Sakta ner för att bli mer effektiv
Några av de vanligaste reaktionerna när vi har mycket att göra? Det är att bli stressad, dra upp tempot och ta på sig fler saker "i farten" och försöka ännu hårdare för att lyckas. Gärna genom att bita ihop lite mer och kämpa på. Ibland kan det förstås både behövas och fungera och bidra till att vi får mycket gjort. Men, risken är också att vi kör slut på oss. Därför blev jag så glad när jag såg fyra tips hos Inc.com om just detta. Nämligen att du kan sakta ner för att bli mer effektiv och här är fyra anledningar till varför det är så!
Sakta ner för att bli mer effektiv
Du blir mer klarsynt
Vi har pratat om det många gånger förut men när vi har stressreaktioner i kroppen så stänger vår hjärna ner förmågan att känna empati och förståelse. Genom att sakta ner tempot kan du alltså behålla de förmågorna. Vilket kommer göra ditt arbete lättare. Men du kommer också bli mer klarsynt om du ger dig själv möjligheten att stanna upp och reflektera regelbundet.
Ökad livskvalitet
"You can't hustle if you are dead" konstaterar Andrew Thomas i artikeln på Inc.com och det har han förstås en viktig poäng i. Livet är det som pågår nu. Genom att sakta ner och ta det lugnare kommer du också få utrymme till att uppleva nuet. Hur klyschigt det än må låta. Ge dig möjligheten till att umgås med de du bryr dig om eller vad det än är som du känner för att göra.
Du hinner känna efter
En annan bonus som luckor i kalendern och ett lugnare livstempo ger är att vi får tid att känns efter och känslor kan vara en både fantastisk styrka och drivkraft om vi sätter ord på dem och har med den i vår vardag. Risken med att inte ha det är att du blir mer som en maskin än en människa men också att de samla på hö inombords tills de en dag svämmar över. Så, för både din egen och din omgivnings skull är det viktigt att ge dig själv möjligheten att känna in och känna efter med.
Du kommer att fatta bättre beslut
Ett lugnare tempo som ger ett lugnare sinne, mer klarsynthet och luft i kalendern kommer också att bidra till att du fattar beslut bättre. Detta då de blir mer genomtänkta, välgrundade och korrekta eftersom du har fattat dem på relevant information.Det ironiska med denna bloggartikel är att jag har skrivit den under en vecka där jag känner mig överhopad av måste och arbetsuppgifter. Men, det var faktiskt en bra påminnelse om att det min instinktiva reaktion (att bita ihop och köra på) inte är den jag ska ge efter för hur gärna jag än vill. I stället gäller det att fortsätta leva mitt lugnare tempo för att jag ska hålla i längden. Så, tack för det! Hur går dina tankar med att leva ett lugnare tempo? Känns det lätt? Svårt? Eller något helt annat? Berätta gärna!
25 år kvar tills kvinnor får betalt hela arbetsdagen
Jämställdhetsutvecklingen går framåt. 2016 när jag startade Bossbloggen så hade kvinnor lön till 15:57 enligt Sveriges Kvinnolobby. Nu, två och ett halvt år senare får vi lön till 16:06 om dagarna. Nio minuters förbättring alltså! Om det fortsätter i dagens takt är det bara 25 år kvar tills kvinnor får betalt hela arbetsdagen.
25 år kvar tills kvinnor får betalt hela arbetsdagen
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta av den informationen. Givetvis är det fantastiskt att det går framåt och nu verkar ju som, till skillnad från när jag startade bloggen, att jag faktiskt kommer att få uppleva lika lön för lika arbete under min karriär. Hoppas, hoppas, hoppas att det kommer att öka än mer framöver. Så att våra bolagsstyrelser kommer bli mer jämställda och ledningsgrupperna likaså. Något annat är omodernt och oförsvarbart. Framförallt när det påvisas om och om igen att bolag tjänar mer pengar på att vara jämställda.Vad säger du om utvecklingen i branschen där du befinner dig? Går det framåt och i så fall hur snabbt eller långsamt? Vore intressant att höra så dela gärna med dig!
När jobbstressen ökar och går för långt
Jag tror nog att detta är ett av de tyngsta nyhetssvep som jag har skrivit. Ett av de kortaste och också tyngsta. Att jobbstressen ökar i vårt välfärdssamhälle, att omedvetenheten kring förtryckande strukturer och ojämlikhet fortfarande finns. Då blir jag rejält trött. Är det kanske för att vi så ogärna pratar om det som är jobbigt som gör att det finns kvar? Kanske inte, men idag lyfter vi det ändå.
Nyhetssvep vecka 7-9 2019
Självmordet som klassas som arbetsskada
Arbetet har skrivit en grymt gripande artikel där de har intervjuat frun till en man vars självmord klassas som en arbetsskada eftersom han varit så stressad och överbelastad på arbetet. Om du bara ska läsa en sak i detta inlägg, läs denna. Jag kan inte betona nog hur viktigt det är att arbetsgivare tar sitt ansvar för stressrelaterade problem på arbetsplatsen.
Jobbstressen ökar i hela Sverige
Vi vet mycket om stress i dagens arbetsliv och ändå så fortsätter den att öka. Enligt Unionens senaste mätning med så mycket som tio procent och sju av tio tjänstemän upplever stress idag. Länen där ökningarna är störst är dessa:1. Blekinge län 74 % (56) + 18 %2. Västerbottens län 72 % (56) + 16 %3. Dalarnas län 70 % (54) + 16 %I 19 av 21 län så har alltså jobbstressen ökat. Enligt Unionen så visar studien också att fler och fler upplever att möjligheterna till återhämtning efter perioder med mycket jobb har minskat och än fler upplevde att det inte fanns några möjligheter till återhämtning alls.
