Förstå dina drivkrafter
Detta inlägg i skrivet i reklamsamarbete med Bygg ditt drömföretag
Boken Bygg ditt drömföretag är skriven av Kicki Westerberg, Ekonomiskt PT och affärsutvecklare, och består av fem delar där du som läsare får konkreta verktyg för hur du kan granska, vässa och arbeta med ditt företag. I det här reklamsamarbetet, som också består av fem delar, kommer du att få följa med in ännu mer bakom kulisserna på min resa som nybliven entreprenör, hur jag använder mig av några av bokens verktyg och hur du också kan göra det för att utveckla din verksamhet! Detta är den andra delen. Den första handlar om att utvärdera nuläget och ja, har du inte läst den tidigare delen bör du göra det innan du fortsätter här.
Att arbeta strategiskt med sitt företag är att öka chanserna för att lyckas driva det och här spelar våra drivkrafter både in och roll.
Förstå dina drivkrafter
Nästa steg handlar om att förstå dina drivkrafter. För att bli verkligt starka bör ens drivkrafter ha någon form av koppling till ens värderingar. Men ens värderingar och inte minst prioriterar kan också förändras med tiden. Därför är det bra att med jämna mellanrum se över, bekräfta eller kanske rent utav uppdatera dem. I boken finns det sju steg för att göra detta med flera olika övningar och jag tänkte att vi ska kika närmare på tre av dem:
Visionen
Att ha en vision är så viktigt av så många anledningar och jag är inget undantag. Det är ur visionen som jag hämtar kraft och energi och det är den jag dubbelkollar mina beslut gentemot. Inte minst om jag står i ett vägval och undrar likt Alice i Underlandet vilken väg som är den rätta. Och det gäller att drömma stort, riktigt stort! Som om det inte fanns några som helst begränsningar eller tidsaspekter med i bilden. Hur vill du arbeta och leva?
Det finns flera olika sätt att visualisera detta på och boken har flera roliga övningar, en av dem är att göra en klassisk visionboard. Jag testade att göra det och ja, det var svårt att få plats med allt, haha.
Ni ser. Den är fullmatad. Samtidigt finns här, i mitt huvud i alla fall, några rätt så tydliga trådar. Jag vill äventyra, njuta av resan som jag gör och friheten som egenföretagandet ger mig. Jag vill göra en skillnad i ledarskaps- och arbetslivsfrågor som jämställdhet och hälsa, fortsätta driva Bossbloggen och föreläsa, skriva min bok, få än mer lönsamhet i bolaget och låta idén om ett hållbarare arbetsliv spridas över världen. Men jag vill också se världen. Jag vill utveckla min kreativitet och det främst inom foto. Jag vill umgås med min fästman, våra vänner och en dag hitta vårt drömboende. Viktigast är relationen med mina nära och kära och som bonus har jag även lagt in drömmen om en häst och en påminnelse om att jag vill att både mitt hjärta och min kropp ska fortsätta dansa sig igenom livet.
Grundbultar
Nästa steg som jag tänkte presentera för er handlar om det Kicki Westerberg beskriver som grundbultar. Det är dina tre främsta prioriteringar i ditt företagande och det kommer att bli dina ledord i det framtida arbetet. En får börja med att göra fundera och skriva ner vad det är en vill göra egentligen, men också vad man vill uppnå och, något som ofta glöms bort, vad man inte vill göra. Detta får man sedan tratta ner i grundbultar som blir mer konkreta riktlinjer för hur en vill arbeta.
Det var grymt nyttigt att sätta detta på pränt, det blev mycket tydligare och överblickbart.
Såhär ser mitt goalgrid ut och ja, det är en tydlig tyngd i den vänstra halvan av mitt grid. Det enda som jag egentligen vill ta bort är stress, onödig press och oro för framtiden. För jo, även om jag är glad och optimistisk inför min framtid som egenföretagare så finns de orosmomenten också med mig. Jag vill också undvika att dansa efter andras pipor, eventuella dolda agendor och att lova mer än vad jag kan hålla. Att inte ta på sig för mycket är också viktigt för mig nu efter en period där jag har gjort just precis det. När jag sedan kokar ner vad det jag vill göra landar jag i tre grundbultar:
Vardagsglädje med familj och vänner
Välmående och hälsosamt (arbets)liv
Äventyrlig frihet
Jag vill alltså leva och arbeta på ett sätt som gör mig glad och att må bra samtidigt som jag lär mig saker och får se och uppleva världen!
Min långsiktiga plan
Vi har pratat om det förr men det är värt att lyfta igen: det här med att driva företag är ingen quick fix och jag blev så lättad av att påminnas om det när jag läser boken. När man startar något som aldrig har funnits tidigare är det lätt att falla in i tidspressfällan och att bli otålig. Man vill ha snabba resultat och i jakten på det är det lätt hänt att man tappar fokuset på det långsiktiga arbetet och inte minst att arbeta hållbart.
Därför är ett av stegen bland dessa övningar att förankra sin vision och sina grundbultar i ett långsiktigt perspektiv. Om man kikar på min grundbult med att ha ett välmående och hälsosamt (arbets)liv till exempel. Den innebär exempelvis att jag inte bara ska må så bra som möjligt nu utan resten av min karriär. Jag måste alltså redan nu prioritera mina uppdrag och vilka jag tar mig an och inte, låta bli att överfylla min kalender, anpassa mig efter mitt mående och välja kvalitet före kvantitet.
Om boken Bygg ditt Drömföretag
Boken Bygg ditt Drömföretag är till för dig som vill dra igång en business och vill få hjälp och stöd på vägen om hur du praktiskt kan göra detta och få den lönsam. Men den är också för dig som redan driver företag att stanna upp och analysera och reflektera över din verksamhet. Oavsett om det är något som skaver eller inte så är självrannsakan värdefullt. Vill du också vässa din verksamhet och få ta del av alla tips och verktyg från boken? Då hittar du den hos Kicki Westerberg eller där böcker finns.
För dig som vill göra liknande det jag gör med boken men digital coachning finns också möjlighet att vara med i hennes sommarskola som pågår från vecka 28-33. Läs mer om den här: sommarskola med Ekonomisk PT!
Vad säger du om drivkrafter? Varför vill du starta eller driva företag? Vad är den stora, långsiktiga visionen?
Detta inlägg är skrivet i reklamsamarbete med Bygg ditt drömföretag. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy.