Innan du startar företag
Entreprenörskap och ledarskap har många gemensamma beröringspunkter och jag har haft turen att träffa otroligt inspirerande entreprenörer under tiden som jag har drivit Bossbloggen. I dessa möten försöker jag givetvis lära mig så mycket som möjligt och här är några verkligt goda råd till dig som vill starta eget innan du faktiskt gör det!
Läs mer: För dig som vill starta företag
Innan du startar företag
Gör en reality check
Har du en idé som känns riktigt, riktigt bra? Steg ett är att göra en reality check och försöka bedöma hur starkt den står sig på marknaden. Finns det ens en marknad för den? Vem är målgruppen? Hur ska du nå dem? Finns det redan något liknande?
− Du måste veta vad du kan hjälpa din målgrupp med och hur du ska få den intresserad. Se över din affärsidé och hur den passar in i marknaden. Hur kan du vinkla in din tjänst och din produkt så att den blir rätt just nu? säger Siv Thuresdotter, grundare och VD för nätverket Qoola Qvinnor.
Nischa dig
När du väl kastar dig ut är allting är roligt och möjligheterna är oändliga. Men dygnet har bara tjugofyra timmar och om du dessutom är egenföretagare är dina resurser särskilt begränsade. Därför är det viktigt att undvika stickspår om du ska jobba så effektivt som möjligt. Det är dessutom svårt att hjälpa alla på en och samma gång. Så våga nischa dig och undvik sidospår som inte leder mot det stora målet. Om du inte är tydlig med vad det är som du säljer - hur ska andra veta det?
− Ju hårdare du nischar dig desto lättare är att marknadsföra dig till din idealkund. Det blir som ett pussel, desto bredare du är desto fler pusselbitar ska du få i hop på dygnets vakna timmar. Som ny har du förmodligen inte resurser till det. Så lägg ett litet pussel först och utöka det sedan allteftersom, säger Siv Thuresdotter.
Ha en buffert
Att bara kasta sig ut utan en plan kan absolut fungera. Men för att undvika alltför högt stresspåslag tipsar Siv Thuresdotter om att ha en buffert innan du börjar:
− Antingen ekonomiskt eller så att du har byggt upp ditt koncept innan du startar. Då du har en grund att stå på innan du kastar dig loss. Ta hänsyn till vart du är i livet och anpassa dig och din buffert efter det, säger Siv Thuresdotter.
Samarbeta med andra
Alla är vi bra på något men ingen är bra på allt och genom att driva eget kan det bli väldigt tydligt med vad dina svagheter och styrkor är.
− Om du har samma typ av problem som återkommer gång på gång så beror det förmodligen på någon av dina svagheter. Då bör du ta hjälp med den biten, annars kommer det dra för mycket energi från dig i ditt företagande, säger Siv Thuresdotter.
Hennes råd är att omge dig med samarbetspartner som du gillar och kompletterar din verksamhet:
− Om ni alla lägger era pussel kan ni tillsammans skapa en stor tavla snabbare än om du ska göra det själv, säger Siv Thuresdotter.
Acceptera misstag
En sak är säker: du kommer att göra misstag. Det är inte bara en del av företagandet utan en del av livet. Se till att du befinner dig i en miljö som stöttar dig och där du kan få tröst och råd från andra kunniga när det sker. Har du en eller flera mentorer så kan du få tips och råd om hur du kan göra för att undvika de största fallgroparna. Vi är alla olika känsliga och det är okej att älta, vara arg och frustrerad men fastna inte i ältande om du kan undvika det. De som är mest framgångsrika är de som kan acceptera och tåla ett bakslag men nästa dag kliver upp ur sängen, är back in business och ser framåt.
− Det är bra att ha jävlar anamma i sig. När jag åker på en nit så reagerar jag, sedan gör jag om och gör bättre. Då blir du starkare med tiden. Det som inte dödar det härdar och när saker inträffar får vi ta den lärpengen och gå vidare, säger Siv Thuresdotter och fortsätter:
− Det är tufft att driva företag. Du vet inte alltid vad du tjänar för pengar nästa månad eller vilka hinder som kommer dyka upp. Så det gäller att vara flexibel och våga ta risker. Det krävs en viss mentalitet men är samtidigt en fantastisk frihetskänsla, säger Siv Thuresdotter.
Kör!
En del lanserar inte sin grej för att de är rädda för att den inte känns perfekt. Men våga gå ut med din idé även om den inte är helt klar. Gör det vid sidan av din anställning för att testa bärigheten i ditt koncept. Då kan du också börja bygga upp ditt eget nätverk och lära dig hur du ska kommunicera med din målgrupp. Grunden är att hitta din målgrupp som sedan kan vara med när du tar fram din tjänst eller produkt.
− När du är på gång och vill starta är det bra att gå till professionella bollplank. Men det absolut viktigaste är att du själv tror på din idé. Den drivkraften kommer bära dig hela vägen i ditt företagande så kör bara kör, säger Siv Thuresdotter.
Vad säger du som driver eget idag: vilket är ditt bästa tips till oss som står i startgroparna att bli våra egna chefer?