Chef på Vogue avgår efter bildskandal
Modechefen från Vogue Brasilien har avgått från sin tjänst efter att på en fest ha poserat på en tronliknande stol, omgiven av svarta kvinnor i liknande klänningar som slavar bar under 1800-talet och sedan publicerat bilden i sina sociala medier rapporterar både SVT och Daily Mail. Kritiken vällde, förståeligt nog, in och efter ett par dagar så meddelades det att chefen avgår.Som sagt, det är tunga nyheter som har präglat mitt flöde. Men som sagt tänker jag att det behöver lyftas med även om det är fredag och solen skiner. Har du någon nyhet som du vill dela med dig av?
Malmö Näringslivsgala
I måndags var det ju dags för Malmö Näringslivsgala och jag kom för en gångs skull i håg att fota lite grand under hela dagen. Förvisso bara med mobilen men hey, det överlever vi va? Det var hur som helst en riktigt, riktigt bra dag. Många fina samtal och möten, grymt bra föreläsningar med spännande ämnen och en trevlig show på kvällen.
Malmö Näringslivsgala
Temat för dagen var Tillbaka till samtiden och första föreläsningen jag såg var Ashkan Fardost som hade en grymt bra dragning om digitala beteenden och framförallt framtiden. Jätteintressant och jag gillade skarpt hur han lyfte fram konkreta exempel på unga tjejer som startar och driver företag som aldrig förr.Efter honom föreläste Bodil Jönsson om tid och vårt syn på arbete och det var med superintressant. Visste du att vi bara jobbar 24 procent på en vecka och 10 procent av vårt liv? Och ändå så är upptar jobbet så sjukt stor del av vår vakna tid.
Sedan var det dags för Isabella Löwengrip som intervjuades om sin bolagsresa. jag har följt henne från början så det var verkligen intressant att se hennes skills när det gäller story telling IRL.
Efter lunchen så lyssnade jag på Martin Österdahl som var projektledaren för hela Eurovision när det var i Sverige för några år sedan. Så. Jäkla. Coolt. Vilket megaprojekt. 10 000 medarbetare under ett års tid, logistiken, hela organisationen, hade kunnat lyssna på honom i en timme till eller två.
Sedan var det dags att avrunda dagen för min del. Begav mig hemåt en snabb sväng och sedan bar det av in till Malmö igen. Den här gången lite mer festklädd i två gamla godingar från festgarderoben. Syns ju inte på bilden men den här kjolen har verkligen ett fantastiskt svall.
Och på kvällen var det mingel och sedan drog galan i gång. Ola Salo och Shirin var gästartister och wow, de var båda superstjärnor. Jag har aldrig lyssnat mycket på The Ark men de har tre låtar som betyder mycket för mig och härligt nog körde Salo dem alla tre. Älskar verkligen att se kreativa begåvningar i deras rätta element.Efter galan så stannade jag kvar och minglade lite mer men eftersom jag hade utbildning tisdag och onsdag blev det ändå en rätt tidig kväll. Stort tack till Malmö Näringslivsgala, Mama Said Media (som bjöd mig mig som er plus one) och alla jag mötte för en helt fantastisk dag och afton!
Inget jobb är roligt jämt
En trend i arbetslivet som jag är väldigt, väldigt glad över att är allt fler pratar om vikten att ha roligt på jobbet. Det ska vara kul att jobba och man ska inte behöva släpa sig i väg med ångest i bröstkorgen och en klump i magen. Det är alltså både bra och det är hälsosamt att ha roligt på jobbet. Frågan är: finns det några baksidor med att ha roligt på jobbet? Egentligen inte. Problemet är väl bara att en inte kan ha det alltid eftersom inget jobb är roligt jämt.
Inget jobb är roligt jämt
På ett sätt handlar det väl om att vi alltid har problem. Oavsett hur stora eller små de är så dyker de gärna upp med jämna mellanrum och därför är jag all for Charlie Söderbergs tips om att därför ge sig själv så roliga problem som möjligt. Men framförallt så handlar det nog om att låta våra förväntningar på vårt arbetsliv vara lite rimliga. Att du inte har superkul jämt betyder inte att något är fel. Att ett uppdrag i perioder slukar mer energi än vad det ger behöver inte innebära att det inte är värt det. Få jobb, få entreprenörsresor eller ledarskapskarriärer är energigivare hela tiden. Tvärtom så investerar du mycket och får mer tillbaka på sikt.Ibland krävs det att man kämpar på lite. Härdar ut. Försöker lite till. Precis som relationer. Efter att att perioden av ny kärlek har fasats ut så är inte allt rosenrött längre. Det kanske inte behöver vara det heller? Det kanske räcker med att det är roliga den mesta delen av tiden och att det får oss att må bra? Oavsett om det gäller relationer eller jobb*.Uthållighet sägs vara en av de viktigaste egenskaperna hos en entreprenör och det är oftast bristen på den som får en nystartad företagare att gå omkull. De behöver resultat snabbare än vad de har tid, ork och råd till och då tappar man lusten. Vilket är intressant för inom ledarskap så händer det rätt så ofta det motsatta. Att man stannar i en chefsposition fastän man inte tycker det är kul längre. Och det är också synd. För det bästa är om det är roligt att gå till jobbet i alla fall åtta dagar av tio - även om inte varendaste minut får dig att glädjedansa. Eller, vad säger du?* Observera att detta inte gäller rent destruktiva, giftiga arbetsplatser och relationer som får oss att må prutt. De ska du lämna så fort du har möjlighet, okej?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016