Karriär Clara, Bossbloggen Karriär Clara, Bossbloggen

När du inte får drömjobbet

Ibland händer det. Drömjobbet dyker upp! Rollen vars annons har ditt namn skrivet över sig och där kravprofilen ser ut att vara karbonkopierad från ditt CV. Intervjun gick klockrent och när du gick därifrån kändes det så rätt i hela kroppen. Men så visar det sig att du inte fick det. Någon annan hade mer erfarenhet eller en kunskap som du saknade. Hur hanterar man läget när du inte får drömjobbet?

Läs mer: Gör research på dina nya chef

Det kan, och får, kännas tufft att inte få ett jobb som en verkligen ville ha. Bild: chrisrossharris från Unsplash

Det kan, och får, kännas tufft att inte få ett jobb som en verkligen ville ha. Bild: chrisrossharris från Unsplash

När du inte får drömjobbet

Tillåt dig själv att vara besviken

Först av allt så är det helt okej att bli besviken om något du hoppades på inte händer. Det är också okej att bli ledsen, arg, frustrerad och spotta och fräsa hemma på kammaren eller bland dina nära och kära. De flesta av oss reagerar så och det behöver varken förstoras eller förminskas.

Utvärdera din insats så sakligt som möjligt

Ibland får en feedback om vad det var som gjorde att man inte fick jobbet, ibland inte. Oavsett vilket är det klokt att försöka utvärdera din insats så sakligt som möjligt, fanns det något som du hade kunnat göra annorlunda eller bättre i ansökningsprocessen? Finns det något som du saknar, skulle behöva vässa eller bli bättre på att visa? Kom också ihåg att intervjun inte bara hänger på dig och din insats utan också på de som ansvarar för rekryteringen. Det du kan göra är ditt bästa och det viktigaste är att du känner dig nöjd med det även om du inte nådde hela vägen fram.

Försök se det ur motpartens perspektiv

En sak som kan vara lärorik är att försöka se saken ur motpartens perspektiv med. Varför blev det inte du? Vad sa de egentligen? Var det någon annan som helt sonika passade bättre in i profilen, hade andra eller fler kunskaper? Vad sa de att organisationen behövde för profil? Rekrytering är i de flesta fall en risk och många väljer tyvärr därför att rekrytera på andra faktorer än potential. Försök se om du kan se varför de fattade beslutet som de gjorde - det kanske kan lära dig något du inte visste förut, kanske inte.

Läs mer: Leda en anställningsintervju #likeaboss

Fördelen med att låta sig själv vara besviken är att den kan bli lättare att kavla upp ärmarna och försöka igen nästa gång ett jobb du verkligen gillar dyker upp. På gott och ont så gäller det att vara den som sträcker fram handen och säger hej för att synas på dagens arbetsmarknad. Bild: Camylla Battani on Unsplash

Fördelen med att låta sig själv vara besviken är att den kan bli lättare att kavla upp ärmarna och försöka igen nästa gång ett jobb du verkligen gillar dyker upp. På gott och ont så gäller det att vara den som sträcker fram handen och säger hej för att synas på dagens arbetsmarknad. Bild: Camylla Battani on Unsplash

Anmäl eventuell diskriminering

Hur bra förståelse du än har för deras situation vill jag dock samtidigt vara väldigt tydlig med att om det är så att du inte fick jobbet av någon anledning som kan vara diskriminerande - du bör du också göra en anmälan om det. Här har jag skrivit om olika typer av diskriminering tidigare.

Försök hitta alternativa vägar framåt

Om det inte rör sig om diskriminering så kan det vara bra att försöka hitta alternativa vägar framåt. Är det en specifik erfarenhet eller kunskap som du skulle behöva mer av? Finns det något sätt som du kan få det? Finns det någon i ditt nätverk som skulle kunna hjälpa dig på något sätt? Kan du få hjälp av någon att granska ditt CV eller hjälpa dig vässa dig i en intervjusituation?

Ta nya tag

Oavsett om du hittar några andra strategier eller ej så gäller det till syvende och sist att du tar nya tag och fortsätter att söka jobb. Ibland tar det tid att få sitt drömjobb och det gäller att fortsätta nätverka och söka det för att lyckas få det.

Håll kontakten

Sist men inte minst. Kom nej:et från ett företag som du verkligen, verkligen gillar och skulle vilja jobba för framöver? Försök fortsätta hålla kontakten! Något kan gå fel med personen som anställdes, nya behov eller andra möjligheter kan uppstå. Ett bra sätt att göra det på kan vara via LinkedIn, att ses på event (om företaget bjuder in till sådana) eller att ses över en lunch.

Vad säger du som läser? Har du något råd att dela med dig av till den som precis inte fått jobbet som en längtade efter?

Read More
Karriär Clara, Bossbloggen Karriär Clara, Bossbloggen

Strategier för att balansera arbete och fritid

I ett forskningsprojekt undersöker forskare från Lunds Universitet, Karolinska Institutet och Karlstads Universitet hur ett femtiotal anställda tjänstemän och chefer sätter gränser mellan sitt privatliv och arbetsliv. Hitintills har de identifierat sju olika strategier för att balansera arbete och fritid (eller inte). Känner du igen dig i någon av dem?

Det är under relativt kort tid som vårt sätt att arbeta på har ändrats rejält och med det mer gränslösa arbetslivet kommer också förändrade beteenden i hur vi skiljer på arbete och fritid. Bild: Karolina Grabowska från Pixabay

Det är under relativt kort tid som vårt sätt att arbeta på har ändrats rejält och med det mer gränslösa arbetslivet kommer också förändrade beteenden i hur vi skiljer på arbete och fritid. Bild: Karolina Grabowska från Pixabay

Olika strategierför att balansera arbete och fritid

Totalsepareraren

Är personen som har skarpa gränser mellan sitt arbete och sin fritid och skiljer dem åt helt. Här konstaterar forskarna att ingen person som deltog i studien och hade denna strategi var föräldrar.

Platssepareraren

Platssepareraren är i gengäld noga med att allt jobb görs på jobbet och att arbetsdagarna därmed kan bli långa eftersom inget jobb får följa med hem.

Tidssepareraren

Arbetar ofta regelbundet efter vissa tider och styrs av antalet arbetstimmar och gör de överenskomna timmarna. Inte fler, inte färre.

Arbetslivsintegreraren

Blir ogärna störd på jobbet av familjen eller privatlivet men har inga problem med att var tillgänglig på mejl eller telefon hemifrån på fritiden även om personen umgås med familjen.

Privatlivsintegreraren

Låter privatlivet till viss del få ta plats på arbetstid men låter jobbet stanna på jobbet när arbetsdagen är slut.

Totalintegreraren

Har inte några klara gränssättningar mellan vad som är jobb eller fritid utan är tillgänglig jämt.

Växlaren

Växlaren varierar sig, mer eller mindre konsekvent, mellan de olika förhållningssätten.

I en intervju med Lunds Universitets Magasin säger en av forskarna, Calle Rosengren, att de i studien ser att allt fler går från en totalintegrering till att sätta upp gränser i balansen mellan arbete och fritid. Ofta för att man har upplevt stress. Han konstaterar också att det är viktigt, eftersom många arbetar olika, är viktigt att man i arbetsgruppen pratar om hur man vill arbeta och kommunicera med varandra för att undvika frustration och stress. De ser också en koppling mellan hur personerna i studien mår och deras förhållningssätt.

– De flesta verkar må bättre av att ha en väl genomtänkt strategi och följa den, säger Calle Rosengren.

Personligen är jag tveklöst en växlare. Vissa dagar, när jag jobbar på annan plats än hemifrån försöker jag alltid göra klart jobbet tills jag kommer hem. Vissa dagar är det arbetstiden som styr. Andra så kör jag på totalseparering medan några enstaka dagar, när jag upplever att jobbet kräver det, är jag mer flexibel än så. Känner du igen dig i någon av dessa? Om ja, vilken?

Read More
Karriär Clara, Bossbloggen Karriär Clara, Bossbloggen

Tips för att hantera stress

Stress är inget nytt fenomen. Det är en del av vårt fysiologiska varande och utan den fysiska funktionen vore vi döda. På 50-, 60- och 70-talet började vi i Sverige prata om arbetsmiljö såsom buller och skaderisker och har blivit duktiga på det men sedan den psykosociala arbetsmiljön har fått mer strålkastarljus ser vi också att vi blir mer och mer stressade. En trend som sker på samhällsnivå och absolut inte bara kan åläggas varje individ att lösa själv. Men om man är en individ känner sig stressad? Hur kan man då göra för att hantera det? Annika Sörensen, specialistläkare inom stress på AskDrAnnika, delar med sig av sina bästa tips för att hantera stress.

Anledningarna till att känna sig stressad kan förstås vara många och bero på olika saker även om vi bör lägga alla former av stresshantering på individnivå. Arbetsgivare har ett jätteviktigt ansvar för att skapa välmående och hälsosamma organisationer! Bild: silviarita från Pixabay

Anledningarna till att känna sig stressad kan förstås vara många och bero på olika saker även om vi bör lägga alla former av stresshantering på individnivå. Arbetsgivare har ett jätteviktigt ansvar för att skapa välmående och hälsosamma organisationer! Bild: silviarita från Pixabay

Tips för att hantera stress

När vi blir stressade så är det lätt hänt att vi går in enstressloop eftersom kroppen tror att vårt liv är i fara och tar tillfysiologiska reaktioner för att skydda oss. Biologiskt har vi inte ändrats mycketpå många tusen år men vår omgivning är helt annorlunda och få saker ärlivshotande på samma sätt längre. Här är tre olika perspektiv som du kananvända dig av för att försöka bryta din stressloop:   

Perspektiv 1. Här och nu

Om du känner att du börjar bli stressad – försök ta några djupa andetag, röra lite på dig, hoppa runt lite eller gå några varv runt skrivbordet.

Annika Sörensen Foto: Privat

Annika Sörensen Foto: Privat

− Hjärnan kan bara ha en tanke åt gången så att göra någotsom får din hjärna att tänka på något annat som är ofarligt kan hjälpa.Andningen ger dig också mer syre i kroppen och rörelserna aktiverar cellerna ikroppen vilket kan hjälpa din hjärna att få vila en kort stund, säger AnnikaSörensen.

Perspektiv 2. En energiskapande grund

Energi är ingenting vi kan köpa utan något som vi skaparsjälva genom att sova regelbundet och äta mat som gör att hjärnan orkar med.Även motionen har extremt viktiga funktioner för hjärnans mående.

− Förenklat kan vi säga att fysisk aktivitet äterstresshormoner och då behöver du inte träna som en elitidrottare. Trettiominuters promenad i en takt som är rask men ändå tillåter dig att prata räckergott och väl, säger Annika Sörensen.

Perspektiv 3. Lär känna dig själv och din stress

Stress i sig är inte farligt och det är heller inget som dunågonsin helt kommer att kunna undvika. Inte minst eftersom det alltid finnssaker, som vi inte kan göra något åt, som kommer att stressa oss i livet istort. Det är lätt tänkt att tänka att man antingen måste fly från stresseneller bita ihop och göra allt i alla fall men så behöver det inte heller varamenar Annika Sörensen. Om du tar tillbaka till känslan av kontroll så kommerdina stresshormonnivåer att begränsas:

− Yoga och mindfulness kan hjälpa i stunden men det är sällan hela lösningen. Så fort du inte gillar läget så går dina hormoner igång och alla har vi olika gränser för hur mycket stress vi tål. För några är de snäva, andra lite större och vissa verkar tåla hur mycket stress som helst. Därför kan det vara klokt att lära känna dig själv och din stress och leva det liv som passar dig bäst.

Vad säger du som läser? Känner du dig ofta stressad och har du i så fall några knep som du tar till då? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Read More
Karriär Clara, Bossbloggen Karriär Clara, Bossbloggen

Gör research på din nya chef och arbetsgivare

En sak som jag har lärt mig med åren är vikten av att du gör research på din nya chef och arbetsgivare. Inte för att du kommer att kunna lära dig allt om dem i förväg. Inte för att du ska forma din uppfattning för tidigt. Utan mest för att du ska undvika att du blir rekryterad till arbetsgivare som inte är rätt för dig. Sedan anser jag att det är lika viktigt att försöka göra det även på sin närmsta chef. Dåligt ledarskap kan innebära så många problem och så mycket huvudvärk att du, om du kan undvika, också bör göra det. Så, hur kan man göra sådan research då? Här är några tips och idéer.

Läs mer: Frågorna som du ska ställa på arbetsintervjun

Vi visar gärna upp oss från våra bästa sidor i sociala medier, därför är det viktigt att du gör din research på både din blivande chef och arbetsgivare så att du inte hamnar hos någon som säger sig bry sig om sin personal men inte gör det i verkligheten. Bild: Ali Yahya on Unsplash

Gör research på din nya chef och arbetsgivare

Google + sociala medier = sant

Företagen som inte finns på Google eller sociala medier är få idag och även om deras hemsida oftast visar den mest välputsade fasaden kan deras sociala medier (förhoppningsvis) vara betydligt mer nyanserade. Hur svarar de på kommenterar? Vad lägger de upp för typ av inlägg? Är de där "bara för att man borde vara det" eller syns deras humor, hjärta och själ i bilder, inlägg och videoklipp?

Ta referenser

Ett annat tips är att ta referenser på din potentiellt framtida arbetsgivare och chef. Något som kan låta både stort, svårt och avancerat men det behöver det inte alls vara! Känner du någon som jobbar där? Eller känner du någon som känner någon som jobbar där? Eller har gjort det? Mejla eller ringa och fråga om du får ställa några frågor eftersom du är intresserad av att söka jobb där i framtiden.  Alternativt kolla på LinkedIn, skicka ett meddelande och fråga. Kanske över en fika, en lunch eller ett kortare telefonsamtal? Det behöver inte vara krångligt

Intervjua dem själv

Ännu en bra sak är att använda arbetsintervjun som möjlighet att ställa frågor till din potentiella chef. Du hittar en rejäl guide här men om du vill veta lite mer om din framtida chef kan du exempelvis fråga:

  • Hur skulle du beskriva dig själv som chef?
  • Vad är dina styrkor och svagheter som ledare?
  • Vilka värderingar lever du efter i ditt ledarskap och hur gör du det?
  •  Vad uppskattar du hos en medarbetare?
  • Vilka kompetenser och egenskaper hos mig är det som har gjort att jag är här idag?
  • Vad skulle du ge för feedback till mig efter denna intervju?

Och det är inte bara svaren på frågor som dessa som kan ge dig information om hur chefen är, även hur hen besvarar dem kan vara intressant. Exempelvis i frågan om värderingar så kan man ofta (om förstås inte alltid) höra och se om ledaren ifråga säger dem för att det låter bra eller om hen verkligen menar det.

Det är inte alltid man är i positionen att man kan tacka nej till ett jobb eller uppdrag. Men, har du den och får signalerna i din research att arbetsgivaren eller chefen inte verkar vara bra eller linjera med dina egna värderingar, säg nej och sök vidare. Bild: Andy T on Unsplash

Hälsa på hos dem

En vän till mig har också passat på att hälsa på blivande arbetsplatser om det finns möjlighet och det redan innan rekryteringen är klar. Att se hur stämningen känns och hur kollegorna verkar vara hjälper nämligen henne att bestämma sig för om detta är en bra arbetsplats eller ej. Något som jag tycker är toppenbra även om jag inte har fått möjlighet att prova på det själv ännu!

Hur lever de sina värderingar?

I alla sammanhang du nu har mött din blivande chef och organisationen: hur lever de sina värderingar? Säger de en sak men gör en annan i sina sociala kanaler? Pratar de om jämställdhet och mångfald men har en personalstyrka som alla ser ut att vara stöpta i en och samma form? Hur behandlar de sina kunders klagomål? Hur har de reagerat om de varit i blåsväder någon gång tidigare? Och så vidare. 

Fotnot #1: Du kommer aldrig på förhand kunna veta helt säkert om din blivande chef eller arbetsplats är bra eller inte. Det tar tid att lära känna varandra ordentligt och ingen är perfekt - varken du, chefen eller organisationen. Däremot kan detta hjälpa dig att sålla bort de ledare och jobb som befinner sig i din gråzon. 

Fotnot #2: Låt inte mängden research ta överhanden och hindra dig från att faktiskt söka jobbet för att du inte vet tillräckligt. Ja, det är viktigt att vara påläst men nej, du kommer aldrig kunna lära dig allt. 

Vad säger du som läser? Hur brukar du göra när du gör research på din blivande chef och arbetsgivare? Har du några tips att dela med dig av?

Read More
Karriär Clara, Bossbloggen Karriär Clara, Bossbloggen

Lyssna på poddar

God förmiddag från tåget mot Stockholm! Hur står det till? Med mig är det aningens sömnigt eftersom det blev tidig morgon. Extra mysigt då att få spendera några timmar med att hänga här, lyssna på poddar och jobba lite. Inte minst eftersom dagen kommer att bli lång och social när jag väl kommer fram.

Läs mer: Intervju i Arbetsplatspodden

ProLead-podden.png

Lyssna på poddar

För sekunden har jag ätit mellanmål två gånger. Vilat lite. Brukar inte lyssna så mycket på poddar i min vardag men, att ta sig ett par timmar med att lyssna runt kan verkligen fungera som en fantastisk inspirationsboost för mig. Så det har jag passat på att göra nu! Dels Loungepodden där Sara Öhman är med - Sara, du är awesome! Det var så roligt att lyssna på detta.

Sedan har jag också lyssnat på ett avsnitt av Fannys förebilder som uppvärmning inför att jag ska få fika med Fanny idag. Är grymt peppad på det! Sen ska jag också också börja lyssna in min egen insats i ProLead-podden som släpptes för några dagar sedan. Vill höra mig prata om framtidens ledarskap, bossbrudar och mer, lyssna gärna på det här!

Har du några poddar som du brukar lyssna på som du kan rekommendera?

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna