Primrose Ulegård: "Du som ledare ska vara stolt över vem du är"
I årets första Möt en boss så ska vi få träffa en ledare inom en bransch och profession som vi inte har besökt förut. Möt Primrose Ulegård som arbetar som teknisk projektledare, med fordonsleveransprojektet Pendel, på SL!
Hej Primrose, kan du berätta lite om dig själv för Bossbloggens läsare?
− Hej! Jagär mamma till en artonåring och en sextonåring som älskar att träna och tävla ifriidrott och coachar en sprintgrupp på fritiden. Är dessutom ordförande iVästmanlands Idrottsförbund.
Berätta om din karriär!
− Minkarriär började direkt efter högskolan. Jag har en elingenjörsutbildning ibotten och började jobba på Bombardier Transportation, en Svensktågtillverkare, medan jag skrev min C-uppsats. Först som junior-mjukvaruingenjöroch under de följande femton åren gick jag från mjukvara till att arbeta som tekniskprojektledare och anbudsingenjör. Ingenjörsutbildningen är bred och det kanvara svårt att veta medans man läser vad man ska göra efter avslutadutbildning.
− Efter defemton åren på Bombardier Transportation så blev jag rekryterad till ett fordonstungtkonsultföretag med specialistkompetens på järnväg och på så vis började minkonsultkarriär augusti år 2012. Innan dess trodde jag att arbetar som konsultskulle innebära att man testar många olika arbeten och uppgifter men med tiden harjag insett att man ofta blir anlitad inom sina specialistområden. I och med detinnebar det att jag hamnade på trafikförvaltningen. Jag gick från att arbetainom leverantörsorganisation av tåg till att arbeta inom en beställarorganisationoch det är en väsentlig skillnad i arbetssätten att arbeta som beställare än somleverantör vilket är en utmaning. Dessutom har jag fått möjligheten att formamin roll själv vilket gör uppdraget både utvecklande och utmanande.
Vad för ledarroll har du idag och hur ser ditt dagliga arbete ut?
− Mitt nuvarande uppdrag har utformats och anpassats väldigt mycket under projektens gång eftersom vi jobbar i olika leverans och mottagare faser. För sju år sedan beställde SL en nyleverans av 46 pendeltåg för att ersätta den befintliga X10 flottan. Min uppgift blev då, som systemingenjör och teknisk projektledare, att driva designen av tågen och säkerställa kraven inför leveransen med de andra systemingenjörerna. Under produktionsfasen innebär det många internationella resor till leverantörerna och deras underleverantörer för att göra olika tester på prototypen som de bygger. I verifieringsfasen bevakades kravuppfyllnaden för de levererade fordonen.
− Idag har fordonen levererats och har varit i drift i över två års tid och projektet har nått sitt stängningsdags efter en 7 års leveransplan. Som mest hade jag ett team på åtta personer som mot slutet landade i att bara jag var kvar för att paketera och arkivera teknikunderlaget inför stängning av projektet och överlämna till trafikförvaltningen. Nu styr jagom mot nytt projekt hos trafikförvaltningen som teknisk samordnare.
Varför vill du vara den som är boss?
− Vem gillarinte att vara en boss, haha? Skämt åsido, jag tycker det är otroligt inspirerandeatt få vara den som strukturera både mitt och andras jobb. i mitt nuvarande uppdragsom jag har nu har så många olika komplexa arbetsuppgifter och integrerar såmånga olika personer, intressenter och dessutom avancerade tekniska lösningar.Dessutom ska de och alla som jobbar i och nära projektet sträva mot ett ochsamma mål. Det är inte bara ett sätt att flytta en flaska från A till B, utmaningenligger i att hitta olika vägar att göra det på med känslan av att lyckas göradet, alla tillsammans, är jättehärlig.
Vad har du för mål med ditt ledarskap?
− Att tänjapå gränserna så mycket jag kan. Dels att känna att jag själv presterar allt jagkan och få de jag leder att göra detsamma. Det finns så många nya ledarskapsvägaratt upptäcka. Sedan är det spännande att lära sig hantera konflikter på allaolika nivåer. Mitt mål har varit att bli duktig på det eftersom det finns så mycketsom kan gå fel på vägen. Det senaste sju åren har i princip majoriteten av minakollegor varit män med olika professioner som är jätteduktiga på det de gör,där jag tvingats vara extrem tydlig i min kommunikation för att etablera en braarbetsmiljö. Våra titlar ska inte definiera oss och min uppgift är att få allai mina team att samarbeta mot samma mål.
Vad är det viktigaste en ledare ska göra?
− Vara duktig på att leda! Det är lätt hänt att säga att man är en ledare och sedan övermannas av kontrollbehov och bli en microledare eller härskarledare. Det går att jobba prestigelöst men med stolthet. Du som ledare ska vara stolt över vem du är, ha förståelsen för varför du är där och vara stolt över resultaten du gör. Det är en förutsättning att dina kollegor har förtroende för dig som ledare, vilket i sin tur kräver att du visar förtroende för dem och det de gör.
En lärdom jag har fått är att alla konflikter i ett projekt inte alltid är obefogade och inte heller onödiga. Ofta är de symptom på något. Kanske en barometer på att kommunikationen är något otydligt eller att förutsättningarna för att genomföra uppgiften/uppdraget är tvetydiga eller snudd på omöjliga. Så det är viktigt att lyssna på din magkänsla, lyft upp alla tvetydigheter och vara en god lyssnare.
Primrose Ulegård
− Sedan har jag alltid den inställningen att det ska vara enkelt att vara chef. Tänker jag att allt ska vara svårt så blir det ofta det. Sedan har jag haft tur, jag har haft möjligheten med att jobba med fantastiska linjechefer och medarbetare. När majoriteten av de jag chefar över kan jobba självständigt, då är det mysigt att vara chef.