtroende.
Blind
Det blinda fältet rymmer de saker som andra vet om oss men som är okänt för oss själva. Vare sig vi gillar det eller ej har vi alla minst en, troligtvis flera blinda fläckar när det kommer till hur vi är som personer eller hur vi beter oss.
Ur ett ledarskapsperspektiv: I bland kan detta fält ställa till det för dig som chef, exempelvis om du befinner dig i en situation med en medarbetare där du ser ett beteende som är problematiskt för hen i sin arbetsroll som hen inte känner till. Finns lite olika sätt att agera i den situationen beroende på problemet men i bland behöver vi uppmärksamma medarbetaren om detta och bidra till att informationen vi har flyttas från det blinda fönstret till det öppna. Ibland kan beteenden korrigeras utan att någon flytt sker alls.
Dold
Väldigt få av oss delar allt som har hänt eller sker i våra liv på jobbet och den typen av information och erfarenheter samlas här i det dolda fönstret. I bland väljer vi att dela med oss av det, ibland inte.
Ur ett ledarskapsperspektiv: Det händer då och då att medarbetare, eller vi själva för den delen, påverkas av saker som händer i det dolda fönstret och det är alltid en klurig balansgång. För som chef varken kan, ska eller behöver du kräva hundra procent transparens från dina medarbetare och du behöver kunna leda utifrån faktumet att du inte vet allt om dina medarbetare.
Okänd
Vi kan resonera, vi kan spekulera men ingen av oss kan veta hur vi är eller hur vi agerar i alla situationer och lägen. En del av våra egenskaper är dolda både för oss själva och vår omgivningen och kanske aldrig någonsin blir kända eller blir det den dagen vi försätts i en situation där vi aldrig varit förut.
Ur ett ledarskapsperspektiv: Detta fönster är faktiskt viktigare än vad man kan tro som ledare! Inte för att du ska försöka ta reda på vad som ryms här utan för att du kan bära med dig denna som påminnelse om två saker. 1. Alla är vi ständigt föränderliga över tid hur väl vi än känner varandra eller hur länge vi har känt varandra samt 2. att du som chef aldrig någonsin för förutsätta att du vet hur medarbetare fungerar. Du kan såklart göra antaganden som visar sig stämma - både om dig själv och andra - men det är inte förrän vi är väl inne situationen som vi får reda på hur den påverkar oss eller hur vi beter oss i den.
Så! Där har vi den, Joharis fönster, kryddad med mina perspektiv kring hur du kan använda den som chef. Vad tycker du om den? Är den användbar eller har du någon annan syn på modellen? Dela gärna med dig!
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016