Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

Det ska vara självklart att må bra på jobbet!

Apropå gårdagens artikel på Bossbloggen om den mörka triadens ledare som kan trasa sönder både individer och arbetsplatser i sin framfart tänkte jag på en sak som vi måste prata om. Nämligen att det ska vara självklart att må bra på jobbet. Fine, inget jobb är roligt jämt och livet är inte världens uppåttjack alla dagar i veckan heller. Men det förtar inte att det normala grundläget ska vara att alla känner sig trygga och mår bra på våra arbetsplatser.

https://pixabay.com/sv/photos/kontor-m%C3%A4nniskor-%C3%A5talade-anklagar-2539844/

Det ska vara en självklarhet att må bra på jobbet

För en gångs skull så vet jag knappt vad jag ska skriva förutom rubriken i en krönika. För den säger som allt. Arbetsmiljö är inte ett ämne som ska pratas om "i mån av tid" eller då och då. Och att må dåligt, fara illa eller bli illa behandlad på en arbetsplats är ingenting du ska behöva tåla, acceptera eller stå ut med. Så enkelt är det.

Sedan är det självklart är det så att vi, när vi samverkar med andra, måste förhålla oss till varandra. Anpassa oss efter varandra och våra olika behov. Inget snack om det. Alla kan inte få allt som de vill hela tiden. Men, den här grundläggande nivån: att alla ska känna sig trygga, må bra och ha en god och säker arbetsmiljö, den ska vara självklar för alla, alltid. Och den bidrar vi alla, medarbetare som chefer som ledning till att skapa och behålla.

Så, vad gör man då om du eller dina kollegor mår dåligt? Kanske är arbetsbelastningen för hög under för lång tid? Är miljön psykiskt eller fysiskt osäker, stressig eller ohälsosam? Beror ditt dåliga mående på arbetsvillkor, arbetsförhållanden eller undermåligt ledarskap? Mår man dåligt kan det vara svårt att dra stora tunga lass själv men försök att agera i alla fall eftersom få saker löser sig av sig själva.

Vad gör man?

  • Bli medveten. Vad är det som felar och vad är det som brister? Kartlägg så mycket som möjligt och var så konkret som möjligt.
  • Prata om det. Med din chef, om det inte fungerar eller om chefen inte lyssnar. Gå vidare till chefens chef eller ledningen. Prata med arbetsmiljöombudet och facket.
  • Ifrågasätt. Om någon ändå försöker lägga på dig mer och mer arbetsuppgifter eller ge er tajta deadlines som inte är rimliga. Ifrågasätt de strukturer och processer som ni har på er arbetsplats.
  • Gör det du kan, inte mer. Ta ansvar för du kan och ska ta ansvar för - annars låt bli. Om er arbetsbelastning är långt mycket högre under en längre period än vad som är rimligt: gör bara det ni kan. Jobba inte mer och mer och mer och mer tills ni jobbar er sjuka. Ingen kommer tacka dig och dina kollegor för det.
  • Lämna arbetsgivare som inte är bra. Den här punkten är inte alla förunnade och alla kan inte alltid byta jobb hur som helst. Men om du har försökt påverka din chef och arbetsgivare och göra skillnad, inget händer och du mår dåligt och du kan ta dig vidare. Gör det! Precis som ovan kommer ingen att tacka för att du stannar på en arbetsplats som får dig att må dåligt.

Vi som individer kan inte åstadkomma alla förändringar som krävs för att vårt affärsliv ska bli mer hållbart. Men vi kan bidra! Vi kan lyfta frågorna och visa att det som arbetsgivare är lika viktigt att prioritera att medarbetarna mår bra som att lönsamheten är god. Vi kan också säga nej, säga stopp, ifrågasätta och lämna de arbetsgivare som behandlar sina medarbetare illa. Alla tjänar vi på att ta vår hälsa och arbetsmiljö på allvar och alla förtjänar vi att må bra på jobbet.

