Alla måste vi vara säljare
Försäljning kan kännas pirrigt, läskigt och väcka hisnande obehag i maggropen men det är någonting vi alla kan och måste göra - framförallt om vi är egenföretagare som driver vår egen business. Nu har jag jobbat som säljare i flera år och har sålt allt från strumpor, prenumerationer till transportlösningar. Men eftersom en aldrig blir fullärd så passade jag på att gå på ett seminarium om just försäljning som Nyföretagarcentrum höll i förra veckan. Något som inspirerade mig till att skriva detta inlägg.Mitt egna utgångsläge är att jag ser mig själv som en säljande kundservice. Jag vill lösa mina kunders problem och när jag lägger fokus på det känns det inte säljarrollen så betungande. För faktum är att vi alla måste vara säljare. Oavsett om vi är företagare, anställda, chefer eller medarbetare. Det finns alltid en kund till det arbete vi gör. Idag när varumärkeskulturen blomstrar så representerar vi allra minst oss själva lika mycket som arbetsgivaren vi företräder.
Skapa din egen försäljningsprocess
Det finns hundratals olika försäljningsmodeller, tips och tricks för hur du kan bli en bättre säljare och det finns givetvis russin att plocka ur nästan alla dessa kakor. Men till syvende och sist så är det du som ska vara säljande. Så det gäller att du skapar dig din egna försäljningsprocess som passar dig, din produkt och, inte minst, dina kunder. Varför? För att du ska få möjligheten att sälja så mycket som möjligt och de möjligheterna ökar om du är genuin i vad du gör.Om du ska anpassa dig efter någon annans stil eller jargong kommer du inte ge ett ärligt intryck. Tror du på din produkt? Tycker du att den är vettig? Om ja, kör på och om inte, vad är det som inte är bra? Ifrågasätt och förändra det du kan. Annars får du antingen låta bli eller att acceptera produkten som den är och sälja den ändå.
Att sälja handlar om att lösa problem och för att få veta vilka problem kunden har behöver ni ha någon form av relation. Få människor köper saker som de aldrig har hört talas eller läst om på stående fot. En försäljningsprocess är alltså inget som pågår i en kvart med en tydlig början och ett tydligt slut.
B4 Selling
En av de modellerna som togs upp på seminariet var B4 Selling som jag fann pedagogisk över vilka faser man kan dela in försäljningsprocessen i:BekantningslägeDen inledande fasen är ett bekantningsläge där du och kunden får möjligheten att hälsa på varandra, höra vilka ni är och vad ni gör. Den kan anses vara kort och oviktig men är det inte eftersom den trots allt sätter tonen på ert samtal och er framtida relation. I mina tidiga år som inköpare var jag inte alls intresserad av denna fas eftersom jag inte kände att jag hade tid för något annat än själva affären. Men efter ett tag så insåg jag vilket mervärde det kunde ge till.BehovslägeAllt eftersom ni lär känna varandra närmare så gäller det att du stämmer av vilka behov kunden har. Ju mer du vet om vilka problem eller behov de har desto lättare blir det för dig att avgöra om du kan hjälpa dem eller ej.BevislägeI bevisläge är det som du ska presentera dina förslag som motsvarar kundens behov. Du ger ut en offert eller ett anbud för hur din lösning skulle kunna hjälpa kunden.BeslutslägeDet läskigaste steget är när det är dags för kunden att fatta ett beslut. Låt kunden sammanfatta vad ni pratat om: sedan gäller det att du vågar be om ordern.Ett annat tips som jag tog med mig från seminariet är att en bör träna på de olika invändningarna som kan dyka upp. Lista dem alla och hur du kan bemöta dem! Då är du förberedd på hur du ska bemöta dem när du väl pratar med din kund.
Behandla alla som potentiella kunder
Något jag som jag har lärt mig bara under dessa månader är att en på förhand inte kan bestämma sig för vem som är din nästa kund. Ja, det gäller att du har koll på din målgrupp och den kundkrets du avser att vända dig till. Det är bra att ha en plan för vilka du vill sälja till eller samarbeta med framöver. Men! Bli inte för snäv i dina antaganden. Din nästa möjlighet till affär eller samarbete kan vara vem som helst som du träffar härnäst: så sälj genom att vara dig själv och med ambitionen att lösa andras problem åt dem.Vad är dina känslor inför att sälja dig själv och det du gör? Har du några tips i rockärmen att dela med dig av?