Sara Sterner: Litar på att hon klarar allt
Idag hade jag tänkt att jag skulle publicera en krönika, men eftersom en förkylning bestämde sig för att inta min kropp så har inte min hjärna räckt till för att skriva klart den. Så vi ändrar om i planeringen! Så idag får Sara Sterner, Executive Director and VP Marketing hos Orbital, inta scenen och berätta om sina tankar om ledarskap, nätverkande och varumärkesbyggande. Häng med!
Hej Sara, kan du berätta lite om dig själv för Bossbloggens läsare?
− Hej! Mycket min persona har varit jobb men om jag ska nämna något annat så är jag ursprungligen från Västergötland. Flyttade till Lund för att det var självklart. Sedan från Lund till Stockholm och för sex år sedan från Stockholm till Malmö. Har pendlat till Stockholm fram till för ett år sedan. Är gift, har två små barn plus ett bonusbarn.
Berätta om din karriär!
− När jag var i Lund trodde jag att jag skulle bli gymnasielärare och det blev jag. Men i Lund lärde jag mig också att leda projekt och framförallt konsten att nätverka genom att arbeta inom nationen. Så när jag tog min examen strax före millennieskiftet hamnade jag inom projektledning och e-learning. Jag jobbade för olika konsult- och utbildningsföretag i sex år innan jag fick möjlighet att vara med och starta headhuntingfirman Agentum.− Vår devis var att ”bra människor känner andra bra människor”. När jag kom in där var vi två-tre personer och de andra hade renodlade säljprofiler. Jag hade struktur- och organisationsperspektivet och ägnade de första åren åt att våra processer skulle sättas på plats. Sedan övergick det till att leda bolaget och medarbetarna framåt. Vi slog ihop bolag, gick in i en större företagsgrupp och utöver det gjorde vi ett extremt nätverksbyggande.
En vanlig dag hade jag först ett frukostmöte, ett möte på förmiddagen, en till lunch, en på eftermiddagen och sedan en afterwork. Jag nätverkade så i sex-sju år på olika sätt och hade till slut ett eget bord på restaurangen Smak vid Hötorget. Jag har byggt så många relationer genom att sitta på den krogen och käka lunch.Sara Sterner
− I januari förra året sa jag upp mig och gjorde några konsultuppdrag, träffade min kollega Emma och vi startade upp vår verksamhet. Under förra sommaren började jag jobba som VD för spelbolaget Planeto och har vid sidan om stöttat det nya företaget Orbital. Nu under våren så börjar det kännas att Orbital kommer att explodera och att en dörr öppnades för mig där nu. Då spelar det ingen roll att jag bara hade varit VD på Planeto i åtta månader, jag var tvungen att ta den här chansen.
Vad för ledarroll har du idag och hur ser ditt dagliga arbete ut?
− Från och med första april arbetar jag på Orbital som Executive Director and VP Marketing. Jag rapporterar till VD:n och min roll är att bygga vårt varumärke, vårt marknadsteam och HR-team med allt vad det innebär. Vi ska bygga ett världsbolag, då måste alla avdelningar och allt vi gör hänga ihop: från vad vi säger i kundmöten till hur vi jobbar.
Tekniken kan vem som helst kopiera men bolaget, vilka som vill jobba där, det är the real stuff och det kan inte kopieras.Sara Sterner
− Så mitt fokus är på människor och brand awereness och livet nu känns lite som en torktumlare där det går i hundranitto. Vi ska färdigställa produkten och lansera den. Så mina dagar kan innehålla allt från att sitta på möte för att få bra priser på servrar, hålla i rekryteringsintervjuer för marknadsteamet, styra upp Almedalen, ha utvecklingssamtal och rådda med globala PR-grejer.
Varför vill du vara den som är boss?
− Det finns en sak som är väldigt tydlig i min karriär, alla mina jobb och karriärbyten har skett via kontakter och nätverk. Det är den röda tråden. I övrigt har jag hoppat på saker som känts roliga men lite obehagliga. Med åren har jag lärt mig lita mycket på att jag klarar allt. Inte för att jag kan göra det själv men för att jag har ett stort nätverk och därmed många fötter att stå på.
Vad har du för mål med ditt ledarskap?
− Jag har olika mål beroende på organisationen jag jobbar i men det första jag gör är att försöka få klarhet i målen och visionen och sedan måla upp dem så andra ser den. Jag tror att man får med sig människor med transparens och kommunikation. Brist på kommunikation är alltid det som ställer till det om man inte kommer snabbt nog framåt. Höger hand måste ha någon hum om vad vänster hand gör. Som senast när hade ett litet firande att vår nya produkt blev klar, då bad jag VD:n berätta lite om förra veckans affärsresa till Kuwait förra veckan så alla fick vad han gjorde där.
Underskatta aldrig kraften och makten som kommunikation utgör! Visa säljarnas pipeline för ingenjörerna, då blir de engagerade i resultatet som levereras till slutkunden.Sara Sterner
− Som ledare ser jag vilka medarbetare jag har omkring mig och rätt ofta hjälper jag andra chefer med att hitta utvecklingsmöjligheter för medarbetare internt. För jag vet att om vi har riktigt bra medarbetare då måste vi hjälpa dem att hitta rätt och växa inom bolaget.
Vad är det viktigaste en ledare ska göra?
− Som ledare har du generellt två huvudsakliga ansvarsområden. Ett, utgå inte från att människor är ointresserade eller dumma i huvudet. Två, utgå från att alla tycker det är roligt att gå till jobbet. Sedan gäller det att du är tydlig med värdegrund och förväntningarna som finns på organisationen och medarbetarna. Om du inte har en rolig produkt som lockar bra medarbetare så gäller det att bygga upp ditt arbetsgivarvarumärke. Annars får du inte ombord rätt människor och då kommer du inte att växa. Ta hand om de du har för att behålla dem. Ledarskap handlar om att leda sig själv, leda processer och leda andra. Skippa att detaljstyra! Det finns inget mer effektivt sätt att döda alla runt omkring sig än det.− Ge inte upp om du slår huvudet i glastaket – försök navigera runt det. Blir du tjatkärringen som säger ”kan ni sluta dra de här skämten?”, alliera dig med andra kvinnor och män så att ni tillsammans lyfter jämställdhetsfrågorna. Vilket också gäller det vanliga jobbet. Var inte bara en hard worker. Du måste nätverka och ha allierade som kan hjälpa dig framåt även där. Om inte företagets spelregler inte passar dig, gå vidare någon annanstans där de har värderingar som stämmer bättre in med dina.