Bossbloggen

View Original

D som i Delegera

Delegera är ett viktigt verktyg att använda som ledare. Jobbigt ibland? Absolut. Nervkittlande? Det kan det verkligen vara för en ledare med stor ansvarskänsla. Men det finns flera fördelar med det! Dels gör du dig själv mer umbärlig eftersom du delar med dig av kunskaperna och uppgifterna du har. Dels kan det ge chansen för medarbetare att prova på att få mer ansvar vilket är kompetenshöjande.

See this content in the original post

D som i Delegera

Här är några av de vanligaste anledningarna till att många chefer inte kan eller vill delegera saker:

”Det går fortare om jag gör det själv”

Ja, det kommer det förmodligen att göra. Men om det är ditt argument skvallrar det om att du har lite för mycket på ditt bord och skulle behöva delegera. Nej, det kommer kanske inte bli gjort på exakt samma sätt som du själv hade gjort det. Men jo, möjligheten finns förstås att det blir än bättre gjort än om du gör det själv.

Tips från ledarskapscoachen: Se om du kan delegera enklare saker till att börja med - att ersätta dig på vissa möten kan exempelvis vara ett väldigt bra första steg som är hyfsat tydligt avgränsat och frigör tid för dig.

”Jag kan delegera själva uppgiften men inte ansvaret”

Det är inte alls ovanligt att man delegerar en arbetssyssla men att ansvaret och mandatet att fatta beslut stannar kvar hos chefen. Är det verkligen så det måste vara eller är det mest bekvämt för den chef som vill vara den som fattar alla beslut? Det varierar klart beroende på ledaren och arbetsuppgiften. Men en gyllene regel när du delegerar är att delegera allt – och det inkluderar mandatet att kunna göra jobbet ordentligt och lösa problem som dyker upp på vägen.

Tips från ledarskapscoachen: Ta ovan nämnda mötesdelegering som exempel, det kommer knappast bli effektivare om medarbetaren bara får gå på mötet men inte fatta några beslut på det. Så se till att medarbetaren har fullt mandat att företräda dig och att du istället får information om vad som hänt eller bestäms efteråt om det skulle behövas.

”Medarbetarna har redan fullt upp”

En bra insikt eftersom att delegera dina arbetsuppgifter till någon som redan är belastad till max knappast kommer att bli positivt i längden. Men nöj dig inte med det heller! Bara för att ni jobbat på ett visst sätt fram till nu behöver det inte vara hur ni alltid ska göra det framöver.

Tips från ledarskapscoachen: En bloggläsare berättade att hon som chef, i ett sådant här läge, hade hjälpt medarbetarna hitta vad de kan prioritera bort för att de inte ska bli överarbetade när de får delegerat andra uppgifter till sig. Mycket klokt och kanske en strategi som också du kan använda dig av?

Har du som läser några tankar, frågor eller tips gällande konsten att delegera? Dela gärna med dig!