Bossbloggen

View Original

Vanliga utmaningar med att jobba hållbart

Det är, rätt ofta, en sak att säga att man jobbar hållbart och en annan att faktiskt göra det. Jag är den första att erkänna det högt eftersom jag vet både hur utmanande det kan vara att ställa om men också att bibehålla den hållbara takten. Likväl är den viktig för att vi ska kunna hålla hela vår karriär! Vilka vanliga utmaningar med att jobba hållbart finns och hur kan en hantera dem?

Att jobba hållbart ligger i allas vårat intresse men också i chefens och organisationens eftersom välmående personal presterar bättre. Bild: Surface on Unsplash

Vanliga utmaningar med att jobba hållbart

Vi arbetar för kortsiktigt

Som ledare och företagare är det otroligt lätt hänt att fastna i det dagliga och bränderna som behöver släckas här och nu. Vi blir reaktiva snarare än proaktiva och kan, rätt så snabbt, gå in i ett läge där kortsiktiga saker styr agendan och arbetsdagen.

Hur du kan hantera det: Det finns tyvärr inga genvägar här utan du behöver avsätta tid till att också tänka och agera långsiktigt. Men, i gengäld behöver detta inte innebära att du har tre dagar i veckan som bara handlar om strategiarbete. Vad är din vision för arbetsgruppen och verksamheten? Vad av det du gör idag som kommer att bidra till att den uppnås?

Orimlig arbetsbelastning

Först och främst tänker jag att det är en viktig skillnad på att ha mycket att göra i perioder och mycket att göra jämt. Att jobba hållbart behöver inte innebära att man sitter och rullar tummarna hela dagarna eller att en aldrig har det intensivt på jobbet. Tvärtom går det jättebra att jobba hållbart och ha hög arbetsbelastning ibland. Men att ständigt ha för mycket att göra, inte hinna med sitt jobb eller vara stressad jämt på grund av en för stor arbetsbelastning - det är en annan sak.

Hur du kan hantera det: Först och främst behöver du syna din arbetsbelastning i sömmarna. Är det mycket just nu eller har “just nu” blivit en cykel som ständigt upprepas och pågår? Det är också viktigt att ifrågasätta om det faktiskt är en så hög arbetsbelastning som det känns? Är det rimligt att hinna med allt ska göra på den arbetstid du har? Om det är så men att du ändå inte hinner runt - då är det dags att sätta din arbetsbelastning i förhållande till dina förutsättningar.

Vi glömmer bort våra förutsättningar

De allra flesta av oss tenderar att planera och sätta förväntningar på våra arbetsdagar utifrån att vi mår toppen jämt, kan prestera maxat och är i vårt esse. Och det vore ju toppen om så vore fallet! Synd då att vi alla är människor, har dåliga dagar och att livet tenderar att komma och lägga sig i ibland. Vilka förutsättningar har du just idag? Vilka förutsättningar har du i ditt arbete? De behöver också vägas in i kalkylen även om människor generellt kan klara av mycket under hård press när det behövs.

Hur du kan hantera det: Ge dig själva så sjysta förutsättningar som möjligt! Ät ordentligt, sov och motionera. Var allra minst medveten om dina förutsättningar och träna på att se dina prestationer i förhållande till dem. Påminn andra om deras förutsättningar som ledare, det kommer att göra dig mer grundad, medveten och balanserad i vardagen.

För lite eller för dålig återhämtning

Återhämtning är ett ständigt återkommande tema här just för att det är så väldigt viktigt. Stress i sig är inte farligt men bristen på återhämtning är det definitivt. Hur ofta känner du dig avslappnad i vardagen? Hur mycket återhämtning och vila kan du få och hur mycket ger du dig själv? Och när det sker, vad för återhämtning är det då?

Hur du kan hantera det: Utgå från dina förutsättningar och prioritera vila, aktiv som passiv, på de sätt som passar dig i din vardag och se till att göra det flera gånger i veckan - inte bara på sommarsemestern.

“Jag ska bara”

Hur lätt är det inte att hamna i den här fällan där man börjar tänka “jag ska bara” eller än hellre “jag ska bara göra detta också”. Och ja, kanske är det något som är litet eller går snabbt. Men gör vi detta tio gånger om dagen så ökar risken att all arbetstid äta upps av saker som egentligen inte ska stå högst upp på prioriteringslistan.

Hur du kan hantera det: När något “jag ska bara” dyker upp, ifrågasätt hur lång tid det kommer att ta och hur brådskande den egentligen är. Om den är brådskande eller tar mindre än fem minuter att göra - gör den direkt. Annars? Boka in tid för den längre fram.

Det tar längre tid att jobba hållbart

En insikt som ibland är jobbig för mig själv att acceptera är att det, beroende på vad det är såklart, också kan innebära att det tar längre tid och går långsammare när man jobbar hållbart. Ja, kvalitén på arbetet blir bättre men det tar ofta också längre tid att göra saker grundligt inledningsvis.

Hur du kan hantera det: Det finns såklart flera saker en kan göra - utrusta sig med lite mer tålamod kan vara en. Det som brukar fungera bäst för mig är dock att se det som en investering på lång sikt, att tiden jag investerar nu kommer att gynna mig längre fram och det kan bidra till att det känns lättare att investera tiden här och nu även om det känns tråkigt eller onödigt.

Vad säger du som läser? Hur hållbart skulle du säga att du kan jobba idag?