Tramsig eller superseriös: om att ha kul på jobbet
Vi spenderar de flesta av våra vakna timmar på jobbet där målet är att leverera bra resultat. Ska det då verkligen vara kul att jobba? Ja, det bör det vara. När du har kul på jobbet får du en arbetsglädje som både motiverar dig och får dig att trivas. Den som inte trivs på sin arbetsplats presterar mindre och gör ofta bara det den måste.
Den berömda balansen
Arbetsglädje och trivsel är en win-win för både företaget och individen. Samtidigt som stämningen inte får blir för skojig, de flesta vill prestera, utvecklas och se framsteg i arbetet - därför gäller det att ha en balans mellan nytta och nöje.─ Det måste inte vara en exakt balans mellan 50/50 eller 40/60. Det kan variera över tid beroende på företagets situation. Är det kristider så finns det inte lika mycket utrymme för fun and games, då måste fokuset ligga på verksamheten. Men om det är business as usual bör man ha en mer lättsam stämning på arbetsplatsen, säger Lars Olofsson, CEO för EIE.Pendelns balanspunkt måste anpassas efter hur avdelningen presterar och mår. Om företaget är i kris så anställs ofta en chef som är väldigt fokuserad på business, vilket kan vara det som behövs då. Men när krisen är över så skapar det en obalans. När den chefen går vidare eller inte fungerar längre söker man istället en chef som är det motsatta.─ Har man denna obalans är risken är att man går från en ledare som pekat med hela handen till en som sitter och dricker kaffe med medarbetarna hela dagarna utan att få något gjort. Det funkar ett tag men blir så småningom oseriöst, medarbetarna blir uttråkade och det goda resultatet blir sämre. Och så svänger pendeln fram och tillbaka, säger Lars Olofsson.
Två ytterligheter
Den ena ytterligheten är nyttan. Fokuserar man bara på resultat så blir tongången ofta blir jagad, stressad eller överdrivet prestationsinriktad och stämningen dålig. Till slut blir det inte roligt att gå till jobbet ens för den som presterar bra. Det kommer också avspeglas i personalomsättningen och antalet sjukskrivningar. På kort sikt blir resultatet bra men lönsamheten kommer att sjunka allteftersom trivseln minskar.Den andra ytterligheten är nöjet. Man kan ha för roligt på jobbet vilket också ger minskad lönsamhet. Att ha roligt behöver inte innebära välmående eftersom de flesta människor mår bra av få prestera och använda sin kompetens.─ De allra flesta går till arbetet för att prestera och när man går hem efter arbetsdagens slut så vill man kunna känna att man har gjort ett bra jobb och att man har fått gjort allt det man skulle göra. Det är en stor och viktig del av arbetsglädjen. Blir det för lössläppt missar man den biten och det påverkar välmåendet negativt, säger Lars Olofsson.Gör en stämningskartläggningHur vet man då om det är för hård eller för mjuk stämning på avdelningen eller i företaget? Hur gör man för att mjuka upp eller få lite mer fokus i arbetet?
En stämningskartläggning
Genom att göra en stämningskartläggning kan du som chef ta reda på om ni väger för mycket åt det ena eller det andra hållet. Här är några saker du kan kika på:
- Resultat, lönsamhet, måluppfyllelse är tre viktiga punkter att ta med när det gäller nyttan. Hur ser era resultat och er lönsamhet ut? Når ni de mål som är uppsatta för avdelningen eller organisationen? Ha i åtanke att det är inte så svartvitt att dålig lönsamhet innebär att ni har det för skojigt. Det kan säga något om ert välmående.
- Titta på siffrorna för sjukskrivningar och personalomsättningen men titta också på orsakerna bakom dem. Här kan finnas signaler om hur bra ni mår på jobbet.
- Vilka personer är det som jobbar i organisationen? Verkar de må bra? Vilken typ av människor är de? Det är också läge att fundera kring vilken typ av relation du har med dina medarbetare, den behöver också balans.
─ Det uppstår lätt problematik när du som chef blir för mycket kompis med dina medarbetare. Det får inte bli för mycket sammanblandning mellan privatliv och yrkesliv. I chefsrollen måste du ibland fatta tuffa beslut som då påverkar en nära vän. Men du riskerar inte bara er relation utan också stämningen i gruppen, säger Lars Olofsson.
Vad pratar ni om?
En annan bra riktlinje är att lyssna till vad du, kollegorna och medarbetarna pratar om med varandra på jobbet. Pratar ni bara om jobb? Eller pratar ni bara om annat än arbetet? Det kan vara en indikation på vilket håll pendeln står: det bästa är om det kan vara en mix av samtalsämnen.Ytterligare ett sätt att se er stämning är titta på hur ni driver utbildning eller förändringsprojekt i organisationen. Slås det på den största trumman när ni ska göra genomföra någon nytt?─ Kör man stora utvecklingsprojekt så riskerar man att det bara blir 20 procent som genomförs och då kan stämningen bli ännu sämre. Många små förändringar är att föredra framför en stor. Tycker inte medarbetarna att det är roligt så kommer du inte få med dem i processen, säger Lars Olofsson.
Använd informationen du får
När du har gjort din kartläggning så gäller det att du tar till vara på informationen du fått och att du försöker balansera pendeln så gott du kan. Det är dessvärre inte så enkelt att det finns en enda väg att gå för att lyckas med detta. Du måste anpassa er strategi efter vilka som jobbar i organisationen och respektera alla individer på vägen.─ Du behöver ha med dig balansen mellan business and fun även i ditt ledarskap. Du måste känna av situationen. Kan du vara mer lättsam? Kan du vara mer businessminded när det krävs? Även om företaget är i kris så behöver det inte alltid innebära att du måste peka med handen, säger Lars Olofsson.