Jessica Fröberg: ”Tillsammans är en styrka”
I dag träffar vi Jessica Fröberg, teamchef för Kronofogdens kundservice. Vad tycker hon är det viktigaste att göra som första linjens chef? Vad ingår i hennes ledaruppdrag och hur hamnade hon där? Det och mycket mer får du läsa om i detta avsnitt av Möt en boss!
Hej Jessica, kan du berätta lite om dig själv för Bossbloggens läsare?
− Hej! Jag är född och uppvuxen utanför Kristianstad, är gift och har två barn som är 12 och 14 år gamla. Båda barnen spelar handboll så det blir mycket träningshallar på helgerna.
Berätta om din karriär!
− I sjätte klass sa jag till min fröken att jag ville bli lärare. Så när jag gick ut gymnasiet tog jag ett sabbatsår i USA men sedan började jag direkt på lärarhögskolan. Jag trivdes i lärarrollen med att hitta barnen i deras individuella utveckling och utmana dem där de befinner sig. Samtidigt var det tufft med över trettio barn i klassen att göra de individuella mötena. Det blev en begränsning i arbetet och efter tretton år som grundskolelärare blev det dags att prova någonting nytt. Det nya blev en roll som inspektör hos Kronofogden där man utreder tillgångar och gör utmätningar. Sedan fick jag rollen som kundservice chef för 2,5 år sedan.− Redan när jag var lärare trivdes jag i ledarrollen så det har nog funnits med hela tiden. Jag tycker om att inspirera andra, få vara med och utveckla både grupper och individer. När jag började hos Kronofogden var det min egen chef som pushade mig och tyckte jag söka chefspositioner. Han skickade mig på ledarskapsutbildningar redan innan jag blev chef, så när jag väl hamnade i chefspositionen kändes det bekvämt.
Vad för ledarroll har du idag och hur ser ditt dagliga arbete ut?
− I dag är jag teamchef för nitton handläggare på Kronofogdens kundservice. Dels så styr jag det dagliga operativa arbetet med ansvar för arbetsmiljö, budget och personalärenden. Sedan sitter jag även med i enhetsledningen för kundserviceavdelningarna. Det arbetet är mer strategiskt: hur går vi framåt? Vad är nästa utmaning? Detta är ett roligt och intressant jobb eftersom jag både får möta personal och problem i vardagen samtidigt som jag får vara med och utveckla kundservicevisionerna och strategierna som tar sikte mot en modern myndighet. Det är viktigt att komma ihåg att vi, även om vi är en myndighet med lagar och regler att följa, också måste jobba framåt och utvecklas.
Varför vill du vara den som är boss?
− Jag tycker det är kul att jobba med grupper och vill vara en del av att individer utvecklas. Lärarrollen och ledarrollen är väldigt lika. Jag får energi av att känna att jag får vara med och bidra till att nå våra mål. Det är alltid jätteroligt att gå till jobbet eftersom jag blir inspirerad av att gå dit! Där gör jag nytta och tillsammans bidrar vi till en samhällsnytta, det är viktigt för mig.
Vad har du för mål med ditt ledarskap?
− Mitt största mål är att få gruppen att jobba mot det gemensamma målet och visionen. Det är min uppgift att göra dem tydliga och få med mig teamet i det arbetet. Vi ska klara det tillsammans och är jag öppen, prestigelös och entusiastisk så smittar det av sig. Jag reflekterar mycket över vad som händer på jobbet och i vardagen och hur det påverkar mig och andra.− Jag tror på den personliga kontakten, framförallt som första linjens chef. Att vara närvarande, se varje individ och gå runt och småprata med alla. Veta lite om alla och känna dem. Sedan också sätta mig in i deras jobb, vad de gör och vilken kvalitet de håller. Då kan jag både stötta och utmana dem. Jag medlyssnar regelbundet och direkt efteråt sitter vi ner för att prata om samtalet. Vi utgår då alltid från de positiva sakerna och fokuserar på hur de kan förbättras. Eftersom jag medlyssnar blir enkelt att vara konkret i sina medarbetarsamtal. Det gör det också mycket lättare att skriva individuella mål och då kan vi jobba för den utvecklingen tillsammans. Jag vill inte vara en person som kommer med pekpinnar utan vill inspirera och stödja och peppa till resultaten. Får man ett gott klimat blir det roligare att jobba.
Det kan vara en utmaning ibland att presentera saker som man inte själv varit med och tagit fram och skapa ett intresse och motivation för det. Då brukar jag själv sätta mig in i det för att förstå varför detta tagits fram. När jag förstår syftet själv kan jag göra det till mitt så gott det går. Då kan jag stå för det och då blir implementeringen enklare. Det går inte att bara läsa upp något eller sätta upp det på anslagstavlan - det bästa är när medarbetarna får vara med och ta fram förändringar eller nya arbetssätt.Jessica Fröberg
Vad är det viktigaste en ledare ska göra?
− Skapa delaktighet! Tillsammans är en styrka. Jag ska vara den som har koll på målet och kan förmedla det. Tillsammans ska vi sedan bestämma oss för hur vi ska nå dit. Var och en kan vi sitta på våra kammare och jobba men det blir en helt annan styrka och glädje om vi klarar dem tillsammans. Då finns man där för varandra och hjälps åt att nå målet. Allas åsikter och tankar är viktiga.− Jag är mycket på möten som tar mycket tid så när jag väl är på min plats så är jag tillgänglig för frågor och för att prata med mina medarbetare. Vi ska ha ett naturligt samtalsklimat och man inte ska behöva boka in en tid för att prata med mig. Det är lätt att fastna på möten och sedan fastna bakom sin dator och inte hinna med att se medarbetarna. Då får man påminna sig själv om att "nä, nu får jag gå ut en runda". På kundservice finns inte de naturliga mötespunkterna som niofikat och då är det upp till mig att gå runt och småprata med de som är lediga just då.− Vi har teammöten varannan vecka och jag jobbar för att de inte ska bli informationsmöten. Information kan man skicka ut på mejl för alla är läskunniga. I stället vill jag använda teammötena till att lyfta saker som vi kan diskutera, reflektera och resonera omkring. Det är så nya idéer kläcks så det gäller att använda mötena rätt.