För dig som vill starta företag
Går du och drömmer att om att bli företagare och din egen boss? Vad finns det för moment du måste tänka på då förutom de uppenbara med att komma din affärsidé etcetera? Och vad för saker bör du undvika? Här kommer ett gäng do’s and dont’s för dig som vill starta företag från Klara-Maria Mach, VD och grundare av Entreprenörden.
Läs mer: Innan du startar företag
Don’t
Dra på dig massa kostnader
En av de absolut vanligaste faktorerna till att nystartade bolag inte överlever är att de har tagit på sig för stora fasta kostnader. Men att köpa in datorer, hemsida, licenser och andra fasta kostnader utan att ha en enda intäkt innebär att balansräkningen blir negativ från dag ett. Då är det bättre att lägga upp en plan där du unnar dig investeringar vid dina första milstolpar. Exempelvis när du har nått dina första hundratusen, då kan du investera i den där datorn du vill ha. Men dra inte på dig kostnader bara för att om du kan undvika det.
− Använd de gratistjänster som finns till en början och spara alla pengar och allt kapital som du kan. Behöver du verkligen ha en kontorsplats eller kan du sitta gratis eller billigt hos någon annan? Kan du kanske låna dator eller utrustning under de första sex månaderna som du drar igång? Var kreativ med ekonomin, du kommer att tjäna på det i längden, säger Klara-Maria Mach.
Var perfektionist
En annan vanlig fälla är att man faller in i perfektionism-fällan och vill att allting ska vara perfekt före man lanserar sin affärsidé. Gör inte det. Visst, det är bra om ditt varumärke är representativt men fastna inte med att fila på hemsidan, loggan eller affärsplanen för länge för det är inte det du tjänar pengar på.
− Om du sitter på en idé som kommer att slå för att den är skitbra, då är det bättre att börja testa marknaden så fort som möjligt. Annars är risken att du missar affärsmöjligheter men också att du lägger för myckettid för en idé som kanske inte fungerar som du hade hoppats. Alltså är det bättre att lansera så fort som möjligt så du kan se vad det faktiska intresset är, säger Klara-Maria Mach.
Var rädd för ett(eller flera) nej
Att vara företagare och entreprenör kan innebära en fantastisk frihet och stora möjligheter att utforma sitt eget arbetsliv. Men det kräver att du har skinn på näsan, uthållighet och du inte bör vara är rädd för att få ett nej. För det kommer du att få vare sig du vill det eller inte.
− Många är ofta rädd att få ett nej eller tar det personligt att få nej. Men det handlar om att inte ta det personligt eftersom ”nej-et” kan ju bero på olika anledningar exempelvis en dålig dag, dålig timing eller något som hänt privat hos den andraparten. Därför är det viktigaste inte att ta det personligt. Ett nej nu kan ju betyda ett ja längre fram, men man måste vara uthållig och inte ge upp. Ett tips är att då ta reda på varför man får ett nej, man lär sig och då är man närmre ett "ja". Så återigen - var inte rädd för ett nej, ta det inte personligt och ge inte upp! Uthållighet gör att man kommer framåt, säger Klara-Maria Mach.
Läs mer: Rädslan för att misslyckas
Do
Testa att göra allt själv till en början
Till en början så kan det bra att du testar på alla de olika arbetsuppgifterna som ett företag kräver själv. Anledningen? Det är att du fåren kunskap för vad de olika områdena kräver för kompetenser men också mängdenarbete det kan innebära. Alltså, testa dig fram och försök gör allt själv till en början. Men om det visar vara en orimlig mängd extraarbete, då kan det vara värt att ta in hjälp tidigt. Gör du det bör du dock allra minst bredvid för att lära dig mer och få förståelse för vad det är som krävs oavsett om det gäller bokföring, bygga hemsidan eller något annat.
− I början satt jag själv med ekonomin och bokföringen, jag lade kanske 12 - 16 timmar i månaden på det och det var så frustrerande! Det blev fel, jag gjorde misstag och drog mig för att göra det till slut. Men jag lärde mig grunderna för hur jag var tvungen att lägga kvitton och fakturor, hur man skriver utlägg och så vidare. Så den dagen jag tog in hjälp blev mina sexton timmar två för en erfaren redovisningsekonom. Mest eftersom hen visste vad som skulle göras men också eftersom jag hade förståelse för vad hen behövde för att kunna göra sitt jobb, säger Klara-Maria Mach.
Vet vad som är viktigast
Att veta vad som är viktigast gäller många saker som företagare. Dels behöver du vara mån om din tid och fokusera på de uppgifter som både kan hjälpa dig på lång sikt, det som behöver göras nu men också hur det faktiskt går för produkterna eller tjänsterna som du säljer.
− Vad är viktigast? Om produkten är fel men du vill drivabolag – du kan du utveckla produkten. Men är man för kär i sin produkt för att förändra den, då är du kanske inte rätt person att driva bolaget. Det är så viktigt att kunna anpassa sig efter marknaden när det behövs, inte bara för att klara dagen utan också kunna driva bolaget in i framtiden, säger Klara-Maria Mach.
Förstå varför du villdriva bolag
Eftersom det ofta tar lite tid att få riktig snurr på sittbolag så kan det vara värdefullt att fundera igenom varför du vill göra det redan från första början. Ifrågasätt dig själv och dina ambitioner: Varför vill jag driva företag? Tycker jag att det är värt att jobba mycket för att uppnå det jag drömmer om? Hur vill jag göra detta? Det kommer att hjälpa dig på vägen eftersom det högst troligen kommer att komma dagar när det inte känns likaroligt och enkelt och då kan du påminna dig om varför du gör detta.
− Jag brukar tipsa alla som startat företag om att skriv ner en lista om ”jag driver bolag för att…” första dagen när man startar. För då kan du alltid gå tillbaka till den om det känns motigt och förhoppningsvis få lite ny energi och motivation till att jobba vidare, säger Klara-Maria Mach.
Vad säger du som läser? Driver du eget och kan bidra med några egna tips? Eller drömmer du om att göra det och har några andra frågor som du undrar över det?