Bygga starka relationer som chef
Ska du lyckas som ledare behöver du ha människor omkring som du kan lita på och få hjälp utav. Men det gäller också att du kan få medarbetarna att känna sig trygga med dig som ledare. Annika R Malmberg, föreläsare och aktuell med Relationsshowen, ger sina bästa råd om hur du kan bygga starka relationer som chef!
Bygga starka relationer som chef
Vad betyder det att vi har starka relationer på jobbet?
− Att vi, även om vi är olika, arbetar olika och tycker olika saker, är trygga med varandra och kan lita på varandra. Det finns ingenting som tar så mycket kraft och energi om vi har dåliga relationer omkring oss. Om de är bra känner vi oss trygga, lugna och vi får bättre styrfart, säger Annika R Malmberg.
Vad har det för fördelar för chefen respektivearbetsgruppen?
− Ni alla kommer må bättre! Du som chef kommer må bättre om du är omgiven av personer som du kan lita på och delegera saker till. Gruppen kommer att må bättre om ni har en relation som tillåter att ni tar upp saker med varandra. Alla relationer innehåller gnissel och det du vill är att en relation ska vara så stark och väl fungerande att ni kan ha svåra samtal utan att såra varandra, säger Annika R Malmberg.
Hon menar att ett vanligt misstag är att en som ledare utgårfrån sig själv och hur man själv fungerar. Och visst, det kanske vore smidigtom alla tänkte som du men det är sällan det som är bäst.
− Det du har lätt för är kanske inte så lätt för andra. Visa inte att du är otålig och visa respekt för att olika styrkor är lika mycketvärda. Att förhandla och sälja är lika mycket värt som att vara social och hålla ihop gruppen. Det är ingen tävling i gruppen om vem som är bäst. Säger Annika R Malmberg och fortsätter:
− Det är också så viktigt att ha självinsikten om hur du är och fungerar som person och att du lär känna medarbetarna. Men också att du som ledare vågar blotta dig, vara svag och visa att du också gör fel men tar ansvar för misstagen som du gör. Det är så vi bygger tillit till varandra.
Här är hennes konkreta råd som du som chef bör tänka på om du vill bygga starka relationer:
Sätt upp spelregler och använd er av feedback
Det första steget är att hjälpa gruppen med att formulerasyftet som ert arbete har. Vilka roller ni har, hur ni träffas och hur ni delarinformation med varandra. Sedan gäller det också skapa en teamstruktur där feedback och återkoppling är en del av arbetet. Att ni berättar för varandra vad som händer, att ni erkänner om saker gått fel eller om något har gått bra. De flesta anseratt feedback är viktigt men det innebär inte att vi alltid tycker det är enkelt att hantera feedbacken som vi får. Ett sätt att mildra det är att tillsammans i gruppen ha ett kontrakt om att det är okej att ge varandra feedback och hur ni ska göra det, då kan det bli lättare att ta emot den. Men också att prata om hur man ger feedbacken.
− Feedback ska ges med välvilja och medlemmarna i gruppen måste känna att vi kan lita på varandra och att vi vill varandra väl. Annars är risken stor att all energi går åt att försvara sig eller hitta andra saker att fokusera på, säger Annika R Malmberg.
Läs mer: The Johari Window
Ge varandra era bruksanvisningar
Vissa har förmågan att aldrig såra någon hur svåra saker som de än säger. Andra är mer vassa och raka i det du säger. Här är det viktigt att ni pratar om vad ni förväntar er av varandra och att inte vara så snabba på att döma varandra.
− Man kan bli så besviken på människor som inte gör det som känns självklart för dig. Men det är kanske inte lika självklart för dem och har vi inte förståelse för det blir vi lätt fördömande. Vi måste alla anstränga oss i umgänget med varandra och det går på båda hållen att försöka förståvarandra, säger Annika R Malmberg.
Utöver att känna sig själv och lära känna varandra kan det också vara bra att ge varandra era bruksanvisningar.
− Berätta för varandra: det här blir jag glad över. Att du gör så uppskattar jag. Detta tycker jag är svårare, det här behöver jag hjälpmed. Det här kommer ni behöva säga till mig om. Var tydlig med det som ledare så kommer det bli lättare för dina medarbetare att förstå dig. Och ställer du dessa frågor till medarbetarna också så kommer ni att bli klokare på varandra, säger Annika R Malmberg.
Kom ihåg, det tar tid att bygga relationer
Sist men inte minst är det viktigt att ni, och inte minst du som ledare, ägnar tid åt varandra. Du behöver lära känna dina kollegor, hur mycket du än har att göra eller hur tråkigt du tycker att det känns. Ha långasamtal, äta luncher ihop, sitt med på fikor och lyssna på vad som sägs.
− Allt blir lättare om ni har roligt ihop och om ni gör saker som ni tycker om och får er att skratta tillsammans, säger Annika R Malmberg.
Vad säger du som läser? Upplever du att ni har starka relationer på din arbetsplats eller finns det utrymme för förbättring?