Om Iconfest och influencers

Hej igen från ännu en tågresa! Nu är jag på väg söderut igen efter ett drygt dygn i vår kungliga hufvudstad. Gårdagens Iconfest var en väldigt trevlig upplevelse med fina möten och samtal även om kvällens gala mest präglades av tekniska problem. Såhär dagen efter börjar såklart huvudet snurra lite kring vad det är jag har sett och upplevt egentligen.IconFest

Om Iconfest och influencers

Det blir så tydligt i dessa sammanhang hur liten den av vår bransch som syns ibland. Den här delen, av skrikande fans, glammiga miljöer och ett liv fylld av bjudningar och goodiebags är ändå försvinnande liten. Igår när jag kom till mässan så gjorde jag det samtidigt som en annan känd profil och hon hann knappt innanför dörrarna innan barn, glatt och hetsigt skrikandes, rusade fram för att få ta ett foto med sin idol. Fint på ett sätt men också vansinnigt intensivt. Det kändes allt annat än tråkigt att vara en doldis i det läget kan jag lova, hehe.Mitt generella intryck om tillställningen var att den hade väldigt goda intentioner och att det var en jättetrevlig dag med fina samtal och möten. Jag kan däremot tycka att det är problematisk att ha en monter som delar ut smakprover på energidryck på ett event där de flesta besökarna är barn. Framförallt när de flesta som drack både en, två och flera smakprov var barn. Jag har ingen åsikt om, eller intention att lägga mig i, vad andras barn gör och inte. Men det kändes inte alldeles lämpligt att det skulle finnas där överhuvudtaget? Men ja, det var en parentes.

Vi är fler influencers än de som är kändisar

Vi har pratat om det förr, att det finns många fler influencers än de som är kändisar, och ur den aspekten var det så bra att vi i Influencers of Sweden hade en plats även i detta sammanhang. Som en påminnelse att det är så mycket att arbeta med detta än att ”fota lite bilder”. Ett beteende som inte heller är unikt för vår nya bransch.  Jag möter det med jämna mellanrum i alla olika sammanhang och branscher: tendensen att underskatta arbetsuppgifter som vi själva inte kan eller har kompetens inom. Frasen ”det tar väl inte så lång tid att fixa det där?” är väldigt, väldigt sällan illa menad enligt min erfarenhet.Men därför blir det väl desto viktigare att vi alla strävar efter att vara tydliga med vad vi gör och inte? Så vi kan lära av och om varandra? Är du det minsta nyfiken på influecerbranschen kan jag varmt rekommendera att se där här klippet från Sara Bäckmo. Jag har inte haft äran att träffa henne (ännu) men hon är en av mina många förebilder på hur man kan bygga bolag långsiktigt och förklarar föredömligt hur hon gör det och jobbar i den här videon.https://youtu.be/RKdxO_HSlogHar du några tankar eller frågor kring det här med influencerskap, bygga företag utifrån sina sociala medier eller hur jag jobbar med det? Känn dig fri att fråga. Brukar få en hel del sådana IRL men besvara dem gärna i detta forum med. Annars hoppas jag du får en fortsatt fin söndag!

Previous
Previous

Vissa veckor väger att-göra-listan mer än andra

Next
Next

Högt som lågt