Tumme upp: Min uppfattning är att vi millennials har lättare för att säga stopp och se det som en självklarhet att man ska må bra på jobbet. Alla borde influeras av det!

Tumme ner: Att jobbstressen ökar och går för långt, det är inte okej.


Är du kvinna och arbetar som ledare eller vill du bli chef i framtiden? Vill du ha ett forum där du kan ställa frågor och utbyta tankar och erfarenheter med andra i samma situation? Då är du varmt välkommen att gå med i Facebook-gruppen Bossbrudar!

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

The checkered dress

Egentligen hade jag tänkt att vi skulle köra ett nyhetssvep idag men eftersom jag inte har hunnit skriva det, vad sägs om att köra en business outfit i stället? Bra då säger vi det! Det är ju ändå fredag och då är det fint att kunna få vara lite ytlig. Så här kommer ett gammalt guldkorn från garderoben.

The checkered dress

Dress

The checkered dress är nog en av de mest bohemiska och mönstrade som finns i min garderob (vilket nog säger mest om min garderob).

The checkered dress

Bäst att bryta av med en army kavaj så det inte blir för gulligt.

This checkered dress

Men ja, det behöver man förstås inte oroa sig för när man har ett tramsigt sinne. Och nu är det fredag, tjoho! Är du lika pepp på att få ta helg som jag är?

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

Sakta ner för att bli mer effektiv

Några av de vanligaste reaktionerna när vi har mycket att göra? Det är att bli stressad, dra upp tempot och ta på sig fler saker "i farten" och försöka ännu hårdare för att lyckas. Gärna genom att bita ihop lite mer och kämpa på. Ibland kan det förstås både behövas och fungera och bidra till att vi får mycket gjort. Men, risken är också att vi kör slut på oss. Därför blev jag så glad när jag såg fyra tips hos Inc.com om just detta. Nämligen att du kan sakta ner för att bli mer effektiv och här är fyra anledningar till varför det är så!

Sakta ner för att bli mer effektiv

Du blir mer klarsynt

Vi har pratat om det många gånger förut men när vi har stressreaktioner i kroppen så stänger vår hjärna ner förmågan att känna empati och förståelse. Genom att sakta ner tempot kan du alltså behålla de förmågorna. Vilket kommer göra ditt arbete lättare. Men du kommer också bli mer klarsynt om du ger dig själv möjligheten att stanna upp och reflektera regelbundet.

Ökad livskvalitet

"You can't hustle if you are dead" konstaterar Andrew Thomas i artikeln på Inc.com och det har han förstås en viktig poäng i. Livet är det som pågår nu. Genom att sakta ner och ta det lugnare kommer du också få utrymme till att uppleva nuet. Hur klyschigt det än må låta. Ge dig möjligheten till att umgås med de du bryr dig om eller vad det än är som du känner för att göra.

Du hinner känna efter

En annan bonus som luckor i kalendern och ett lugnare livstempo ger är att vi får tid att känns efter och känslor kan vara en både fantastisk styrka och drivkraft om vi sätter ord på dem och har med den i vår vardag. Risken med att inte ha det är att du blir mer som en maskin än en människa men också att de samla på hö inombords tills de en dag svämmar över. Så, för både din egen och din omgivnings skull är det viktigt att ge dig själv möjligheten att känna in och känna efter med.

Du kommer att fatta bättre beslut

Ett lugnare tempo som ger ett lugnare sinne, mer klarsynthet och luft i kalendern kommer också att bidra till att du fattar beslut bättre. Detta då de blir mer genomtänkta, välgrundade och korrekta eftersom du har fattat dem på relevant information.Det ironiska med denna bloggartikel är att jag har skrivit den under en vecka där jag känner mig överhopad av måste och arbetsuppgifter. Men, det var faktiskt en bra påminnelse om att det min instinktiva reaktion (att bita ihop och köra på) inte är den jag ska ge efter för hur gärna jag än vill. I stället gäller det att fortsätta leva mitt lugnare tempo för att jag ska hålla i längden. Så, tack för det! Hur går dina tankar med att leva ett lugnare tempo? Känns det lätt? Svårt? Eller något helt annat? Berätta gärna!

