K som i Kommunikation

Kommunikation är precis som ledarskap ett ständigt pågående hantverk. Det räcker sällan att man lyckas kommunicera ett budskap bra och så räcker det för resten av livet. Inte heller kan man alltid göra en copy paste från en person till en annan i alla olika situationer.

Ledarskapets ABC - K

K som i Kommunikation

Hur bra snackar du egentligen?

Börja med att granska dig själv lite i sömmarna. Hur brukar du kommunicera? Har ni ofta missförstånd i er arbetsgrupp? Pratar ni om samma saker på liknande eller olika sätt? Hur väl förstår ni varandra och era olika perspektiv? Ta också chansen att fråga medarbetarna hur de ser på ditt sätt att kommunicera. Be om feedback för att få tips om hur dina kommunikationsförmågor kan förbättras eller anpassas bättre. Det kan kännas läskigt men du kommer att tjäna på det i framtiden eftersom du kommer göra det bättre.

Skilj på att kommunicera och informera

Det är inte ovanligt att man blandar ihop information och kommunikation. Att informera är en sak, ofta en monolog som upplyser eller informerar. Att kommunicera handlar om dialogen, att prata om, diskutera, överföra och förankra kunskaper, beslut eller information. Båda delarna behövs i organisationen men skilj dem åt och välj vid vilka tillfällen som du gör den ena än det andra. De har olika funktioner och syften.

Få andra att prata med varandra

Precis som Buket Kocabay är inne på i sitt Möt en boss-porträtt så är en framgångsnyckel som ledare att få medarbetarna att prata med varandra i stället för med dig. Varför? Av flera anledningar. Dels sparar du ohyggligt mycket tid som ledare om inte alla frågor behöver gå genom dig. Dels innebär en delegering till medarbetarna som ger dem mer mandat och ansvar (vilket är bra både för engagemanget och motivationen). Dessutom så kommer det på sikt bidra till att du blir mer umbärlig som ledare vilket är positivt både för dig, teamet och organisationen i stort.

Den vanligaste invändningen som jag möter mot att få andra att prata med varandra? Det är att chefen gärna vill veta vad som händer och sker och vilka beslut som fattas i gruppen. En förståelig reaktion. Dock finns det ingenting som säger att chefen, bara för att du inte är den som fattar beslutet, inte ska få någon information om vad som sker. Är den relevant för andra än de inblandade så bör det absolut vara en del av er kommunikationskedja att informera berörda parter så att alla har tillgång till samma kunskaper och information.

Berätta gärna! Hur skulle du beskriva din kommunikationsstil?

Previous
Previous

På bättringsvägen

Next
Next

Gravid, otränad eller bara gammal?