Checklista för chefer vid pandemier
Ingen har missat Coronapandemin som just nu rasar världen runt, allt fler personer blir sjuka och goda råd i form av både rekommendationer och rykten står som spön i backen. Som chef och arbetsgivare har ni såklart i ert arbetsmiljöansvar också skyldighet att agera i detta läge och därför kommer här en checklista för chefer vid pandemier som kan vara bra att ha med sig i ryggen. Informationen har jag sammanställt främst från Arbetsmiljöverket och utifrån min egen kompetens kring generell krishantering. Denna artikel gäller alltså inte för Coronaviruset specifikt utan bör ses som en mer generell riktlinje för vad som är viktigt att tänka på om och när en pandemi råder och påverkar er vardag.
Checklista för chefer vid pandemier
Behåll lugnet
Oavsett vad för krisläge det rör sig om är det jätteviktigtatt du som ledare försöker att behålla lugnet – inte minst om och närmedarbetare och kollegor är oroliga och stressade. Det vi människor behöver och vill ha när vi är oroliga ärtrygghet och tydlighet. Så gör ditt yttersta för att hålla huvudet kallt och var lugn och en trygg punkt för andra omkring dig.
Var källkritisk
Olika pandemier och virus fungerar och sprids på olika sätt och därför är det viktigt att vara källkritiska med var ni hämtar er information från. Utgå i första hand från det myndigheter och relevanta aktörer såsom Regeringen, Folkhälsomyndigheten, WHO och Arbetsmiljöverket säger. Fokusera på vad ni vet och bemöt eventuella spekulationer och rykten som kanske sprids internt.
Ha en pandemiplan
Om ni inte redan har gjort en riskbedömning förhurni ska agera är det hög tid. Sätt er ner och lista olika worst case scenarios.Vad gör ni när medarbetare blir sjuka? Hur ska medarbetare som reser eller harrest i tjänsten göra? Hur kan ni säkra era leveranskedjor och tjänster? Kan nijobba digitalt och på distans och i så fall hur? När ni har ett gäng olikascenarios – diskutera fram och skriv ner en handlingsplan för vart och en avdem. Prata om hur ni kommunicera internt, vem ringer vem och hur ska niinformera resten av organisationen? Det kommer att kosta i tid att göra, men ärviktigt och behövligt för att underlätta läget för er organisation. Glöm inteheller att ta fram ett scenario X – vad ni gör om något ni inte kan förutse nuhänder? Att ha en plan kommer att få er och medarbetarna att känna er tryggare.
Försök arbeta förebyggande
Diskutera också hur ni på förhand kan arbeta för att undvikaatt medarbetare, kunder eller leverantörer omkring er smittas. Extra skyltar omvikten av att tvätta händerna, extra städning, handsprit och rutiner med engångshandskarkanske kan bidra? Kan ni arbeta på distans är det kanske ett alternativ och dåbehöver ni också ha rutiner för hur detta ska göras.
Kommunicera, kommunicera, kommunicera!
Ovisshet gör att vi känner oss otrygga vilket i sin tur leder till att vi söker alla former av information och desinformation. Det är därför det ställs så stora krav på oss ledare att kommunicera maximalt i sådana här tider. Berätta vad du vet, var tydlig med kontaexten och motivera besluten som ni fattar. Erkänn om det är något du inte vet, ta vid behov reda på det eller hänvisa till era handlingsplaner. Var tydlig med vad som gäller vart - framförallt om ni befinner er på olika platser och har olika tillvägagångssätt.
En annan bra riktlinje är att var tydlig, vara saklig och beredd på att du kommer att säga samma sak på olika sätt många gånger. Svara på frågor och stötta dina medarbetare och kollegor bäst du kan.
Glöm inte bort dig själv som chef
En annan viktig sak är också att komma ihåg dig själv somledare. Försök att äta, sova och motionera regelbundet. Be om hjälp om dubehöver det, både från din chef, kollegorna och medarbetarna. Behöver du ettexternt bollplank som kan stötta dig och ge råd i din ledarroll – tveka inteatt höra av dig till mig på clara@bossbloggen.se!
Vad säger du som läser? Hur upplever du att det är att arbeta som ledare i dessa tider?