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

25 år kvar tills kvinnor får betalt hela arbetsdagen

Jämställdhetsutvecklingen går framåt. 2016 när jag startade Bossbloggen så hade kvinnor lön till 15:57 enligt Sveriges Kvinnolobby. Nu, två och ett halvt år senare får vi lön till 16:06 om dagarna. Nio minuters förbättring alltså! Om det fortsätter i dagens takt är det bara 25 år kvar tills kvinnor får betalt hela arbetsdagen.

25 år kvar tills kvinnor får betalt hela arbetsdagen

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta av den informationen. Givetvis är det fantastiskt att det går framåt och nu verkar ju som, till skillnad från när jag startade bloggen, att jag faktiskt kommer att få uppleva lika lön för lika arbete under min karriär. Hoppas, hoppas, hoppas att det kommer att öka än mer framöver. Så att våra bolagsstyrelser kommer bli mer jämställda och ledningsgrupperna likaså. Något annat är omodernt och oförsvarbart. Framförallt när det påvisas om och om igen att bolag tjänar mer pengar på att vara jämställda.Vad säger du om utvecklingen i branschen där du befinner dig? Går det framåt och i så fall hur snabbt eller långsamt? Vore intressant att höra så dela gärna med dig!

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

När jobbstressen ökar och går för långt

Jag tror nog att detta är ett av de tyngsta nyhetssvep som jag har skrivit. Ett av de kortaste och också tyngsta. Att jobbstressen ökar i vårt välfärdssamhälle, att omedvetenheten kring förtryckande strukturer och ojämlikhet fortfarande finns. Då blir jag rejält trött. Är det kanske för att vi så ogärna pratar om det som är jobbigt som gör att det finns kvar? Kanske inte, men idag lyfter vi det ändå.

Nyhetssvep vecka 7-9 2019

Självmordet som klassas som arbetsskada

Arbetet har skrivit en grymt gripande artikel där de har intervjuat frun till en man vars självmord klassas som en arbetsskada eftersom han varit så stressad och överbelastad på arbetet. Om du bara ska läsa en sak i detta inlägg, läs denna. Jag kan inte betona nog hur viktigt det är att arbetsgivare tar sitt ansvar för stressrelaterade problem på arbetsplatsen.

Jobbstressen ökar i hela Sverige

Vi vet mycket om stress i dagens arbetsliv och ändå så fortsätter den att öka. Enligt Unionens senaste mätning med så mycket som tio procent och sju av tio tjänstemän upplever stress idag. Länen där ökningarna är störst är dessa:1. Blekinge län 74 % (56) + 18 %2. Västerbottens län 72 % (56) + 16 %3. Dalarnas län 70 % (54) + 16 %I 19 av 21 län så har alltså jobbstressen ökat. Enligt Unionen så visar studien också att fler och fler upplever att möjligheterna till återhämtning efter perioder med mycket jobb har minskat och än fler upplevde att det inte fanns några möjligheter till återhämtning alls.

Chef på Vogue avgår efter bildskandal

Modechefen från Vogue Brasilien har avgått från sin tjänst efter att på en fest ha poserat på en tronliknande stol, omgiven av svarta kvinnor i liknande klänningar som slavar bar under 1800-talet och sedan publicerat bilden i sina sociala medier rapporterar både SVT och Daily Mail. Kritiken vällde, förståeligt nog, in och efter ett par dagar så meddelades det att chefen avgår.Som sagt, det är tunga nyheter som har präglat mitt flöde. Men som sagt tänker jag att det behöver lyftas med även om det är fredag och solen skiner. Har du någon nyhet som du vill dela med dig av?

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna