Yrke: Influencer
Som ni kanske minns så nämnde jag att det var smyglansering av boken Yrke: Influencer när jag var uppe i Åre på Winter Workation. Med oss hem fick vi varsitt pressexemplar av boken, med en innerligt fin hälsning från författaren och styrelsekollegan Linda (La Linda). Och nu tänkte jag att det är dags att kika närmare på den. Notera att denna recension inte är kompisskriven. Precis som med alla pressutskick så har jag inget krav på att publicera detta inlägg och det är mina egna åsikter och reflektioner som jag lyfter här. Så med det konstaterat - let's go!Det första som slog mig när jag skummade igenom Yrke: Influencer är att det på många sätt är en blogg fast i bokform. Visst, den har inte den här personliga kopplingen (eller kommentarsfältet) som en blogg har men formgivningen är otroligt snygg och texten är kort, kärnfull och lättillgänglig.Läs mer: Så startar du en blogg och får den att växa #likeaboss
Några tankar och lärdomar som jag tar med mig ifrån Yrke: Influencer
Det är ett jobb att arbeta som influencer - men också en investering
Detta känns kanske inte som en nyhet för er som redan följer Bossbloggen eftersom den är en stor del av mitt jobb. Samtidigt möter jag också många gånger frågan hur det går till egentligen. Hur kan man tjäna pengar på en blogg? Är det verkligen ett jobb? Alla de frågetecknen reds ut i den här boken och flera stora, erkända profiler som Ebba von Sydow och Jonna Jinton delar också med sig av sina tips och erfarenheter. Det blir också tydligt hur många arbetsroller som egentligen ingår i titeln. Att skriva inlägg, fota, redigera, marknadsföra, driva och underhålla alla sociala kanaler. Eventuellt kodar man lite, produktutvecklar, filmar och producerar ljud också.En sak som jag reflekterar över när jag läser dessa kapitel är också vilken investering det är i ens egna kompetens det här arbetet är. Om jag utgår från mig själv och jämför Clara för drygt ett år sedan och Clara idag så hade jag nu kunnat söka arbeten som jag bara dagdrömde om då. Och det är tack vare allt arbete jag har investerat i bloggen och därmed min egen kompetensutveckling.
Du blir inte influencer över en natt
Det jag tar med mig som en ständig påminnelse är att det här med att bygga saker tar tid. Det går inte över en natt utan kräver att du jobbar målmedvetet och konsekvent över tid så att relationerna mellan influencern och läsarna verkligen får möjlighet att skapas och fördjupas. Och det är nog därför som passion lyfts fram i boken som den absolut viktigaste drivkraften. Den där passionen behövs för att man ska orka hela vägen.
Rekommenderas till:
Den som vill ha en grundkurs i influencerskap! Med tanke på alla krönikor som cirkulerar just nu kring influencers, vissa med värdefulla poänger andra med grov okunskap, så är detta en bok som behövs. Inte bara bland influencers utan också bland de branscher som är kringliggande. För den som är väl insatt i branschen känns den kanske lite väl grundläggande men eftersom det inte är den primära målgruppen känns det ovidkommande. Personligen upplevde jag att det var en mycket trevligt läsning och att det är roligt att få bekräftelse på att jag själv tänker "rätt" med mitt influencerskap. Funderar du på om du skulle vilja starta en blogg och därmed ta på dig din egen chefsmössa? Då ska du absolut läsa den här boken.
Betyg:
Det är första gången som jag ger en bok fem stilettklackar utav fem möjliga (eftersom jag ännu inte hunnit ha så många bokrecensioner ännu) och det är väldigt välförtjänta sådana.
Detta inlägg är en recension och därför ej sponsrad. Recensionen speglar mina personliga åsikter och tankar om den omskrivna produkten. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR återfinns i Bossbloggens PR Policy.