Så skriver du pitch-mejl #likeaboss
En fråga som jag har fått en läsare handlar om att skriva pitch-mejl. Vid första anblicken skulle en kunna tro att det bara är frilansare och egenföretagare som behöver sälja in sig själv men inte då. Syftet med ett pitch-mejl kan vara nästan vad som helst. Kanske vill du sälja i en idé? Inleda en dialog där du vill anlita någon eller bli anlitad? Eller så vill du kanske få till ett möte eller lunch med en nätverkskontakt? Att lyfta telefonluren är ofta ett bra knep men många föredrar att få frågor per mejl först, så de hinner och fundera och kan svara när det har möjlighet. Så oavsett ämne är det ett bra verktyg att ha i sin verktygslåda oavsett vad du jobbar med. Här är en guide i hur du kan lägga upp det:
Så skriver du pitch-mejl
Var så konkret som möjligt
Det alla mottagare undrar när de får ett pitch-mejl är: varför skriver denna person till mig? Vad vill hen? Vad vill hen att jag ska göra och vad får jag utav detta? Målet med ditt pitch-mejl är att besvara de frågorna så mycket som möjligt. Dels för att vara sjyst mot mottagaren - dels för att framställa dig själv i en så proffsig dager som möjligt. Ju tydligare du är desto mindre utrymme finns det för tvivel och funderingar vilket kommer att göra det mer tilltalande att prata med just dig. Skriv dina pitch-mejl så mycket som möjligt ur mottagarens perspektiv. Känner du inte personen: föreställ dig vad du själv hade velat veta om du var i mottagarens skor. Gör din research om företaget och personen för att säkerställa att du mejlar rätt person om rätt sak.
Relevant ämnesrad
Att skriva något annorlunda och käckt i ämnesraden kan visst vara uppseendeväckande men tydligast är att skriva ut vad det gäller. Till exempel: mötesförfrågan, samarbetsförfrågan eller liknande. Det känns kanske lite tråkigt men gör det enklare för mottagaren att förstå varför du skriver.
Säg kortfattat vad du vill
Utöver ett inledande "hej" så tycker jag att det är trevligt att presentera vad det är du vill med en, två meningar varför du skriver till just den här personen och vad det är du vill. De flesta av oss får många mejl om dagarna och därför är det sjyst att på en gång vara tydlig med vad ditt mejl handlar om och varför du vill komma i kontakt med mottagaren.
Presentera dig kort
Efter att ha presenterat ärendet kan det vara trevligt med några rader om vem du är också - framförallt om du och mottagaren inte har träffats tidigare. Gäller det ett en förfrågan om samarbete eller sponsring kan en kort presentation av bloggen/företaget/eventet vara bra att ha med.
Var konkret
Yes. I tydlighetens tecken är det nu dags att presentera vad du vill och nej, att bara skriva att du vill ha ett förutsättningslöst möte eller att du skulle vilja samarbeta räcker inte. Var så konkret och påläst som möjligt. Vad kan du bidra med till mottagaren? Vill du bjuda på lunch och prata om ämnen som ni har gemensamt: skriv det. Vill du göra något samarbete: skriv ner minst tre olika förslag på hur ett samarbete skulle kunna se ut.Det kan kännas bakvänt när man pitchar in frilansuppdrag eller samarbetsförslag att skriva ut sina idéer det första man gör. Men det kommer i det här fallet påvisa att du är påläst om vad de gör förutsatt att du har tänkt på vinklar som verkligen kan passa dem.
Öppna upp för fortsatt dialog
Sist men inte minst så är ditt pitch-mejl förhoppningsvis bara startskottet för ett givande samtal. Därför kan det vara bra att du avrundar det med frågor. Men också att du ställer dig öppen till att svara på frågor om de skulle ha några och vart de kan nå dig för att fortsätta samtalet. Ha med telefonnummer, mejl, hemsida, mediekit, CV eller vad än för information mottagaren kan tänkas behöva: återigen för att göra det så enkelt för mottagaren som möjligt.
Uppföljning
När mejlet väl är skickat så vill en ju nio gånger av tio helst ha svar med vändande post. Framförallt när det är något som för en själv är superviktigt. Men vad gör man då om svaret uteblir? Eller om det tar en, två kanske rent utav tre veckor och allt du hör är tystnad? Först och främst så bör du inte, om du kan undvika det, grotta ner dig i varför du inte har fått svar. Den överlägset vanligaste anledningen är tidsbrist och då är det ofta kanon om du skickar en liten påminnelse. Enklast är att vidarebefordra det mejl du redan har skickat och lägga till några trevliga rader där du visar förståelse för att personen kanske inte har hunnit med att svara men ändå vill höra dig för när hen har möjlighet att prata om detta.
Så ge inte upp bara för att du inte hör något, låt det gå ett par veckor men påminn sedan. Annars är risken att du går miste om en potentiell affär eller kontakt helt i onödan. Skulle personen inte svara alls trots påminnelser kanske det är läge att mejla en kollega i stället, slå hen en signal om du har telefonnumret eller helt enkelt hitta en annan lösning. Låt inte dina projekt fastna för länge på grund av en kontaktperson som inte svarar om du har råd att låta dem göra det.
Generella tips
Jag tänkte vi skulle avrunda detta med några generella tips. Det första är att hålla en glad och personlig ton i mejlet. Det är måhända att sparka in en öppen dörr men det är lätt att glömma bort det när man har bråttom i sitt mejlskrivande. En annan är att undvika mejlmallar. Ha en mall när det gäller strukturen men anpassa alltid mejlet till mottagaren. Sist men inte minst: tro på dig själv och ditt värde när du skriver mejlet. Visa förståelse för att mottagaren kanske har jättemycket att göra och inte hinner träffa dig men ursäkta dig inte för att du skriver till hen. Känn dig säker i att de idéer du pitchar är bra och genomtänkta. Du är trots allt kompetent och kunnig i det du gör och det ska du känna dig trygg i. Vad säger ni andra som skriver pitch-mejl? Vilket är ditt bästa pitch-knep?