Introvert, extrovert eller ambivert

Huruvida en är introvert eller extrovert är något som har diskuterats alltmer de senaste åren. Så jag tänkte att vi ska kika närmare på vad det kan innebära att vara introvert, extrovert eller ambivert. Men också kort om vilka effekter detta kan få på jobbet och varför det är viktigt att du som chef bör ha ett hum om vem som är vad bland dina medarbetare.

Introvert, extrovert eller ambivert

Den som är introvert beskrivs ofta som analyserande personer som inte kastar sig in i saker utan i stället är mer inkännande, genomtänkta och strukturerade. Den introverta personen tänker ofta innan de talar, trivs i sitt egna sällskap, har kanske färre men djupare relationer och behöver vara i fred för att ladda med energi.Den extroverta personen är utåtriktad, social och får i gengäld energi utav att umgås med andra människor. De som är extrovert trivs i större grupper och miljöer där det händer mycket. En extrovert person beskrivs ofta som att hen talar innan de tänker.Introvert och extrovert ses ofta som två ytterligheter men det finns många olika nyanser däremellan och de flesta av oss har drag från dem båda. Första gången som jag stötte på uttrycket ambivert var jag när jag skrev denna artikel för Chef. Den baserades på en forskningsstudie som kommit fram till resultatet att de bästa säljarna ofta var ambiverta. Det var i artikelskrivandet som polletten trillade ner för min egen del. Jag är ambivert (med ett stort socialt behov). Så även om jag de flesta gånger får energi av att umgås med andra behöver jag också prioritera min introverta behov ibland.Är du introvert, extrovert eller ambivert?

På jobbet

Precis som med kön, etnicitet och ålder är mångfald något att eftersträva även när det gäller personligheter i arbetsgrupper. En grupp med olika personligheter får bättre resultat. Huruvida vi är extro-, intro- eller ambiverta är något som präglar våra beteenden och påverkar hur vi är och agerar på jobbet.Det finns flera anledningar till varför kan det vara bra för dig som ledare att känna till vilken personlighetstyp dina medarbetare är. Först och främst så kan det underlätta ditt ledarskap. Genom att känna dina medarbetare och hur de är så kan du lättare anpassa din ledarstil efter deras behov. Det kan hjälpa dig att säkerställa att alla medarbetare blir sedda (och inte bara den som talar högst eller tar mest plats). Men det kan också vara viktigt för att hitta en så bra arbetsmiljö som möjligt för alla medarbetare.Så hur vet man vem som är vilken personlighetstyp? Enklaste sättet att ta reda på det är att fråga. Många, om än inte alla, har kanske redan en insikt om de är intro- eller extroverta. Annars, testa er tillsammans i arbetsgruppen och prata om era olikheter med syftet att lära känna varandra närmare. Googla "introvert, extrovert test" och ni kommer hitta en uppsjö mer icke-vetenskapliga tester som kan ge dig ett hum om vilken grupp du hör till. Kom bara ihåg att tester av denna variant inte är kvalitativa eller något form av facit hur människor är eller fungerar även om de kan vara ett intressant verktyg på vägen.I vilka personlighetsdrag känner du igen dig mest. Introvert, extrovert eller ambivert?

Previous
Previous

Mia Rolf: En världsförändrande jordfräs

Next
Next

Låt veckan dra igång