Konsten att ta kritik
Att ta kritik är inte alltid så lätt: vem gillar att höra att det man gjort eller gör inte är bra? Men det behöver inte heller vara svårare eller jobbigare än vad vi gör det till. Konsten att ta kritik kan nämligen också vara ett verktyg som kan få dig att bli en bättre ledare och människa om du använder det.
Don’t
Gå i försvar
Den absolut vanligaste fällan att hamna i när man får kritik är att gå i försvar – direkt. En del gör det oavsett vad kritiken gäller. Andra när kritiken berör en öm punkt eller något som är viktigt för oss. Oavsett anledning så innebär försvaret ofta att man slutar lyssna, tolkar allting som sägs för snabbt och baserat på sina tidigare erfarenheter. Många gånger försöker man även hitta andra saker att prata om i stället eller att man bara slår kritiken ifrån sig. Beteenden som både kan förminska och förringa den som försöker ge kritiken.
Ta det personligt
Den näst mest vanliga fällan är att ta det som sägs personligt. Det är skillnad på sak och person vilket den som ger kritik bör ha i åtanke. Men oavsett om avsändaren gör det eller inte bär du som mottagare också ett ansvar för hur du tar emot det som sägs. Att ta kritiken personligt gör att risken för att gå i försvarsställning ökar och du kommer få svårare att hantera den.
Ta det på mejlen
Även om vi lever i en digital tidsålder så finns det några saker som vi inte bör ta på mejlen och hit hör bemötande av kritik. Handlar det om någon kort kommentar på företagets Facebooksida är det en sak. Men om du som chef får kritik på mejlen, framförallt internt, är det sällan bra att bemöta den med vändande post. Prata med medarbetaren eller kollegan direkt i stället, allra minst per telefon. Desto allvarligare eller känsligare som kritiken är desto viktigare blir det att prata om det så snart som möjligt. Genom att slå en signal eller träffa personen som har gett kritiken visar du också på att du tar hen på allvar och att du är intresserad av vad hen har att säga.
Läs mer: Konsten att ge kritik
Do
Ställ frågor
Att inte hamna i försvarsställning innebär dock inte att du som chef ska låta dig översköljas av kritiken likt en flodvåg. Försök ta reda på vad kritiken handlar om egentligen. Vilken eller vilka är de springande punkterna i vad som sägs? Det får du reda på genom att ställa frågor. Försök göra det med ett öppet sinne och intresse för svaren. Fråga också efter hur den som ger kritiken ser på potentiella lösningar. Kanske ser de möjligheter eller andra alternativ på vad ni kan göra annorlunda. Skulle ni inte komma på det direkt så är det inte fel att ta en liten time out och fortsätta samtalet en eller ett par dagar senare.
Rannsaka dig
När du väl vet vad kritiken handlar om så gäller det att du som ledare kör en omgång självrannsakan. Stämmer kritiken helt, delvis eller inte alls? Försök vara objektiv, ha de kritiska glasögon på dig och framförallt, motivera för dig själv varför den stämmer/inte stämmer. Spara det som är konstruktivt och relevant. Bemöt det som behöver bemötas. Sortera bort det som inte är irrelevant.
Agera och följ upp
Den största delen av kritiken går förmodligen att möta direkt i samtalet när du väl vet vad det verkliga problemet är. Men oavsett om problemet löstes på stående fot eller om det är saker ni har åtgärdat efter samtalet är det viktigt att du följer upp det efteråt. Stäm av: hur fungerar det nu? Har jag förbättrat mig på det som vi talade om? Och så vidare. Det behöver inte vara svårare än så men det kan både ge dig en bra koll på statusen samtidigt som det visar att du är intresserad och tar ditt ansvar som ledare.
Vad säger du? Tycker du det är svårt att ta kritik eller det är odelat positivt? Själv kvalar jag väl in i kategorin som inte är överförtjust i att bli kritiserad men jag tar välkomnar det varmt ändå för att jag vet att det är så nyttigt och jag vill bli bättre.