När en medarbetare är kär i chefen
Läsarfrågan:
"Hej! Min man är chef och en anställd visar tydliga tecken på att hon har känslor för honom. Hur hanterar han / vi detta på nästa sätt? Han är egenföretagare."
Lena
Svar:
Hej! Detta låter inte som en helt enkel situation. Eftersom jag inte vet något om organisationen eller hur medarbetarens känsloyttringar ser ut så blir mitt svar generellt hållet. Förhoppningsvis kommer det ändå att ge din man verktyg till att hantera situationen. Utifrån din fråga utgår jag från att det är bortom tvivel att medarbetaren hyser känslor för sin chef. Men jag vill ändå lyfta fram att känslor på jobbet sällan är svart-vita. De kan uttryckas på många sätt och det gäller att skilja på varma känslor som tillit, trivsel och personkemi (som att man trivs med att jobba med varandra) från de direkt passionerade känslorna som man hyser i en kärleksrelation.
Eftersom vi dessutom är olika som individer så har vi även olika syn på var gränserna går. Den ena kan uppleva ett beteende som ”att vara glad och trevlig” medan någon annan kan uppleva samma beteende som flörtigt eller rent utav stötande. Därför gäller det att i varje situation försöka se var på skalan dessa känsloyttringar ligger innan man agerar som ledare. Som jag ser det är kärleksrelationer mellan en chef och en medarbetare inte att rekommendera och därför är det direkt olämpligt att någon av parterna gör närmanden mot den andra.
Läs mer: Kärlek på jobbet
När en medarbetare är kär i chefen
Analysera läget
Som chef bör du börja med att kartlägga situationen genom att ställa dig frågor som: hur ser medarbetarens insats på jobbet ut? Påverkar situationen arbetet som hen gör eller den övriga arbetsgruppen? Hur ter sig känsloyttringarna och hur påverkar de relationen mellan chefen och med arbetaren? Att resonera kring detta kommer att ge dig en bild av problemets omfattning. Andra faktorer som kan spela in är också hur organisationen och arbetet ser ut. Det är stor skillnad på om företag består av tretusen anställda eller tre och hur nära varandra man jobbar. Samtidigt kan en situation som denna påverka väldigt många: dels medarbetaren och chefen i fråga, men även de övriga medarbetarna och deras eventuella respektive.
Kväv det i sin linda eller lyft frågan
Om medarbetarens svärmande inte har pågått länge, om arbetet inte påverkas eller någon far illa av det kan det eventuellt kvävas i sin linda genom att inte uppmuntra eller förstärka beteendet som medarbetaren uppvisar. Markera om någon kommentar går för långt, ignorera det i övrigt och se om det förbättras med tiden. Om det däremot finns ett starkt beteendemönster som inte upphör eller om någon part känner sig obekväm så är det viktigt att agera. Allra minst bör ledaren prata med den som upplever situationen som obekväm.
Känner sig ledaren själv utsatt så bör hen reflektera över vilket eller vilka av medarbetarens beteenden som går för långt och skapar obehaget. Finns specifika situationer eller händelser som ledaren upplever som olämpliga och vilka är det i så fall? Vet man det så blir det betydligt lättare att agera och lyfta frågan med medarbetaren. Nästa steg är nämligen att prata om det. Vi kommer att prata mer om svåra samtal längre fram, men här är några grundläggande principer som man bör ha i åtanke om man som ledare hamnar i en situation likt denna:
Använd jag-budskap
Att använda ett jag-budskap är en bra tumregel för de flesta svåra samtal oavsett ämne. Det innebär att du i stället för att säga ”du gör si” eller ”såhär är det” formulerar dig som ”jag upplever att…” eller ”jag har noterat att…”. Det är trots allt din upplevelse som du beskriver. Det är inte säkert att mottagaren upplever situationen på samma vis. Därför är det bra att fråga hur den andra personen ser på saken eller om du har tolkat situationen på rätt sätt. Ett exempel:
I den här situationen [ge exempel] så upplevde jag att du [beskriv situationen så neutralt som möjligt]. Uppfattade jag det rätt eller har jag missförstått något?
Då öppnar du upp för en diskussion och ger också medarbetaren möjligheten att förklara sitt beteende. Det finns givetvis massor med potentiella svar och scenarion men jag tänker att det i det här fallet trtta ner dem till tre olika scenarier:
Medarbetaren är kär i chefen och erkänner detta
Medarbetaren har känslor för sin chef men erkänner det inte
Medarbetaren har inte alls några känslor för chefen utan det rör sig om missförstånd och misstolkningar
Sett ur organisationens och ledarens perspektiv så spelar det inte så stor roll om det alternativ 1, 2 eller 3 som stämmer. Det kan givetvis upplevas som viktigt på ett personligt plan men som chef är det medarbetarens beteende som är det verkliga problemet. Därför gäller det att vara så respektfull som möjligt och fokusera på vad för konsekvenser som beteendet får – inte anledningen bakom beteendet.
Fokusera framåt
Tala därför om, med ett jag-budskap, hur du som chef upplever medarbetarens beteenden och hur du ser att det påverkar omgivningen. Fokusera framåt och prata med medarbetaren om vart era respektive gränser går och hur ni ska förhålla er till varandra. Förhoppningsvis kan ni ha en lugn och saklig pratstund där ni kan vara både ärliga. Var noga med att inte stressa igenom samtalet och att ni sammanfattar det ni kommer fram till tillsammans. Då blir det också lättare att följa upp samtalet framöver oavsett om läget blir bättre eller sämre.
Förhoppningsvis kan detta leda till att relationen mellan chefen och medarbetaren blir tydligare och bättre. Om det inte blir bättre gäller det att följa upp samtalet med ett nytt sådant. Fungerar inte heller det så finns det fler alternativ att överväga men de får dessvärre inte plats i detta inlägg.
Jag hoppas att det ordnar sig för er och att detta kan ge lite uppslag och perspektiv på hur din man kan hantera detta. Jag anser nämligen att detta ligger på hans ansvarsområde även ni också behöver prata om detta för att stärka er relation vidare framåt. Om det skulle vara så att du som respektive har en egen relation till medarbetaren, till exempel att ni känner varandra eller att du också arbetar med personen i fråga, då kanske du också hade behövt prata med denne. Men är du inte delaktig i företaget är det upp till din man att göra detta. Vad säger ni läsare: har någon av er upplevt någon liknande situation och hur löste ni i så fall det?